Reg.datum 2011-06-17
Antal inlägg: 7
Omdöme: 0
|
Hellu alla hälsosamma medmänniskor!
Har en fråga som jag gått och funderat över, vet inte riktigt om detta är rätt sida att ta upp det på - men vill ha "vanliga" människors kommentarer, inte läkares och dietisters.
Har haft anorexi i större delen av mitt liv och varit väldigt underviktig, men är i princip frisk nu och är normalviktig. Alltså innebär det att jag får börja träna igen - men jag undrar vad ni tycker är lämpligt att börja med efter att ha varit så pass sjuk? Jogga några gånger i veckan eller bara promenera till en början? Skulle även vilja styrketräna för att bygga muskler.
Och vad är lämpligt att äta när man tränar? Alltså hur mycket mer ska man äta om man vill få muskler men ändå inte så mycket fett och vad äta för att maximera träningen? Jag är ju van att äta noll och ingenting, så skulle behöva lite tips för att må så bra som möjligt!
Tacksam för svar! |
Reg.datum 2011-02-07
Antal inlägg: 20
Omdöme: 18
|
Vad jag skulle rekommendera, som ex-anorektiker själv, är att börja med promenader eftersom undernäring under längre period kan leda till att lederna tar stryk. Styrketräning är också ett bra val då det stärker benen, undernäring kan även leda till att de urkalkas. Det var den tråkiga faktabiten om den saken, men jag tycker att i vilket fall som helst är det alltid bäst att börja lugnt så att man inte skadar sig eller helt enkelt får nog och slutar.
När det kommer till kosten så äter du faktiskt fortfarande lite för lite. Vill du bygga muskler skulle jag föreslå mer protein i förhållande till kolhydrater.
Du kan räkna ut på ett ungefär hur många kalorier din kropp behöver med denna formel:
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Multiplicera sedan svaret med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag i soffan och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren.
Det viktigaste är att börja lugnt och inte låta det gå till överdrift, nästan ingen (kvinna) som lever någorlunda normalt har en fettprocent under 20.
Själv väger jag mig nästan aldrig för även om jag kan tycka att jag ser riktigt bra ut för tillfället så kan det raseras på en sekund om jag har en dålig dag och ställer mig på en våg, intellektuellt inser jag att muskler väger mer men emotionellt har jag fortfarande problem med vågen.
Hoppas någonting av ovanstående kan vara till hjälp och lycka till! |
Reg.datum 2010-10-24
Antal inlägg: 48
Omdöme: 11
|
Det mesta har redan sagts, men jag skulle vilja stärka vikten av styrketräning. Eftersom du under lång tid legat på för stort underskott har du förmodligen gått miste om en hel del muskelmassa som kan vara bra att ersätta med ny muskelmassa. Förutom protein som redan nämnts i samband med muskelbyggnad så är kolhydrater bra att ta i samband med träningspasset för att orka bättre. |