Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
|
Denna fråga riktar sig främst till de som själva använder glutamin. Men givetvis uppskattar jag även svar från andra som t ex har läst studier om effekter av glutamin.
Jag undrar helt enkelt om glutamin är värt att satsa på. Märker ni som använder det någon större skillnad på återhämtning, styrkeutveckling, immunförsvar etc?
Jag har tagit glutamin sedan strax innan sommaren. Sedan dess har jag gjort stora framsteg i gymmet, bl a ökat ca 50 kg i mark och 10 kg i bänk, men det är i stort sett omöjligt att härleda det till just glutamin. Ökningarna kan lika gärna ha skett tack vare idog träning och bättre teknik. Det hela blir ännu svårare eftersom jag började med andra tillskott samtidigt, såsom whey 80, kreatin och olika vitaminer.
En positiv effekt som möjligen kan ha att göra med glutamin är ett bättre immunförsvar. Sedan jag började med det har jag aldrig varit sjuk trots att flera i omgivningen har varit krassliga. Men det beror ju också på bra kost, vitaminer etc.
Har någon läst någon relevant studie om just glutamin? Isf tar jag gärna del av den. Tyvärr verkar glutamin vara en outredd aminosyra hittills och det är därmed svårt att skapa sig någon uppfattning om det då.
Tacksam för alla svar. |
Reg.datum 2008-10-10
Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
|
Jag märkte aldrig någon skillnad när jag körde glutamin för några år sen. Jag har dock inga studier att backa upp det med. |
Reg.datum 2009-11-01
|
Jag tycker rent logiskt att glutamin borde ge en viss effekt eftersom så stor andel i musklerna utgörs av just den aminosyran, men det är svårt att uttala sig om dess effekter när det inte verkar finnas några studier som tyder på positiva resultat. |
Reg.datum 2009-10-15
Antal inlägg: 22
Omdöme: 0
|
Finns ju hur mycket studier som helst som backar upp glutaminet, bättre immunförsvar och större muskler är dragplåster för att man ska använda det.
En kompis som använde det fick både större armar och sjukt mycket bättre immunförsvar. han gick från att vara sjuk minst 1 gång i månaden, förkyld, till att aldrig vara sjuk när han började använda det.
För mig var det dock tvärtom, gick från att alltid vara frisk till att bli tokförkyld varenda gång jag tog det. Har aldrig varit förkyld mycket, men varenda gång jag ska börja en periodisering med glutamin så blir jag liggande.
Så är nog ganska individuellt om det funkar bra.
Det man också ska veta är att glutamin produceras ganska mycket av kroppen själv, och alla behöver inte ta det, utan rekommenderas främst till hårt tränande människor. |
Reg.datum 2009-11-01
|
Jo, känner också till att kroppen har en egen produktion av glutamin. För mig borde det vara lämpligt att fortsätta med det eftersom jag har 8 riktiga träningspass/vecka, varav 4 st är styrka och 4 kondition. Utöver det brukar det bli löpning i trappor med post eller promenader.
Tack för svaret . |
Reg.datum 2009-11-22
Antal inlägg: 15
|
Glutamin är pengar i sjön.
Jag orkar inte länka till studierna dock, men de finns om man söker. |
Reg.datum 2009-10-15
|
Mourten du pratar för dig själv nu, det kan stämma för dig ( stämmer även för mig) mens vissa kan få en otrolig effekt av det.
Kom även idag på att ett överkonsumtion av glutamin kan göra att kroppens egna produktion av detsamma kan avta och till slut icke fungera. |
Reg.datum 2009-11-01
|
Josef, det du säger om överkonsumtion låter rimligt. Kroppen strävar alltid efter balans och om halten av något blir för hög minskar/slutar den egna produkten av det aktuella ämnet. Tror dock att min dos, ca 5 gram/dag, inte är särskilt riskabelt för den egna glutaminproduktionen. |
Reg.datum 2009-10-15
|
ne, det är nog sant, eftersom du fått bra effekt på det så är det ju bara att fortsätta på samma sätt  |
Reg.datum 2009-11-01
|
Jo, och det skulle kännas dumt att sluta nu, har nog ca 5-600 gram kvar hemma, vilket räcker i en evighet . Det enda som kan få mig att sluta är om någon forskning skulle vissa att det är skadligt.
Men som jag tidigare sa är det svårt för mig att säga om glutamin verkligen har hjälpt eftersom de effekter jag har fått lika gärna kan komma från andra tillskott som proteinpulver och vitaminer. |