Kolhydrater nära 0 + intermittent fasta.

1. 1
  2. 2
2011-09-21 16:51
Reg.datum 2011-09-21

Antal inlägg: 4
Omdöme: 1
Jag är kostcoach LCHF. Har dock själv under sommaren inte levt som jag lärt utan gått upp i vikt en del. Nu har jag skärpt till mej och för att få en kickstart kör jag LCHF varvat med intermittent fasta (blir ofta så automatiskt när man äter LCHF pga lång mättnad). Någon som har testat detta?
2011-09-22 13:57
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Inom vilka värden bör man ligga (enligt dig) får att tillhöra LCHF? Och hur ser en matsedel ut för att uppnå "nära 0"?
2011-09-23 09:08
Reg.datum 2011-08-22

Antal inlägg: 8
Omdöme: 3
Jag vill inte svara för ovanstående person, det här är mina åsikter.
- Vad jag vet så finns det ingen som tillhör LCHF.
- Grundprincipen, som enbart är en rekomendation att utgå ifrån, är ca 5 e% kolhydrater, 20 e% protein, och 75 e% fett.
- Precis som med allt annat måste man sedan anpassa det till sina egna, individuella, förutsättningar.. Vilket i praktiken innebär K = 0-15 e%, P = 15-35 e%, F = 60-85 e%.

Exempel på upplägg för en aktiv man;
Frukost: 3-4 ägg ( ca 200 g) + 1 msk majonäs + 1 msk grädde i kaffet.
Lunch: Sallad på färsk spenat + gurka och paprika + 1 msk fet dressing. Kyckling (blandat bröst, lår, vingar) inkl skinn ( ca 250 g) + 1 msk mandelsmör + 1 msk fetaost + 1 msk grädde till kaffet.
Middag: Hamburgare på 1 ägg + köttfärs 15% ( ca 225-250 g ) steks i 1 msk smör. 1 skiva ost får smälta ovanpå. Isbergssallad + 1/2 skivad tomat. 1-2 msk fet dressing , lite lök, senap o ev lite ketchup.
Man blir mätt längre på den här typen av kost och äter med ca 4-6 timmars mellanrum, så för många räcker det med 3 måltider om dagen.

Mängderna måste naturligtvis anpassas till ens individuella behov.
Tränar man hårt , eller känner sig hungrig kan man lägga till ytterligare en liten måltid på eftermiddagen eller kvällen, tex, en näve nötter, en bit ost, eller en tallrik fet yoghurt med lite frön/nötter.
// Patrik
2011-09-23 09:35
Reg.datum 2011-08-22

Roade mig med att kolla näringsvärdena på ovanstående, inkl ett litet mellanmål/kvällsmål, på 100 g matlagningsyoghurt + 1 msk solrosfrön + 1 msk linfrön.
Det gav totalt ca 2400 kcal, varav K = 20 g (4%), P = 150 g ( 25%), och F = 187 g (71% ), samt mellan 80 och 300 % av dagsbehovet av de viktigaste mineralerna och vitaminerna.
// Patrik
2011-09-23 17:14
Reg.datum 2009-11-26

[quote=patriknn1
Mängderna måste naturligtvis anpassas till ens individuella behov.
Tränar man hårt,
// Patrik[/quote]

Vad är det för intensitet på träningen? Frekvens?
2011-09-26 19:36
Reg.datum 2011-08-22

Jag förstår inte frågan..
"måste anpassas till ens individuella behov" förklarar väl sig självt.. eller?

De som tränar hårt och/eller ofta behöver mer än de som tränar lugnt och/eller sällan. De som väger mer behöver mer än de som väger lite. De som vill bygga stora muskler behöver mer än de som vill bli slimmade... osv.
// Patrik
2011-10-05 06:34
Reg.datum 2011-09-21

Antal inlägg: 4
Omdöme: 1
Jag gick ner 3 kg första veckan. Mår hur bra som helst och det är skönt slippa äta hela tiden. Sparar ju t om tid. :)
2011-10-08 10:19
Reg.datum 2009-11-26

Citat:
patriknn1 skrev:
Jag förstår inte frågan..
"måste anpassas till ens individuella behov" förklarar väl sig självt.. eller?

