Reg.datum 2009-11-14
Antal inlägg: 65
Omdöme: 0
|
lla avläsningar föll inom den övre normala gränsen. Trots det höga proteinintaget så fanns det ingen ansamling av urea, ingen toxicitet. Den glomerulara filtrationshastigheten var normal och det fanns inga tecken på minsta lilla hyperfiltration. Det är en viktig aspekt.
Hyperfiltration tycks föregå den överdrivna utsöndringen av proteinplasma i urinet. Mängden "stress" på njurarna visar detta. Äggviteämnestömninghastigheterna stöttade observationen, att högproteindieter inte påfrestar friska njurar. Faktum är att alla avläsningar som man gjorde på dessa idrottsmän visade sig vara helt normala. Njurfunktionen var inte på något sätt påverkad av en kost med mycket protein.
Vetenskapsmännen som gjorde denna studie sammanfattade att högt proteinintag, 170 till 243% av RDA, inte är giftigt, inte ger uttorkning, kalciumförlust eller påverkar njurfunktionen. Forskarna varnade också för att vissa högre gränser för en del kliniska markörer, som man såg, inte helt och hållet kunde relateras till en hög proteindiet eftersom individuella skillnader spelar stor roll.
Jag rekomenderar starkt mer protein. Näringslära för högskolan som internet gurun eddie vedder på kollo & body ligger bakom är skribent för träningslära.se . Bra riktlinjer men som sagt inte optimalt för att åstadkomma något optimalt. |
Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
|
Jag kommer nog inte dra ned på styrketräningen, utan har tänkt dubbla även i fortsättningen. Ett mål för mig är att vara maximalt genomtränad, och för det krävs det, som jag ser det, en ganska jämn fördelning av styrka och kondition. På detta vis kommer jag inte få hyperkondition och inte bli hyperstark, men det är inte det jag vill. För mig är det viktigare att vara allsidigt tränad. För att klara nästa etapp, öppet spår, bör det räcka att med 2-4 skidpass/vecka för att komma i tillräcklig form för att klara 9 mil.
En annan anledning till att jag inte vill trappa ned på styrketräningen och underhållsträna på det är att jag har uppsatta mål till sommaren, bl a 100 i bänk. Dessutom strävar jag efter att någon gång klara 500 i styrkelyft utan hjälpmedel som lyftartröja etc. Jag har haft vissa tankar på att börja tävla lite i styrkelyft för skojs skull, men kommer troligen inte göra det eftersom jag anser att det är för mycket av en materialsport. |
Reg.datum 2009-11-14
|
Du kommer få hyperkondition & bli hyperstark om du lyckas göra en duktig sammansättning så att det inte tar ut det ena utan snarare hjälper med fördelar. Syresupptagningen och förbättrade lungkapaciteten i följd samt ökad testosteronnivå (studier har visat upp till 40% efter ett par veckor för tonåringar) så kan du öka mycket om du blandar HIIT + lågintensiv samt tung styrke med lågreps & hög reps i samma pass där.
Det hjälper en vid maxlyft och hypertrofi (muskeltillväxt).
Har också ett mål. Att ta 350 till sommaren i benpress och 100 i fri bänkpress. Dock suger alla i vissa övningar, jag suger i bänk
Men du kommer få bra resultat men jag rekomenderar hög proteinkost.
Det kan gå dubbelt så fort och dubbelt så bra. Hjärtat är även en muskel och behöver protein. |
Reg.datum 2009-11-01
|
Utmaningen består ju i att lägga upp en välavvägt träningsprogram. Nu har jag perfekt arbetstids, oftast 10-18, så de dagar jag kör dubbelpass, tis och tors, hinner jag med gym innan jobbet och på kvällen kondition, nästan uteslutande spinning för tillfället. Kommer övergå till längdskidor så fort det finns tillräckligt med snö. Har ju öppet spår att träna inför .
Bra att du jobbar med mål, en jätteviktig faktor för lyckade träningsresultat. Mycket lättare att träna om man har något att sträva mot. Tyvärr uruselt i bänk också, ligger på 90 nu (väger 71-72 kg kreatinfri). Det ligger inte i nivå med min benstyrka direkt, tar bl a 175 kg i mark, vilket känns rätt bra iaf.
