efter vlcd?

2012-01-11 18:28
Reg.datum 2012-01-09

Antal inlägg: 2
Omdöme: 1
Jag har gått ner 45 kg med hjälp av vlcd,och just nu väger jag 75 kg och är 162 lång.Hur ska jag fortsätta nu?
Jag vill gå ner till sommaren och kunna bada utan att skämmas.
2012-01-12 12:51
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Grattis till viktnedgången! Riktigt bra jobbat! :)

Fortsätt som du gjort hittills, finns ingen anledning att ändra något som fungerar.

Eller har viktnedgången stannat av?
2012-01-15 14:54
Reg.datum 2012-01-09

Antal inlägg: 2
Omdöme: 1
tack! =)
ja det har du iofs rätt i,jag går inte ner i samma takt längre men det var ju ganska väntat Jag ska fortsätta några månader till och se hur det går,Tack!
2012-01-24 11:51
Reg.datum 2011-02-07

Antal inlägg: 20
Omdöme: 18
Jag har ett tips till dig för när du ska börja med riktig mat igen: När du börjar introducera vanliga måltider börja med frukosten. Nackdelen är att du kanske känner dig hungrigare under dagen, men fördelen är den att då har kroppen hela dagen på sig att smälta maten så att säga.

Om du börjar med att introducera frukosten så lär du dig också att hantera eventuella hungerkänslor bättre.
Det svåra blir sen att hindra kroppen från att lägga på sig allt den bara kan, det gör du bäst genom att äta på regelbundna tider så att kroppen vänjer sig vid att det faktiskt kommer lite mat då och då. Jag vet att många säger att det är omöjligt att gå upp i vikt med ett kaloriunderskott, men sköter man bara sig själv dåligt nog är det mycket möjligt att göra så (har själv gjort det).

Jag skulle råda dig att kanske snarare än senare börja introducera mer riktig mat och då gärna med ett högre proteininnehåll. Vill du inte lägga till mer riktig mat nu så kan du utöver din vlcd diet lägga till en proteindrink. Tappar man mycket vikt snabbt betyder detta att man tappar mycket muskelmassa. Principen är ju den att ju mer muskelmassa du kan behålla desto högre grundförbränning.

Jag vet att många vill gå ner snabbt men personligen tror jag att det blir lättare för dig i längden om du tar det lugnare nu i slutet så att säga, och lär känna din kropp på nytt i fråga om förbränning och huruvida du är en person som fungerar bättre på högt kolhydratintag eller högt fettintag o.s.v.

Lycka till!
MVH / Wannabejustme
2012-01-25 10:06
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Citat:
Wannabejustme skrev:
Jag vet att många säger att det är omöjligt att gå upp i vikt med ett kaloriunderskott, men sköter man bara sig själv dåligt nog är det mycket möjligt att göra så (har själv gjort det).

Många säger att det är omöjligt för det är omöjligt. Kroppen kan inte tillverka energi utifrån ingenting, det är en fysiologisk omöjlighet? Om det finns läsning som motsäger mig får du gärna peka mig dit.
2012-01-25 12:37
Reg.datum 2011-02-07

Antal inlägg: 20
Omdöme: 18
Ursäkta mig för att jag inte klargjorde en sak tydligare:

Det jag menar är att gå upp i vikt på ett näringsintag som teoretiskt sett borde vara ett kaloriunderskott relaterat till vikt, ålder och längd sett till medelvärdet.
Var man ligger i praktiken kan skilja ganska så mycket och när man lägger upp en kost för att hålla sig på en jämn nivå lönar det sig att sätta sig in i sin egen kropps förbränning, relaterat till intag och aktivitet.

Jag är ledsen att jag inte klargjorde detta tydligare, speciellt eftersom jag personligen är en ihärdig motståndare till att ligga på ett större kaloriunderskott under långa perioder.

Som du ser längre ner i inlägget råder jag att lära känna sin kropp så att man inte gör missbedömningar och går efter standardiserade medelvärden.

Men du har rätt i det du säger: Energi tillverkas inte av kroppen från ingenting.
Däremot är det väldigt lätt att göra missbedömningar och det var det jag ville framföra, om än lite klumpigt och felformulerat gjort.
Det jag ville få fram var skillnaden mellan ett teoretiskt och ett praktiskt kaloriunderskott, saker är inte alltid vad man tror att de är.

Tack för att du påpekade felet, var litet pinsamt när jag insåg hur fel det hela kom att se ut.

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;