Jogga före frukost?

1. 1
  2. 2
2011-05-31 07:31
Reg.datum 2010-08-15

Antal inlägg: 96
Omdöme: 43
Citat:
Zlangen skrev:
Njae... mycket mer är en överdrift. Sen ska man skilja på fettförbränning och energiförbränning.

Energiförbränningen kan du påverka olika mycket genom aktivitet.

Fettförbränningen pågår hela tiden, vad du än gör så rullar den på i sin takt och skulle den någon gång under dagen vara lite större så kommer den vid ett senare tillfälle minska. Så sett över en hel dag är den likvärdig med en dag då du inte promenerat/joggat före innan frukost.

Så vad du menar är att fettförbränningen är i stort sett konstant oavsett vad man gör? Jag bränner lika mycket fett av att sitta i soffan en hel dag som jag gör om jag vandrar i berg en hel dag förutsatt att jag får i mig exakt så mycket energi som dagen kräver?

Vad som avgör om man minskar eller ökar i fett är alltid underskott respektive överskott av kcal?

Men livsmedel om sägs öka förbränningen då? (Som koffein, protein, bra fetter etc) Har de ingen som helst effekt? Och (myten?) att lågintensiv träning under längre tid bränner mer fett än högintensiv träning? Var kommer då dessa påståenden ifrån, påstående som ändå "alla" förespråkar?
2011-05-31 10:58
Reg.datum 2011-03-05

Antal inlägg: 25
Omdöme: 6
o vad skulle man säga om min förbränning idag EXEMPEL... ?
druckit en kopp kaffe, ätit en banan till frukost(mer än jag brukar, men tänkte borde ju äta om jag ska ta promenad),
packa ner en unge i vagnen, o en unge som drar i mig, promenad till dagis, 5,6 km, i 30 grader sol, varierande med skugga...
hemfärden(samma km. tillsammans 1,4 mil) för mig och barn i vagn, 30 grader sol, och ENBART sol... fan skuggan ville inte vara med mig denna gång.. vad förbränner jag? :S
har nog aldrig svettat så här mycket i hela mitt liv.. (jag brukar inte svettas, hur hårt jag än kör med migsjälv).. hehe..
2011-05-31 14:22
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 25
Intensiteten, dvs. pulsnivån, under en aktivitet styr energi- och fettförbränning. Ju högre snittpuls, desto högre energiförbränning, vilket är helt logiskt. Fett och kolhydrater är de primära bränslena under fysisk aktivitet och hur mycket som förbränns av respektive källa beror även det på pulsnivån. Under lågintensiv aktivitet, t ex en morgonpromenad, kommer större del av energiförbränningen från fett och mindre från kolhydrater. Om du däremot tar en högintensiv cykeltur med låt oss säga 80% av maxpuls kommer kroppen vara mer inriktad på kolhydratförbränning och mindre på fettförbränning. För att tydliggöra det hela kan jag ta egna träningsexempel från min pulsklocka:

Högintensiv cykel 1 tim
Energiförbränning: 1000 kcal
Fettandel av total förbränning: 35% (350 kcal)

Promenad 1 tim
Energiförbränning: 300 kcal
Fettandel av total förbränning: 60% (180 kcal)

Jag är fullt medveten om att en pulsklocka inte kan beräkna dessa siffror exakt, men den ger iaf en fingervisning om hur det ligger till. Kontentan av detta är att den procentuella fettförbränningen är högre vid lågintensiv träning, men i och med att energiförbränningen är så pass mycket högre vid högintensiv träning kommer ändå fettförbränningen bli högre av den aktiviteten. Nämnvärt är att promenader och annan lågintensiv träning har fördelen att de ger klart lägre muskelnedbrytning än högintensiva aktiviteter.
2011-05-31 20:10
Reg.datum 2010-08-15

Antal inlägg: 96
Omdöme: 43
Och om man inte ätit och matat kroppen med kolhydrater på ett tag så borde fettförbränningen bli högre då det inte finns något bränsle mer än kroppens egna fettreserver att ta ifrån, eller??
2011-05-31 20:45
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 25
Ja, om glykogenförråden är relativt tomma kommer kroppen tvingas förlita sig till fettförbränning i ännu större utsträckning. Det handlar mycket om att vänja kroppen att övergå till fettförbränning också. Om du övergår till LCHF eller någon annan ketogen diet kommer det säkerligen vara tufft i början, men efterhand kommer kroppens förmåga att bränna fett förbättras.

