|
Medlem sen: 2009-11-01 Län: Uppsala Inlägg: 105 | Hej alla!
Sedan jag började bli riktigt intresserad av kost har jag upptäckt allt fler nyttiga livsmedel. Dock finns det säkerligen fortfarande mycket kvar att lära i ämnet och jag skulle uppskatta om ni andra kan dela med er av era nyttigheter. Här är några av mina nyttighets-tips:
Protein
Ost, gärna 5% fett
Tonfisk
Påläggsskinka
Många fisksorter
Fågel
Minikesella (kvarg)
Minikeso
Ägg
Mjölk (innan läggdags)
Kolhydrater
Quinoa (superbra, GI strax över 30)
Fullkornsbulgur
Fullkornspasta
Couscous
Fullkornsris
Frukt
Russin (efter pass)
Fett
Olivolja
Nötter
Lax
Sill
Avokado
Krossade linfrön (bra för insulinkänsligheten)
Nu glömde jag säkerligen massa produkter. Tacksam om ni kan fylla på denna lista . |
|
Medlem sen: 2010-01-17 Län: Västernorrland Inlägg: 10 | Ost med 5% fett?
Minikesella?
Minikeso?
Varför?! Det ska vara riktiga produkter. |
|
Medlem sen: 2009-11-01 Län: Uppsala Inlägg: 105 | Jag äter de produkterna som rena proteinkällor. T ex ost innehåller en del mättat fett, vilket jag får klart mindre dos av via detta upplägg. Jag tror, liksom mycket forskning, att omättat fett är klart bättre än mättat. Istället satsar jag på t ex extra olivolja för att få i mig tillräckligt med fett. |
|
Medlem sen: 2010-01-17 Län: Västernorrland Inlägg: 10 | Okej, osten kan jag förstå, men keson o kesellan innehåller ju knappt fett över huvud taget. |
|
Medlem sen: 2009-11-01 Län: Uppsala Inlägg: 105 | Keson har du väl rätt i, tror den vanliga varianten innehåller 4% fett. |
|
Medlem sen: 2009-05-31 Län: Blekinge Inlägg: 21 | Citat: Okej, osten kan jag förstå, men keson o kesellan innehåller ju knappt fett över huvud taget.
Det är väl förmodligen därför keson och kvargen är listade under proteinkällor och inte fett-.  |
|
Medlem sen: 2010-05-26 Län: Uppsala Inlägg: 2 | Citat: Citat: Okej, osten kan jag förstå, men keson o kesellan innehåller ju knappt fett över huvud taget.
Det är väl förmodligen därför keson och kvargen är listade under proteinkällor och inte fett-. 
Frågan var inte varför de var listande under protein utan varför "minivarianten" valdes istället för orginalprodukten. |
|
Medlem sen: 2009-05-31 Län: Blekinge Inlägg: 21 | Okej, då är jag med. Men lättkesellan innehåller mer protein än originalet och lite mindre fett så det är ju ett självklart val :- ) |
|
Medlem sen: 2009-11-01 Län: Uppsala Inlägg: 105 | En anledning till att jag satsar på lättprodukter som ost, kesella och keso är att jag vill ha "rena" produkter där det är ett tydligt huvudnäringsämne. Det handlar inte på något vis om att jag är rädd för fett, snarare tvärt om. Jag vet hur viktigt det är med fett för hälsan och för god förbränning - men det ska vara från vettiga källor. För att få i mig tillräcklig fettmängd tillsätter jag gärna olivolja till maträtterna och till mellanmål satsar jag alltid på nötter (cashew eller torrostade jordnötter). Dessutom blir det en del avokado . |
|
Medlem sen: 2010-05-26 Län: Uppsala Inlägg: 2 | Jag håller med dig angående angående osten och kesellan men minikeson innehåller mindre protein och mer kolhydrater, vilket gör vanlig keso till ett bättre val. |