%-fördelning av mat

1. 1
  2. 2
  3. 3
2010-11-19 13:52
Reg.datum 2010-11-12

Antal inlägg: 12
Omdöme: 0
Citat:
Macke89 skrev:
Jag yttrar mig inte tvärsäkert: "GI är ett av flera andra kriterier jag utgår från när jag väljer kolhydrater, och jag tycker min kosthållning med mycket protein, långsamma kolhydrater, hög andel omättat fett och 5-6 måltider/dag fungerar bra". Märk väl att jag skriver tycker, att uttrycka sig så är inte att tala om "absolut sanning".

Jag, liksom du, tar del av de senaste rönen (mer än från Paulún) och jag är helt på det klara med diskussionen huruvida mättat fett är skadligt eller ej. Forskningen ger tvetydiga svar på detta och i sådana lägen måste man göra att ett eget ställningstagande, vilket jag har gjort.

Om du läser mina resonemang igen ser du nog att jag pratar en hel del i termer om att tycka och tro snarare än att säga att min kostfilosofi är den enda vägen till hälsa och träningsframgång.

Jag förstår hur du menar.

Jag tycker definitivt att du yttrar dig tvärsäkert mest hela tiden.

Du ger kostråd som är till hälften rent bullshit och då får du vara väldigt tydlig med att det "funkar för dig" men knappast är något som någon annan behöver hålla sig till.

Ungefär som ditt tips och måltidsfrekvens på förra sidan. Tror du på fullaste allvar att man måste äta ofta och lite för att gå ner i vikt?

Citat:
Du gör en jättetabbe som ofta skippar måltider. Det leder knappast till viktnedgång, vilket många tycks tro. Regelbundet matintag är grundläggande. Ligger själv på 5-6 mål/dag och har principen att det aldrig får gå mer än 3-4 tim mellan varje måltid. Det bästa är att satsa på fler måltider och äta lite mindre per gång.

Det är den här nivån du ligger på och värre skitprat än sådär blir nog svårt att hitta. Det där har du noll belägg för, det stämmer inte för fem öre för den delen och ändå lägger du fram det som en absolut sanning till någon som vill ha tips?

Är det att säga att man tycker och tror? Tycker du det själv?

Och hur kan du påstå något sådant om du hävdar att du tagit del av de senaste rönen? Det är bevisat om och om igen att måltidsfrekvensen har noll betydelse för viktnedgång.
2010-11-19 15:19
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 25
Jaja, om du tycker att det är bullshit bara för att jag utgår från andra källor får det stå för dig.

Det är ju inte så att de senaste rönen påstår att det skulle bara negativt att äta regelbundet, utan att det mer är en smaksak om man håller sig till vanligt Svensson-upplägg med 3 måltider, periodisk fasta eller intag varje tredje timme.

Jag har full respekt för ditt sätt att äta och tänka kring kost, du verkar ha svårare att vara respektfull mot oliktänkare.
2010-11-19 16:15
Reg.datum 2010-11-09

Antal inlägg: 6
Tre mål om dagen is the shit. 500g kvarg vid 12, kyckling och grönt vid 18 och 500g kvarg vid 23 :D
2010-11-19 16:39
Reg.datum 2009-11-01

Kvarg är en personlig favorit för mig också, äter alltid mycket av det, särskilt nu när jag deffar:).
2010-11-20 06:33
Reg.datum 2010-11-12

Citat:
Macke89 skrev:
Jaja, om du tycker att det är bullshit bara för att jag utgår från andra källor får det stå för dig.

Det är ju inte så att de senaste rönen påstår att det skulle bara negativt att äta regelbundet, utan att det mer är en smaksak om man håller sig till vanligt Svensson-upplägg med 3 måltider, periodisk fasta eller intag varje tredje timme.

Jag har full respekt för ditt sätt att äta och tänka kring kost, du verkar ha svårare att vara respektfull mot oliktänkare.

Det är ju det jag säger: Man kan lägga upp det precis som man vill, måltidsfrekvensen spelar ingen roll.

Vill man äta 7 gånger om dagen eller 2 gånger, det spelar ingen roll och var och en kan göra på ett sätt som passar, utan att behöva ta hänsyn till gamla byggarmyter.

Jag har aldrig sagt att det är negativt att äta var tredje timme - bara att man inte måste göra det.

Och det är inte din kosthållning jag värjer mig mot - det är dina påståenden om hur man "måste" göra. Man måste ingenting när det gäller måltidsfrekvens och det har inte att göra med att jag har "andra" källor än du har.

Att du trivs med ditt sätt att äta är ju kanonbra men var lite ödmjuk och inse att det inte fungerar bättre än något annat.

Och om du tycker att jag är respektlös så föreslår jag att du reggar dig på BODY:s forum och försöker promota det där dravlet där så får du se vad som händer. ;)
2010-11-20 10:30
Reg.datum 2009-11-01

För mig personligen fungerar detta upplägg med måltidsfrekvens bättre än att äta tre sedvanliga måltider. Jag åt på det traditionella viset tills för något år sedan och trivs klart bättre med att äta med täta mellanrum. Jag kan inte uttala mig om det skulle fungera ännu bättre att övergå till periodisk fasta eftersom jag saknar erfarenhet av det, men som det känns ju finner jag ingen anledning att ändra på ett koncept som är vinnande för mig:).

Haha, för mig räcker det att läsa BODY-tidningen:).
2010-11-21 07:31
Reg.datum 2010-11-12

Citat:
Macke89 skrev:
För mig personligen fungerar detta upplägg med måltidsfrekvens bättre än att äta tre sedvanliga måltider. Jag åt på det traditionella viset tills för något år sedan och trivs klart bättre med att äta med täta mellanrum. Jag kan inte uttala mig om det skulle fungera ännu bättre att övergå till periodisk fasta eftersom jag saknar erfarenhet av det, men som det känns ju finner jag ingen anledning att ändra på ett koncept som är vinnande för mig:).

Haha, för mig räcker det att läsa BODY-tidningen:).

Kanon. Alla ska köra på ett sätt som passar en själv, vare sig det handlar om 2 eller 6-8 måltider om dagen.

Och eftersom det inte finns någon fördel att hämta med att ändra måltidsfrekvensen, annat än vad man själv trivs med, så är alla fria att göra precis som man vill med den saken.
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;