Bli mätt + gå ner i vikt?

2011-07-08 20:54
Reg.datum 2011-06-17

Antal inlägg: 7
Omdöme: 0
Jag tycker att jag äter rätt ok, har börjat äta ett stekt ägg eller två knäckebröd med makrill på morgonen, annars småäter jag hela dagen. Men jag skulle vilja veta vad jag kan äta till lunch och middag som inte innehåller mängder med kalorier, men som man ändå blir riktigt mätt av.

Mitt största problem är att jag blir så himla hungrig på kvällen! (skiter i att man inte ska äta efter 19, måste ha nåt litet för att kunna sova.) Nu brukar jag ta ett eller två knäckebröd med grönsaker (utan smör). Men blir jättehungrig igen efter några timmar och vill ha feta, söta saker, vilket spolierar min viktnedgång. Alltså: tips på kalorisnålt men mättande på kvällen?

Jag gör av med ca 1700 kcal/dygn, och vill inte äta mer än 1400. Är det lagom för att hälsosamt gå ner i vikt?

Tacksam för svar!
2011-07-09 06:25
Reg.datum 2011-07-01

Antal inlägg: 12
Omdöme: 1
Du kan gott och väll unna dig ytterliga 600 kalorier! Mitt tips är att du äter ca 6 gånger om dagen. Ät mycket grönsaker och proteinrika produkter som keso, kesella, kött, kyckling, fisk. Protein och grönsaker mättar bra och är kalorisnåla. Men du behöver nyttiga fetter också, Nyttigt fett finner du i bland annat nötter, fet fisk såsom lax, olivolja och rapsolja. bara för att man äter kalorisnålt betyder det inte att man måste svälta. Gör en trevlig kycklingsallad med färska spenatblad, skivade tomater, lite feta ost, massor av kyckling och så häller du på lite olivolja och kryddar med något gott! Och som sagt om du känner dig sugen på något gott på kvällen så är det för att du äter FÖR lite, Och det är inte hälsosamt. Ät 6 gånger om dagen och försök att undvika kolhydrater sent på dagen. På kvällen kan du t.ex äta lättkessela blandat med lightsaft för att få en välsmakande, proteinrik och kalorisnål måltid! :)
2011-07-09 11:14
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Är du ex-anorektiker?
2011-07-09 12:26
Reg.datum 2011-06-17

Citat:
Zlangen skrev:
Är du ex-anorektiker?

Ja...
2011-07-09 12:46
Reg.datum 2010-08-15

Antal inlägg: 96
Omdöme: 43
Svårt att hjälpa dig eftersom vi inte vet hur lång du är och vad du väger, och hur aktiv du är. Men 1400 kcal är för lite för de allra flesta, särskilt om man är aktiv.
2011-07-09 18:34
Reg.datum 2011-06-03

Antal inlägg: 8
Citat:
ProzacPerfect skrev:
Jag gör av med ca 1700 kcal/dygn, och vill inte äta mer än 1400. Är det lagom för att hälsosamt gå ner i vikt?

Du gör av med mer /dygn. Man förbränner mellan 3-5kcal var 5e minut utan att ens gör nåt.
På en hel dag utan att jag gör ett skit förbränner jag mellan 2500-3000kcal.
Men hur lång är du? Vikt? Ålder? Och hur mkt tränar du?
2011-07-14 17:48
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Citat:
ProzacPerfect skrev:

Tacksam för svar!

Äter du under 1400 så hamnar på en nivå där du ger kroppen nog energi att hålla igång kroppens livsfunktioner. D.v.s andning, hjärta, matsystem, njurar, lever, hjärna... o.s.v.

Att få ut något positivt av motion är inte att förvänta sig på ett så lågt intag.

Nej! Det är inte hälsosamt för att gå ner i vikt. Det är svält.
2011-07-14 20:27
Reg.datum 2011-02-07

Antal inlägg: 20
Omdöme: 18
Citat:
Zlangen skrev:
Citat:
ProzacPerfect skrev:

Tacksam för svar!

