Hur mkt protein?

1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
2009-12-28 09:58
Reg.datum 2009-11-14

Antal inlägg: 65
Omdöme: 0
http://traningslara.se/blogg/kanel-nyttigt-gott-och-underskattat/

Bio-marin plus 70% spjälkat omega3 tillskott innehåller per 2 kapslar, dagsbehovet av Ala. 2tsk krossade linfrön (krossade behövs det vara)
täcker 140% av rdi av ALA. Du behöver inget tillskott om du inte vill ;)
Ett för högt kolhydratsintag försämrar insulinkänsligheten, även brist på krom skapar sämre muskelglykogen inlagring, muskeltillväxt mfl.

2tsk krossade linfrön,
1kapsel omega3 spjälat 70% omega 3
kanel
äppelcidervinäger
citrus
hålla kroppsfettet nere
o inte ha allt för stort kolhydrats intag (jag ligger på ca 180-200 vid bulk)
och ca 140-160 vid deff. Lagom hämmar fettförbränningen smått men värt att få i sig alla antioxidanter via bär på den naturliga vägen.

Kanel är toppen
2009-12-28 12:09
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 154
Omdöme: 37
Citat:
Marco skrev:
no offence.

Om du tror jag tar illa upp av din "tillrättavisning" så tror du fel.

Jag har mycket kvar att lära, det är helt sant, men du har förmodligen mer att lära.
Jag tvivlar inte på att du kan mycket teori, men på 10 månader styrketräning finns det inte ens chans att du lärt känna din kropp tillräckligt väl.

Det vore intressant att se och följa ditt träning i träningsdagboken.
2009-12-28 12:37
Reg.datum 2009-11-14

I praktiken har jag hållt mig skadefri, förbättrat centrala nervsystemet + glykogeninlagringen så jag har möjligheten att träna samma muskelgrupp 3ggr i veckan, detta utfört i praktiken med snabb återhämtning i form av akupunktur, is-massage, kalla bad mfl. Mycket det jag förespråkar utför jag ju i praktiken och följer dess utveckling i jakten på en grym symmetri.

Men japp om jag orkar föra dagbok så skall jag det :D
2009-12-29 10:36
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
Ok, antar att de omega 3 jag tar (70% från apoteket) inte är spjälkade men vet ej. Hur som helst är det nyttigt att käka det.

Linfrön är också något jag skulle kunna börja med. Känner inte för fler tillskott i dagsläget, lägger redan 430 kr/mån på det, så får finnas gränser.

Kanel är ju dessutom gott så det ska införskaffas:).

Hur mycket av din träning är av cardio-karaktär? Rent spontant känns ditt kolhydratintag lågt, fast jag känner ju inte din kropp och vet hur du reagerar på det. När jag kollade på mitt låg det på 317 gram just den dagen. Det kan låta mycket, men är ändå under den klassiska energifördelningen på 60-65% kolhydater. För mig utgjorde kolhydraterna 39%. Med tanke på hur jag tränar nu - 4 konditionspass i veckan också - känns det inte aktuellt att skära ner markant på KH. Dessutom inte inne i någon deffperiod för tillfället. Testade deff innan, låg gissningsvis på ca 100-120 gram KH/dag. Påverkade mig inte alls i gymmet, men klart sämre prestationsförmåga gällande kondition, så slutade ganska snabbt. Presterade även sämre i vardagslivet, hade bland annat huvudvärk mm.
2009-12-29 13:31
Reg.datum 2009-11-14

Övergångsperioden mellan låg-kolhydrats livsstil första veckan resulterar oftast i huvudvärk. Jag kör intervall en gång i veckan för tillfället men skall lägga in ytterligare en dag. Jag ligger på ca 180g kolhydrater per dag och vid deff ca 130. Visst hämmas fettförbränningen smått men det är de värt för få i sig alla antioxidanter den naturliga vägen (grönsaker,bär mfl).
Linfrön är inget kosttillskott. krossade linfrön lägger du i verum hälsofil 0,5% fett tex. 2 teskedar per dag och hela dagsbehovet av omega3 är täckt.
:D Finnst mycket KROM i alla sorters lök btw.
Kika in på min dagsfysik jag starta en tråd på forumet under "träning"
Lägg gärna in bilder du med o skapa en tråd vetja :D
2009-12-29 13:49
Reg.datum 2008-10-10

Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
Ang. kanel så kan överdrivet intag vara skadligt:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kryddor/Kanel-och-kumarin-/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jul/amne-i-kanel-kan-ge-leverskador_376528.svd
2009-12-29 13:55
Reg.datum 2009-11-14

http://traningslara.se/blogg/kanel-nyttigt-gott-och-underskattat/
Där tar dem upp det :D Tack för notisen dock Calle!
2009-12-29 20:49
Reg.datum 2009-07-29

Antal inlägg: 9
Marco jag tycker du ska läsa den artikel och ägna tid till eftertanke.
Frågor & Svar. Paul Cribb forskningschef Ast Sport Science.

I en artikel, skriven av en [sport]näringsfysiolog, påstås det att högproteindieter, som bodybuilders följer, är ohälsosamma och inte nödvändiga. Denna näringsfysiolog skriver om möjliga negativa bieffekter såsom uttorkning, gikt, kalciumförlust, lever- och njurskador. Vad tycker du om det Paul?

S: Detta är ett fall av ren ignorans av vetenskaplig information. Som Paul Delia säger "Var slutar ignoransen? Det tar stopp här!" Jag har läst artikeln som du pratar om och denne näringsfysiolog behöver hålla sig till att rapportera om forskningen och hålla sina dåligt underbyggda åsikter för sig själv.

Till dags datum finns det inga publicerade bevis på att en diet med mycket protein skapar några som helst negativ effekter på ämnesomsättningen hos bodybuilders eller någon annan typ av idrottsmän.

Nyligen gjordes en ordentlig omfattande studie av Jacques Poortmans och Oliver Dellalieux (published in Int. J. Sport Nutr. & Exerc. Metab. 11;28-35:2001) vid University of Brussels i Belgien som tog upp just detta.

Dessa vetenskapsmän analyserade huruvida kost med mycket protein påverkar hälsan och njurfunktionen hos bodybuilders och andra idrottsmän. Deras studie involverade 20 bodybuilders och 18 andra mycket vältränade idrottsmän som åt en kost med mycket protein. (Ungefär 2 gram protein per kilogram kroppsvikt och dag. Mer än dubbelt RDA.

Man analyserade deras kost för att ge totala mängden kalorier, protein, fett, kolhydrater och kalcium varje dag. Idrottsmännen lämnade blod- och urinprov, som spektrumanalyserades för att se glomerularfiltrationshastigheten (kreatininklarhet), möjlig ändring i glomerular membran permeabilitet (albumin utsöndringshastighet), urea och urinsyratömning, kväve- och kalciumbalans och eventuella ändringar i njurarnas vätskebalans.

Förutom vilande kondition ville forskarna få andra data som är viktiga för den hårt tränande idrottsmannen. Mycket intensiv träning påverkar temporärt njurfunktionen (en naturlig, säker och styrd process). Hur som helst forskarna ville se om en kost med mycket protein skulle ha en förödande effekt ur denna fysiologiska aspekt. Man gjorde analyser före och direkt efter ett intensivt cykelpass.

Vissa av idrottsmännen i studien visade sig ha ett proteinintag så högt som 2.8 gram per kg kroppsvikt och dag. När resultaten kom in, visades det sig att dessa idrottsmän inte visade några väsentliga avvikelser, som på något sätt skulle kunna förknippas med hämmad njurfunktion.

Dessa idrottsmän hade dock högre kreatinin- och urinsyravärden. Alla avläsningar föll inom den övre normala gränsen. Trots det höga proteinintaget så fanns det ingen ansamling av urea, ingen toxicitet. Den glomerulara filtrationshastigheten var normal och det fanns inga tecken på minsta lilla hyperfiltration. Det är en viktig aspekt.

