Allergiker?

2011-11-08 20:49
Reg.datum 2011-11-07

Antal inlägg: 8
Omdöme: 1
Jag har lite problem med frukosten (och de andra måltiderna egentligen också;)
Jag tål inte ägg, soja, alla sorters nötter och baljväxter och har problem med att kombinera hälsosamma frukostar (framförallt) och luncher. jag vill ha så lite kolhydrater som möjligt och det sägs tydligen att frukt inte är bra för det innehåller så mycket socker(???)

Behöver alltså tips på måltider som är hälsosamma, så jag inte småäter, men som inte innehåller ägg, nötter, soja etc. har ni några ideér på vad jag kan äta?
2011-11-08 21:06
Reg.datum 2011-08-22

Omdöme: 3
Hej!
Här kommer lite förslag;
Fläskkottletter, Lax, Kyckling med skinn (gärna inkl 20-30 g lever), Ost, Makrill, Biffar på blandfärs, osv, osv.. Stek maten i riktigt smör el kokosolja och servera den gärna tillsammans med en klick fet sås och ev en liten portion grönsaker.
// Patrik
2011-11-08 22:16
Reg.datum 2011-11-07

Tack Patrik!!!

Har du något förslag till frukost? Jag äter nu havregrynsgröt med en banan i men det är ju en del kolhydrater om man så säger. Jag är Au pair i Nya zeeland och bor därför med min hostfamilj. mamman äter ägg på macka varje morgon och jag önskar jag också kunde äta ägg! Men har du förslag på frukost?? tack för hjälpen :)
2011-11-10 08:33
Reg.datum 2011-08-07

Antal inlägg: 17
Gröt är väl okey frukost tycker jag :/ Men man kan blanda i lite rågflingor alt dinkelflingor i som är lägre GI. Krossat linfrö sänker Gi-värdet så det kan du med hälla i. Sen vet jag att det finns ett super bär som oxå ska sänka Gi men kommer inte ihåg vilket just nu :/. Bär är bra till frukost å olika sortes smooties. Finns även protein drinkar som är helt fri från mjölk, gluten soja å ägg. Jag har en som är gjord på hampa protein från Renee Voltarie. Köpte den på bodystore. Finns i olika sorter: smootie mix och rent hampa protein. Hoppas jag kunnat hjälpa dig nått =)
2011-11-12 14:36
Reg.datum 2011-08-22

Omdöme: 3
Jaa, det var faktiskt menat som förslag på frukost. Du vill ha så lite kolhydrater som möjligt men kan inte äta ägg, nötter, soja mm. Det blir inte så mycket kvar då, om man vill ha en "typisk frukost". Det var därför jag menade att det är läge att tänka "outside the box"..
Men tål du mjölk då?? I så fall kanske en skål grekisk/turkisk yoghurt med lite bär o en matsked linfrön kan funka?
Annars så är mitt förslag att du kokar en stor kastrull med grönsakssoppa o äter en tallrik soppa på morgonen tillsammans med lite rester från lunch/middag.
// Patrik
2011-11-13 06:13
Reg.datum 2011-11-07

Patriknn1:
Så du tycker jag ska äta lunch till frukost? ;) hm kanske är en ide! Jag är överkänslig mot mjölk men kan äta det om jag tar en s.k. tablett till! Så det går i små mängder. Jag har fortsatt med gröt+banan på morgonen och därefter kör jag kolhydratfritt resten av dagen! Har läst att havregrynsgröt är väldigt nyttigt och dessutom står jag mig otroligt länge på det!
Det är svårt att koka soppa och hålla på när jag jobbar som Aupair i NZ och bor då tillsammans med min familj. Jag är frukost gemensamt med barnen och ja, då är det lättast med havregrynsgröt när man har tre små pojkar som man måste se efter samtidigt ;) Tusen tack för hjälpen!
2011-11-13 12:35
Reg.datum 2011-11-08

Antal inlägg: 1
Omdöme: 0
Gröt är ju en av dom saker som är bäst att äta på morgonen och en liten portion innehåller inte mycket kolhydrater. Dock kan du ju byta ut bananen mot olika sorters bär istället.
2011-12-23 17:55
Reg.datum 2011-12-23

Antal inlägg: 4
Omdöme: 0
Det finns ju massa andra gröt sorter du kan äta som hinnehåller mindre kolhydrater, om det är det du vill komma ifrån.. Själv gillar jag hirsgröt som kokas på havremjölk.. Eller nötgröt alt bovetegröt.. De va mina gröt tips:)

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;