Reg.datum 2011-03-05
Antal inlägg: 25
Omdöme: 6
|
jag vet inte hur jag ska räkna, hur mycket fett/kalorier man gör av med under ett träningspass... |
Reg.datum 2010-08-15
Antal inlägg: 96
Omdöme: 43
|
Det är nästan omöjligt att säga eftersom alla är olika. Det beror bland annat på vad du väger, vad du tränar för något och hur hårt ditt träningspass är. Men här på dumbell räknas den ungefärliga kaloriförbrukningen automatiskt ut om du matat in din vikt och väljer intensitet på passet. |
Reg.datum 2011-03-05
|
om jag inte fyller i kg på något och bara skriver i TID, och antal pass, så räknas ju bara tiden, vilket jag anser lite tokigt.. när man gör ca 50 - 100 situps o 20 armhävningar på kanske 15 minuter, så tycker man ju att det borde ta mer än det fylls i... nja jag vet inte... förvirrad där.. |
Reg.datum 2011-03-05
|
mer än det som fylls i automatiskt alltså... |
Reg.datum 2011-03-05
|
och sen, vet jag ju inte hur hög intensitet är hög?
kan tänka mig att jag jobbar på rätt bra, men för mig känns det ju ändå som normal.. för en annan skulle det kanske vara massvis med höög... svårt att avgöra.. |
Reg.datum 2010-08-15
Antal inlägg: 96
Omdöme: 43
|
Ja, det är svårt. Om du känner att du tar ut dig ordentligt på dina träningspass, att du blir ordentligt flåsig och svettig så vill jag säga att intensiteten är hög. Men för att veta hur mycket du förbränner så är en pulsklocka som räknar kalorier en bra grej, så får du lite mer precis koll på kaloriåtgången.
Jag tittar inte så noga på kaloriförbrukningen, är mer noga med att fylla upp kalendern ordentligt med träningspass.  |
Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 25
|
Fokusera inte alltför mycket på att räkna hur många kalorier du förbrukar under träning och hur mycket du får i dig. Visst går det att få rätt bra värden av pulsband och olika formler, men det intressanta är att du tränar och mår bra. Kolla istället på hur olika mått, särskilt midjemått, och vikt utvecklas över tiden för att kunna dra slutsatser om du ligger på kaloribalans eller ej.
Jag använder inte kalorifunktionen för att hetsa mig själv att förbränna massa, utan den ger mig en bra bild av hur hård varje träningsvecka är. Som cyklist ligger jag i stort sett på gränsen för hur hårt jag kan träna och därför är det värdefullt att kunna granska hur varje vecka ser ut. |
Reg.datum 2011-03-05
|
jo just det där med midjemått kollar jag hellre framför exempel vågen..
o jag tänker inte så mycket på att jag gör av med kalorier..
det skulle dock vara kul o veta hur mycket som går åt under ett träningspass.
resten skiter jag i.. räknar aldrig på vad jag äter osv..
för jag äter det jag vill äta, och inte det jag bör/inte bör äta..
men en sådan pulsklocka.. ska kolla på det. =) |
Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 25
|
Det låter som du har bra inställning kring det. När jag tränar intensiva landsvägspass, ca 80% av maxpuls, bränner jag cirka 1000 kcal/timme, enligt min Polar-klocka.
Ett tips gällande pulsklocka är att skaffa en som har alarmfunktion där du kan ställa in önskad pulszon att träna. T ex 60-70% för fettförbränning eller 70-80% för större konditionseffekt. Om du hamnar utanför zonen piper klockan till . |
Reg.datum 2011-03-05
|
okey... :-D |