Som elitmotionär inom cykling, och förhoppningsvis tävlingscyklist framöver:), kör jag en del lågintensiva rundor (55-65% av maxpuls) i syfte att förbättra fettförbränningsförmågan. När jag sedan kommer till lopp är det viktigt att ha en kropp som kan använda sig av fett som bränsle när kolhydraterna börjar sina.
2011-06-02 07:43
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Citat:
Johanna79 skrev:

Så vad du menar är att fettförbränningen är i stort sett konstant oavsett vad man gör? Jag bränner lika mycket fett av att sitta i soffan en hel dag som jag gör om jag vandrar i berg en hel dag förutsatt att jag får i mig exakt så mycket energi som dagen kräver?

Vad som avgör om man minskar eller ökar i fett är alltid underskott respektive överskott av kcal?

Men livsmedel om sägs öka förbränningen då? (Som koffein, protein, bra fetter etc) Har de ingen som helst effekt? Och (myten?) att lågintensiv träning under längre tid bränner mer fett än högintensiv träning? Var kommer då dessa påståenden ifrån, påstående som ändå "alla" förespråkar?

Så har jag uppfattat det.

En viss effekt har de kanske, men den är så "obetydlig" att kroppen justerar det till det normala vid ett senare tillfälle. Jag har inga artiklar eller studier inom räckhåll, men det finns mycket att läsa på Träningslära.se, där finns källhänvisningar ock.
Det är nog ingen slump att "riktiga" fettförbrännare är förbjudna alt. läkemedelsklassade, de trollar till kroppen med otrevliga bieffekter... som mycket annat som har en tydlig och ganska snabb effekt på kroppen.

Att lågintensiv träning är så populärt tror jag kommer av att det är så populärt bland fitness och kroppsbyggare som i slutskedet av sin diet hellre promenerar än springer, det är muskelbesparande och inte så jobbigt/krävande att göra nära man har lågt kroppsfett och kanske vill ha mer ork till gymmet? Jag spekulerar här, men tror det kan vara ganska tungt mentalt och kroppsligt i slutfasen på en tävlingsdiet.

Jag tror mycket beror på marknadsföring, överdrivna tolkningar av studier, "apa ser, apa gör" och "mun till mun"-metod, motionären tittar på elitidrottare, ser hur de gör och tar efter smådetaljerna(baltande med tillskott och luriga övningar) istället för att ta reda på vad som egentligen tagit idrottaren till elitnivå.
"Man" är för okritisk och det utnyttjas. Tittar man på studier kan man hitta de som pekar för en sak, men också en annan som säger mot. Men ett företag kommer ju inte använda sig av de som "säger emot" produkten de marknadsför.

Citat:
chastise_sweet skrev:
o vad skulle man säga om min förbränning idag EXEMPEL... ? vad förbränner jag? :S
har nog aldrig svettat så här mycket i hela mitt liv.. (jag brukar inte svettas, hur hårt jag än kör med migsjälv).. hehe..

Det är omöjligt att svara på, du kan försöka uppskatta det med hjälp av "BMR&RMR-calculator" på exempelvis caloriesperhour.com och kika på aktivitetsfaktorerna.

Det är så många olika faktorer som påverkar och du ska absolut inte grunda din förbrukning på hur svettig du blir. Det går att svettas hutlöst av soffliggande...

Citat:
Macke89 skrev:

Som elitmotionär inom cykling, och förhoppningsvis tävlingscyklist framöver:), kör jag en del lågintensiva rundor (55-65% av maxpuls) i syfte att förbättra fettförbränningsförmågan. När jag sedan kommer till lopp är det viktigt att ha en kropp som kan använda sig av fett som bränsle när kolhydraterna börjar sina.

Kul föreläsning av Rune Larsson, kanske inte direkt relaterat till just fettförbränneri men ändå intressant med tanke på den kolhydratsätarhysteri som råder inom konditionsidrott.
http://urplay.se/157952
  1. 1
  2. 2

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;