Har märkt klara resultat sedan jag övergick till medveten kost med fokusering på protein vid varje måltid. Jag tillför även protein efter konditionspass för att minimera muskelnedbrytningen. |
Reg.datum 2009-11-14
|
Å andra sidan skall du helst inte vänja kroppen med protein efter konditionspass. Då stimuleras inte proteinsyntesen lika bra vid styrketräningens proteinintag där den mest räknas. Kör på typ 5-6dl juice o få de snabba carbsen o ät ett stadigt proteinmål efter.
Ett bra tips för styrketräningen så du kan pressa i så mycket näring (protein-aminosyror) i samband med träningen till musklerna är detta: En toppning får du i ca 30-40 minuter av proteinets effekt (vassle).
Detta vill man åstadkomma för bygga muskler. Det får du av snabba proteinkällor som kyckling, fläskkarré , torsk osv.
Så här gör jag för få många toppningar inom träningen.
Ca 20-25g protein innan träningen samt typ 1-2dl juice snabba carbs för ökad prestationsförmåga då mitt pass är relativt kort ca 30-40min.
Tar därefter 60g protein i en shaker då jag dricker 30g efter träning och efter ja duschat o gjort mig klar på ca 20-30min så dricker jag resterande 30g. Det gör att jag får ytterligaren en toppning. Jag är hemma och sitter o äter ca 15min efter den senaste toppningen vilket medför jag får ytterligare en toppning.
Det är ett smart sätt att fördela proteinet. Mvh |
Reg.datum 2009-11-01
|
Tackar för de tipsen. Jag gör lite liknande som du gör. Fördelar proteinpulvret och glutaminet så jag tar hälften före och hälften efter passet. Dessutom drar jag i mig 2 dl 1,5% mjölk och äggvita efteråt för att få flera olika proteinslag. Som kolhydratkällor är det russin och bananer som gäller. Högt KH-innehåll på båda och de är snabba, vilket är lämpligt för mitt ändamål, alltså direkt efter passen. |
Reg.datum 2009-11-14
|
Hur mycket kolhydrater äter du ungefär på en dag? Tänkte om du äter kolhydrater efter passet också.
Ett tips: Fullgod fetmjölk stimulerar proteinsyntesen bäst efter träning så spara 1,5 % mellanmjölken till ZzzzzZZZZZZ Dags  |
Reg.datum 2009-11-01
|
Jag checkade ju min kost en normaldag för att få en uppfattning om hur det ser ut. 39% av energin kom från kolhydrater, vilket var 317 gram den dagen. Äter normala portioner av basala källor som ris, pasta och potatis. Dock undviker jag helst vitt ris och potatis med tanke på GI-index. Vet att jag skulle kunna få ännu bättre definition av lägre kolhydratintag, men tycker inte det är värt det. Har testat en vecka och fick bl a huvudvärk och presterade sämre på passen. För mig som ligger på 8 riktiga fyspass/vecka är kolhydraterna ovärderliga, inte bara i samband med träning, för bästa återhämtning och träningsresultat.
Efter blir det 10 g KH från mjölk, ca 40-50 g från 2 bananer och kanske 10 gram från russin.
Säkert så med fetmjölk, men vill inte lägga mig på högre fetthalt ändå eftersom jag försöker ligga på så låg andel mättat fett som möjligt. Vissa menar att det är oväsentligt om fettet är mättat eller ej, men likväl är det så att de flesta studier tyder på att mättat fett är ohälsosamt. Detta enligt Fredrik Paulun. |
Reg.datum 2009-11-14
|
Undvik dock inte mättat fett då det höjer hormonnivåerna. Men större delen skall gärna bestå av omättat & fleromättat. 15 omättat, 10 fleromättat & 5%E mättat är en bra rekomendation om än lite svår för dig att följa som dricker mycket mjölk!
Men om du kör mycket cardio är det en bra mängd du äter. Mvh |
Reg.datum 2009-11-01
|
Jag får nog ändå i mig tillräckligt med mättat fett för hormonnivåernas skull. I stort sett alla produkter med fett har ju en viss andel mättat fett så det är mycket möjligt att jag ligger kring de andelarna som du pratar om. |