Hyperfiltration tycks föregå den överdrivna utsöndringen av proteinplasma i urinet. Mängden "stress" på njurarna visar detta. Äggviteämnestömninghastigheterna stöttade observationen, att högproteindieter inte påfrestar friska njurar. Faktum är att alla avläsningar som man gjorde på dessa idrottsmän visade sig vara helt normala. Njurfunktionen var inte på något sätt påverkad av en kost med mycket protein.

Kombinationen mycket proteinintag och intensiv träning ändrade inte på något sätt njurfunktionen. Minskningen av flera rensninghastigheter var resultat av intensiv träning och var i linje med andra rapporterade upptäckter hos tränande människor.

Näringsfysiologer säger ofta att högproteinkoster ger överdriven kalciumförlust. Men alla avläsningar visade att kalciumutsöndringen höll sig inom normala gränsvärden. Det trots att kroppsbyggarna inte hade högre mängder kalcium i sin kost! De verkade absorbera mer kalcium ur sin kost! En av anledningar till det, sa forskarna, kunde vara att kroppsbyggare placerar en större belastning på muskelskelettsystemet och således behöver de mer kalcium.

Det fanns ingen skillnad mellan bodybuilders och andra idrottsmäns kalciumutsöndring.

Det medicinska samhället använder proteininförsel som en nyckelvisare för njurfunktion och njurhälsa. Högproteindieter producerar dock högre mängder urea, en slutprodukt i proteinmetabolism, som utsöndras i urinet. På grund av deras fysiska aktivitet, har idrottsmän en risk för uttorkning. Allvarlig uttorkning begränsar ureautsöndring, så teoretiskt skulle högproteindieter kanske ge stress på levern (att oxidera överdrivet protein) och njurarna.

Forskarna har visat att lågproteindieter minskar framfarten av njurstensproblem i patienter med njursjukdomar. Av dessa två orsaker, (men utan några vetenskapliga bevis) har högproteindieter kanske förtjänat ett dålig rykte inom det medicinska samhället.

Vetenskapsmännen som gjorde denna studie sammanfattade att högt proteinintag, 170 till 243% av RDA, inte är giftigt, inte ger uttorkning, kalciumförlust eller påverkar njurfunktionen. Forskarna varnade också för att vissa högre gränser för en del kliniska markörer, som man såg, inte helt och hållet kunde relateras till en hög proteindiet eftersom individuella skillnader spelar stor roll.
2009-12-29 22:31
Reg.datum 2009-07-29

Antal inlägg: 9
PS: Med eftertanke menar jag då att vad du kan hitta att deras studier och kostrådgivning inte skulle vara pålitlig? Om du själv hade läst de tusentals studier som hela tiden backas upp inte minst på modersajten är jag övertygad om att du ändrat uppfattning. De nya rön som kommer in visar sig alltid komma fram förr eller senare sanningsenliga många månader efter de publicerats och hittils har de alltid haft rätt.
2009-12-30 10:14
Reg.datum 2009-11-14

Avatazia. Jag läser studier enbart från traningslara, karolinska institutet, SLV, lyle mcdonald, kevin tipton at. mfl.
Högprotein diet kan i teorin belasta binjurar och därför lyckas många inte tappa fett kring ansiktet vid diet då binjurarna belastas för mycket.
Detta är i teorin och högproteindiet kan binda kalcium, därav är det en myt att man får en stor förlust av kalcium vid högproteindiet.
Jag äter 4g/per kroppsvikt. Citererar AST

Forskarna har visat att lågproteindieter minskar framfarten av njurstensproblem i patienter med njursjukdomar. Av dessa två orsaker, (men utan några vetenskapliga bevis) har högproteindieter kanske förtjänat ett dålig rykte inom det medicinska samhället.
Inga vetenskapliga bevis.

Tack jag kände till den texten avatazia, inget nytt för mig. ASTs kost sida kan du bara slänga åt skogen, rolig läsning men knappast respekterad att vara seriös. Rekomenderar dessa:
http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/protein-requirements-for-strength-and-power-athletes.html
Mvh
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;