Reg.datum 2010-08-15
Antal inlägg: 96
Omdöme: 43
|
Som rubriken lyder, kan man jogga på fastande mage före frukost? Eller sliter det mer än gör nytta?
Självklart ska en ordentlig proteinrik frukost intas efter träningen.  |
Reg.datum 2009-11-26
Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
|
Går jättebra.
Du har foder i tarmen som skickar ut näring blodomloppet från skrovmålet du åt igår kväll, kanske att du har en liten slatt kvar i magen (om det var ett riktigt stor måltid) och så har du lagrad glykogen i lever och muskler sen tidigare.
Det är skönt att springa utan en massa bös i magen. |
Reg.datum 2010-08-15
|
Tack för svaret! Finns så många som säger att man inte ska träna hårdare än snabba promenader på fastande mage, allt annat bryter ner musklerna och gör mer skada än nytta. Men egentligen så är det väl inte vad/att man äter före träningen som är det viktiga utan vad/att man äter ordentligt efter, när det gäller muskelnedbrytning menar jag?
Annat är det väl om man tänkt springa en maraton på hyfsad tid, det är nog inget man gör på fastande mage.  |
Reg.datum 2009-11-26
|
Maten precis innan träning gör ingen nytta i kroppen, den ligger och skvalpar/bearbetas i magsäcken en till fyra timmar (beroende på mängd och sammansättning) och sen i tunntarmen ytterligare timmar.
Jag tror inte det är omöjligt att springa marathon på fastande mage, om man skött maten dagarna innan och utnyttjar vatten/energidrycksdepåerna på vägen.
Muskelnedbrytningen kanske blir lite större på grund av löpning vid just det tillfället men det tro jag jämnar ut sig på sikt om man håller ett högt proteinintag och styrketränar. |
Reg.datum 2010-08-15
|
Ja precis, ska man äta innan så ska man göra det minst 2-3 timmar före löprundan, och jag har verkligen ingen lust att gå upp extra tidigt och äta frukost och sen vänta några timmar innan jag kan ut och springa, de dagar jag jobbar sent skift. Jobbar jag tidigt skift så blir det absolut ingen träning före frukost i vilket fall som helst, går upp 04:20 redan som det är för jag börjar jobba kl 6. Då blir det eftermiddagsträning istället.
I morse körde jag powerwalk med löpintervaller i 85 minuter före frukost. Kändes bra.  |
Reg.datum 2011-01-28
Antal inlägg: 9
Omdöme: 2
|
Beror helt på vilken mat du äter innna morgonträningen. Vill du i huvudsak bränna fett, eller bättra på konditionen? Läs Prestera Mera av Jim Roslund. Han behandlar ämnet ingående. Morgonträning helt utan matintag före tenderar av vara katabolt, men bränner även en del fett. Träning på mer än 30 minuter utan föregående frukost har stor negativ effekt på muskelmassan. Du behöver inte sätta i dig ett lass havregrynsgröt, det räcker med en banan och eventuellt lite snabbt protein (typ vassle) en halvtimme innan träningen. De snabba kolhydraterna hinner utan tvekan tas upp av kroppen under den tiden. Räkna med att det även tas upp en del näring till musklerna under träningstiden, vilket ger någon form av födointag före träning än högre betydelse. |
Reg.datum 2010-08-15
|
Tanken med träning före frukost är fettförbränning, inte att få bättre kondition. Ett rent joggingpass blir aldrig längre än 30 minuter före frukost, powerwalkar jag med inslag av jogg så blir det ofta längre. Brukar dricka ett stort glas mjölk och ta två omega 3 kapslar + koffein en stund innan jag beger mig ut, något jag läst att Fredrik Paulún rekommenderar före morgonförbränning. Och det funkar för mig.  |
Reg.datum 2011-01-28
Antal inlägg: 9
Omdöme: 2
|
Om du endast tänker på fettförbränninge kan du i praktiken hoppa frukosten före morgonpasset helt. Fett kommer du förbränna, men också muskler. Så för att minska muskelförbränngen krävs någon form av protein, inte nödvändigtvis mycket, men i någon form. Det minskar det katabola kortisolet som vanligen har mycket höga nivåer på morgonen. Kortisolhalten ökar även i och med träning. Hoppar du helt proteinet före passet kommer protein tas från musklerna för att kortisolnivåerna inte ska stiga mot höjden. Vill du bevara eller öka din muckelmassa, samtidigt som du förbränner fett, så bör du inta någon form av föda innan morgonpasset. Forskning har visat att fettförbränningen i preincip inte kommer påvekas överhuvudtaget p.g.a. detta. Kroppen kommer inte använda mer fett som bränsle för att du låter bli att äta, snarare öka proteinnedbrytningen. |
Reg.datum 2011-03-05
Antal inlägg: 25
Omdöme: 6
|
vad jag hör gång på gång är att, en kopp kaffe o sen promenad/jogginrunda, före frukost ger MER förbränning.. mycket mer.. o sen när man kommer hem igen ska man äta.. nyttigt så klart.. hehe.. |
Reg.datum 2009-11-26
|
Njae... mycket mer är en överdrift. Sen ska man skilja på fettförbränning och energiförbränning.
Energiförbränningen kan du påverka olika mycket genom aktivitet.
Fettförbränningen pågår hela tiden, vad du än gör så rullar den på i sin takt och skulle den någon gång under dagen vara lite större så kommer den vid ett senare tillfälle minska. Så sett över en hel dag är den likvärdig med en dag då du inte promenerat/joggat före innan frukost. |