// Patrik

Mitt citat blev galet. Jag ska utveckla lite. Det jag är nyfiken på är vad "hård träning" är(frekvens och intensitet). Och hur LCHF:are som tränar hårt upplever att återhämtning och prestation påverkas.

Det finns ju för tillfället inte mycket vetenskap som går in på det. Har du något liggande får du gärna posta.
Jag har mest bara sett anekdoter, men det säger ju egentligen inte så mycket. Ett "normalt" till högt kolhydratintag har bevisats ha prestationshöjande effekt och ger fördelaktig återhämtning. Men jag har inte hittat något som pekar på att låga kolhydratmängder har den effekten.

Citat:
Anna Wirf skrev:
Jag gick ner 3 kg första veckan. Mår hur bra som helst och det är skönt slippa äta hela tiden. Sparar ju t om tid. :)

Jättebra att du mår bra. Men första veckans nedgång efter en förändring i kosten säger inte så mycket. Du har förlorat mycket glykogen, vätska och har förmodligen inte lika mycket mat i mag/tarmkanalen. Det är ofta förklaringen till personers "framgång" i första tidens nedgång, sen brukar det gå trögare.

För mig kan det skilja mellen ett och två kilo över ett dygn beroende på vad och hur mycket som ätits. På en vecka skulle jag kanske kunna gå ner tre till fem kilo om jag skulle böra jaga kilon. Och fortfarande må bra.
2011-11-04 11:27
Reg.datum 2011-08-22

Ja, det var ett tag sen jag tittade in här.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill veta.. Jag har aldrig påstått att det är DIREKT prestationshöjande med LCHF. För många kan det dock vara INDIREKT prestationshöjande pga hälsovinster.
Jag anser mig själv tillhöra den senare kategorin eftersom jag har haft svåra problem med min mage (IBS) och tack vare den här kosthållningen har kommit tillrätta med dessa problem.
Det finns det även massor (tusentals) av andra människor som vittnar om...

Vad är hård träning..?? Vad är LCHF..??
Jag äter definitivt LCHF!
Tränar jag hårt?
Ja, i förhållande till medelsvensson. Nej, i förhållande till de flesta elitidrottsmän.
Äter Björn Ferry LCHF?
Ja i förhållande till de flesta elitidrottsmän. Nej i förhållande till de som äter LCHF pga metabolt syndrom och / eller andra sjukdomar.
Tränar han hårt?
Ja, definitivt!

You see??

Jag:
Man, snart 42 år, 6 barn 0 - 17 år, hus , heltidsarbete osv. Längd ca 180 cm, vikt ca 74 kg, fett% ca 9-10.

Tränar 2 ggr / vecka, oftast helkroppspass, ca 70 min.
Dagens pass innehöll bla;

-Crosstrainer, 5 min
-Bänkpress, 90 kg 1 x 6 + 80 kg 1 x 10
-Sittande rodd, 80 kg 1 x 7 + 70 kg 1 x 11
-Stångrodd, smalt grepp, 65 kg 2 x 11-12
-Armhävningar, smalt grepp, 2 x 22-25
+ lite till.. bla benpress, bålrotationer, backextensions, osv...

Ja, o kosten idag kommer att ge ca 10-15 g kolhydrater, ca 160-170 g protein o ca 190-210 g fett, runt 2500 kcal.
2011-12-15 14:25
Reg.datum 2010-12-09

Antal inlägg: 7
Omdöme: 2
Ursäkta mig men; varför skulle någon som håller på med seriös träning någonsin vilja sluta äta bra kolhydrater?
  1. 1
  2. 2

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;