Äter du under 1400 så hamnar på en nivå där du ger kroppen nog energi att hålla igång kroppens livsfunktioner. D.v.s andning, hjärta, matsystem, njurar, lever, hjärna... o.s.v.

Att få ut något positivt av motion är inte att förvänta sig på ett så lågt intag.

Nej! Det är inte hälsosamt för att gå ner i vikt. Det är svält.

1400 kcal= rekommenderat intag för en 4-6 år gammal flicka, inte en vuxen kvinna med normala kroppsliga funktioner såsom menstruationer. Ligger du på den här nivån en längre tid är det nästan garanterat att du får vitamin- och mineralbrister utöver bristen på övriga näringsämnen.
2011-07-18 17:27
Reg.datum 2011-06-17

Citat:
Techiz skrev:
Citat:
ProzacPerfect skrev:

Du gör av med mer /dygn. Man förbränner mellan 3-5kcal var 5e minut utan att ens gör nåt.
På en hel dag utan att jag gör ett skit förbränner jag mellan 2500-3000kcal.
Men hur lång är du? Vikt? Ålder? Och hur mkt tränar du?

Oops. Borde nog äta mer då. Är 168 cm lång och väger 61-62 kg. Tränar i princip ingenting. Äter en dum epilepsimedicin som man blir otroligt trött av. Men går en hel del, sitter inte bara still.
2011-07-21 23:44
Reg.datum 2011-02-07

Antal inlägg: 20
Omdöme: 18
Du har nästan exakt samma vikt, längd och ålder som mig så även om du kanske inte tränar så mycket så borde du ligga närmre mig i kaloriintag (och jag är väl medveten om att jag inte alltid ligger så bra till själv). Jag tänker inte komma med mer pekpinnar om vad du borde göra utan jag vet precis hur det är att inte orka hålla uppe kaloriintaget, samtidigt som man är livrädd över hur man kommer att se ut om man nu lyckas få i sig alla kalorier med tanke på att man på något sätt har lyckats gå upp i vikt med ett kaloriunderskott.

Det jag kommer att göra är att försöka ge dig några enkla tips på hur du kan förenkla matintaget:

Ät var tredje till var fjärde timma, det spelar ingen roll om du äter samma måltid tre gånger om dagen bara du får in vanan att äta regelbundet.

När jag lagar mat har jag en tendens att göra allt-i-ett-rätter, d.v.s. att jag blandar ihop allt i en stekpanna såsom ex. fisk, bönor, lök, krossade tomater o.s.v. då är det bara att hälla upp och lägga litet sallad vid sidan om och kanske litet keso så är det färdigt. Kontentan av det hela: mindre jobb i köket.

Kom ihåg att kosttillskott, såsom proteintillskott, är just tillskott och inte ersättningar. Däremot kan det vara en bra idé så länge du inte får ihop alla kalorier eller tillräckligt mycket protein i din vanliga kost. Protein finner jag väldigt mättande.

Sen kommer jag bryta den gyllene regeln för personer som tillfrisknar från en ätstörning och det är nämligen att jag kommer att råda dig att skriva matdagbok. Du har antagligen inte normala hungerkänslor och då kan en matdagbok vara väldigt hjälpsam, så länge man inte ljuger för den, och hjälpa dig att hålla koll på att du inte äter för litet. Jag personligen har en almanacka som jag alltid har med mig där jag skriver upp allt, det mesta kommer med även här på dumbbell men inte alltid allt, och med hjälp av tidsmarkeringarna jag gör i almanackan kan jag hålla reda på att jag äter på regelbundna tider då mitt jobb är allt ifrån regelbundet och jag kan jobba allt från dag och kväll men oftast natt.

Om du lyckas skapa en kosthållning som passar just dig så lovar jag att du kommer att märka det, kanske inte nu eller om några veckor men efter ett par månader så kommer du att känna dig piggare och mindre stressad.
Det är ingen snabb mirakelkur utan en långsiktig lösning som du måste anpassa själv efter dina egna behov.

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;