Reg.datum 2010-01-17
Antal inlägg: 15
Omdöme: 0
|
Extremt kortsammanfattning för oinsatta.
Man bulkar 2 veckor följt av 2 veckors deff. Upprepa.
Tanken är att kroppen under två veckor med kraftigt kaloriöverskott, innan den efter dessa 2 veckor, vid fortsatt bulk, börjar använda kalorierna till att lagra fett istället. Därför byter man till normalt/ underskott av kalorier istället och lägger in mer konditionsträning. SORT OF.
Någon som har erfarenhet om denna metod? Jag tycker den verkar väldigt intressant. Jag har även funderat på vad man isf ska börja med, deff eller bulk - Kom fram till att en liten deff är bäst att börja med. |
Reg.datum 2010-10-24
Antal inlägg: 48
Omdöme: 11
|
Jag har ingen erfarenhet eller kunskap om ämnet. Men mitt sunda förnuft säger mej att det inte borde vara särskilt nyttigt för kroppen att jojo-banta så där. |
Reg.datum 2010-01-17
|
Det lär ju ge en jävulsk metabolism iaf. |
Reg.datum 2010-10-21
Antal inlägg: 57
Omdöme: 12
|
Samma som hugok har jag ingen egen erfarenhet/kunskap gällande det där ämnet, men skulle rekommendera istället att du ligger på ~kaloribalans med högt proteinintag, tror du mår bättre och kommer kunna hålla bättre nivåer gällande proteinintaget. |
Reg.datum 2009-05-31
Antal inlägg: 25
|
Jag har heller ingen kunskap om den metoden men mina erfarenheter säger direkt att det både låter osunt och onödigt.
Det bästa verkar ju vara att ligga på en balanserad kostnivå med högt proteinintag, precis som Lindeborg skriver. Med en jävla massa ansträngning och vilja så kan man hitta en exakt balans på intag/förbränning och kan på så vis bränna underhudsfett samtidigt som man ger kroppen de anabola fördelarna för optimal muskeltillväxt.
Något jag är fullständigt säker på är hur viktigt näringstiming är och allt vad det innebär! Rätt näring vid rätt tidpunkt är avgörande för total muskeltillväxt. |
Reg.datum 2010-01-17
|
Det ni säger låter vettigt, men då det finns studier på denna metod som ger grymma resultat kommer jag att försöka mig på den iaf. Kommer dock inte räkna kalorier, och jag har ingen koll på mitt kroppsfett, så vi får se hur det går.
Sen är det ju såklart så att de personer som metoden testats på har fått extremt bra förutsättningar vad gäller träning, kost, sömn och allt därtill. |
Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 25
|
Jag håller med om det Hugok, Lindeborg och Carnegard säger. Det låter ohälsosamt och borde rimligen slita rätt mycket på kroppen att pendla så. Jag är mer en förespråkare av att hitta en god näringsbalans och som de andra nämner vara noggrann med att fylla på med protein med jämna mellanrum under dagarna.
Under 1,5 års tid har jag ätit riktigt medvetet och nyttigt. Har aldrig bulkat medvetet och endast deffat riktigt vid ett tillfälle (3 veckor). Det har fungerat toppen. Har ökat i styrka och volym utan att lägga på mig mer total massa, således har definitionen förbättrats avsevärt . |
Reg.datum 2010-01-17
|
Om ni skulle vara intresserade så skulle jag kunna lägga in lite stats här, och uppdatera viktskillnad och mått varje vecka. Som sagt, om intresse finns. |
Reg.datum 2010-11-12
Antal inlägg: 12
|
ABCDE-metoden är känd för att göra folk feta och svaga. Problemet är de stora kasten i kaloriintagen för respektive period: Under bulkfasen äter man för mycket och blir fet och under dietfasen äter man för lite och tappar muskelmassa.
I dagsläget finns flera cykliska dietupplägg där små underskott på vilodagarna (200-300 kcal) varvas med mindre överskott eller underhållsintag på träningsdagarna.
(Makron brukar vara högt på protein på vilodagar och ett aningen höjt kolhydratintag på träningsdagarna.)
Grundtanken är densamma men sker med kortare tidsintervaller och ger bättre resultat. |
Reg.datum 2011-03-05
Antal inlägg: 4
|
Jag provade abcde lite halvseriöst i ett halvår. Mycket hamburgare blev det under ätardagarna. Hade enorm energi hela tiden och gjorde bra styrkeökningar, men samtidigt rejäla fettökningar. Struntade såklart i cardio, lat som jag är. Jag tror nog att om man
sköter det rätt så är det nog ingen dålig metod.
Hade bara tränat ett halvår innan jag började med abcde av ren nyfikenhet. |