Frukt!

2011-11-14 07:22
Reg.datum 2011-11-07

Antal inlägg: 8
Omdöme: 1
Jag har läst på så himla många olika sidor nu och är lite förvirrad när det gäller frukt. Vissa säger: Ät minst fem frukter om dagen!
Andra säger: Ät inte frukt om du vill gå ner i vikt för det är massa socker i det!
Hur är det egentligen? Ska man äta frukt? eller inte?
2011-11-14 21:55
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Man ska äta frukt om man tycker om frukt. Det är den totala mängden energi från all mat du äter som kommer styra vikten uppåt eller nedåt.

Ja, frukt innehåller socker. Men sockerätande innebär inte plötslig fetma.

100 gram äpple innehåller 12 gram kolhydrat. 100 gram banan innehåller 22 gram kolhydrat. 100 gram apelsin innehåller 10 gram kolhydrat. Att påstå att frukt innehåller "massa socker" stämmer inte, däremot innehåller frukt massor av vatten.

Några frukter om dagen är ingen fara. Det blir lätt snett om man försöker ge en enskild faktor "skulden" när det i viktregleringsfall är flera faktorer som kan behöva ses över.
2011-11-14 21:58
Reg.datum 2011-11-07

Antal inlägg: 8
Omdöme: 1
Tack för svaret! :)

Jag kan alltså fortsätta äta mina 3 bananer och ha min citron i mitt te utan att jag blir onyttig?
2011-11-15 15:29
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 25
Instämmer med Zlangen! Det är den enkla energiekvationen som gäller.

Man får alltid väga för- och nackdelar med livsmedel mot varandra. Å ena sidan innehåller visserligen frukt en del socker men å andra sidan ger frukter, i synnerhet citrusfrukter, massa nyttiga mikronutrienter såsom antioxidanter. Kolla gärna på en ORAC-tabell för att se vilka livsmedel som innehåller mest antioxidanter.

Jag tror att drygt 1/3 av kolhydraterna är fruktos och det är möjligen denna sockerart man ska undvika överkonsumtion av, men ligger man under 40 gram/dag så är det absoluta inga problem :).

Du kan fortsätta äta dina frukter med gott samvete :)!
2011-12-15 14:20
Reg.datum 2010-12-09

Antal inlägg: 7
Omdöme: 2
Citat:
puuff skrev:
Tack för svaret! :)

Jag kan alltså fortsätta äta mina 3 bananer och ha min citron i mitt te utan att jag blir onyttig?

Citron i ditt te påverkar antagligen inte din vikt överhuvudtaget, dom kalorierna du får i dig på det försvinner antagligen när du lyfter koppen till munnen för att dricka.

Som föregående skribenter vill jag hävda att det inte handlar om vad du stoppar i dig utan mängden energi du får i förhållande till mängden energi du gör av med som påverkar din vikt. Energi in / Energi ut. Obalans åt ena hållet leder antingen till viktminskning eller viktökning.

I frukt finns det mycket nyttigt, äpple, banan, citrusfrukter och liknande innehåller vitaminer och mineraler som din kropp mår bra av. I jämförelse med t.ex. processad mat och godis innehåller frukt varken mycket energi eller dåligt vitt raffinerat socker. Ät mycket frukt! Det kommer göra ditt immunförsvar och din hälsa gott - håll dock koll på hur mycket energi du får i dig.
2011-12-23 18:00
Reg.datum 2011-12-23

Antal inlägg: 4
Omdöme: 0
Som jag har förstått det är väl banan de som innehåller mest socker och den frukten man minska om syftet är att minska i vikt.. Men som sagt så ska man äta det man gillar..

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;