Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
|
Hej!
Benövningar är mina verkliga favoriter, eller rättare sagt jag är klart starkast i dem. Nu börjar jag dock få ett litet problem i min benträning - det blir i stort sett likadana pass varje gång eftersom jag inte kan så många fler övningar än de jag använder nu. Det är ju ovärderligt med all träning, särskilt styrka, att INTE vänja musklerna vid en viss typ av träning. Nu har jag kört följande program sen sommaren iaf:
Marklyft
Djupa knäböj
Utfallssteg
Lårcurl
Liggande lårcurl
In- och utsida lår i maskin
Vadpress
Tåhävningar
Jag vet att t ex benpress är en stor och bra benövning, men jag föredrar att träna löst med skivstång, så brukar bli knäböj och utfall istället eftersom de tränar ungefär samma muskelgrupper.
Så jag är jättetacksam för varje tips på benövningar, helst sådana som utförs löst. |
Reg.datum 2009-10-15
Antal inlägg: 22
Omdöme: 0
|
Det är väl ganska lätt att lösa ditt problem, då många av dem övningar är otroligt bra och ger sjukt mycket. (knäböj,utfall)
Att t ex bara köra knäböj i en period, max 6 veckor, och sen enbart utfall likadant och sen ha dem andra övningarna att komplettera med ifall du känner att du vill träna något mer.
5 set Knäböj och du ska inte orka köra en övning till. |
Reg.datum 2009-11-01
|
Är lite i de banorna jag har tänkt också. Idag tog jag bort marklyft och satsade istället på 7 set djupa knäböj. Efter det är man rätt slut . Blir spännande att se hur mkt träningsvärk det blir imorgon och på ons.. Så bort jag ändrar något i träningen märks det i form av mer träningsvärk. |
Reg.datum 2009-10-15
|
Det låter fruktansvärt jobbigt Men jag skulle nog behålla marklyft i träningen men kanske lägga det på ett annat pass.
Träningsvärken kommer alltid när man ändrar i passen pga att kroppen inte är van vid den sortens belastning. Det är ju ett bevis på att man förbättrar något annat även om man tränar samma muskelgrupp  |
Reg.datum 2009-11-01
|
Herregud, ja, känner mig riktigt mör i benen redan nu. När jag kör marklyft har jag sådan teknik där jag försöker belasta ryggen minimalt, därför jag klassar det som benövning. Tidigare hade jag det i ryggprogrammet, men det fungerade inte särskilt bra. Då kunde jag t ex träna benen ena dagen och dagen efter körde jag bl a rygg med marklyft. Kroppen orkade inte det, så passar bättre som det är nu.
Oja, så är det med träningsvärk. Jag kan säga att jag blir rent besviken om jag inte känner något dagen efter, även om jag inte har ändrat mitt program. Isf har jag tränat för snällt . |
Reg.datum 2009-10-15
|
haha , efter 7 set skulle jag förmodligen inte kunnat ta mig från gymet  |
Reg.datum 2009-11-01
|
Hehe, får se om det blir rullstol imorgon . Hade ganska svårt att gå mellan övningarna, gubbarna i gymmet tyckte jag gick som en pensionär . |
Reg.datum 2009-10-15
|
Det var en ruggigt fin komplimang  |
Reg.datum 2009-11-01
|
Absolut Extra svårt att gå efter att ha kört vadpress.
Har checkat din träningsdagbok en snabbis. Har en fundering. Varför tränar du inte ben? Jag har nästan aldrig fått höra ett bra argument till att inte träna ben. Ben, mage och rygg är stommen i kroppen och borde vara de muskelgrupper som prioriteras högst. |
Reg.datum 2009-10-15
|
joo jag vet, men körde det mycket i vår, och sen började jag spela fotboll och fick typ inflammation i höft/ljumske och efter det har jag inte tagit det väldigt lugnt med benträning, men nu ska jag köra igång mer med det. |