Kost före/efter gymträning | |
|
Medlem sen: 2009-11-01 Län: Uppsala Inlägg: 105 | Ok, jag ska kolla upp den litteraturen du nämner närmare. Är själv mycket intresserad av att sluka tränings- och kostlitteratur. Har framförallt läst av Fredrik Paulun, som enligt mig har en vettig filosofi. Men hans kost rör ju främst hälsa. De böcker du pratar om är ju mer att maximera träningsresultaten. Dina resonemang känns klart vetenskapliga, vilket borde passa mig som gick natur på gymnasiet .
Vi får fortsätta utbyta kunskap och erfarenheter i detta forum! Ha de |
|
Medlem sen: 2009-11-14 Län: Västra götaland Inlägg: 65 | Absolut. Det får vi göra! Fredrik paulun är en bra källa till kost, även för maximera sina träningsresultat nämner han om olika fetter (tex kokos) som snabbt kommer in i mitokondrier och bränns direkt. Han har vettiga resonemang men tenderar att skriva lösaktiga artiklar där han har hänt skriver det folket vill höra ist för hur det verkligen ligger till.
Är du intresserad av sluka tränings och kostlitteratur bör du läsa the maximum muscle guide, the body transformation guide, Näringslära för högskolan, Biomedicin inr fysisk träning (180 hp) . Finns galet mycket info att hämta
Tar aldrig slut, det är det som är det roliga. |
|
Medlem sen: 2009-11-26 Län: Östergötland Inlägg: 42 | Kan rekomendera Idrottarens återhämntningsbok, Idrottarens energibok och Idrottsnutrition för bättre prestation. Finns mycket läsvärt där. Idrottarens återhämningsbok innehåller bl.a intervjuer med några av våra främsta idrottare.
Sen tror jag att det inte endast är fördelar att försöka optimera kost och träning efter vad som publiceras i studier, det kan vara väldigt svårt att tolka resultaten och det är inte alltid lätt att tillämpa praktiskt i livet, det ska fungera socialt, med studier/arbete och andra nöjen också.
Träningsindustrin är fylld med gamla och djupt rotade myter, något som inte minst kosttillskottsindustrin utnyttjar. Det är lite trist tycker jag, för det fokuseras mer på proteintillskott hit och gainer dit istället för att lära sig äta vettig mat och utföra vettig träning.
Det gick alldeles utmärkt att träna sig till en god fysik långt innan kosttillskott, steroider och komplicerade träningsupplägg. Bobby Pandour och Eugene Sandow är två bra exempel. |
|
Medlem sen: 2009-11-01 Län: Uppsala Inlägg: 105 | Instämmer i det du säger Zlangen. Visst är det så att vissa kosttillskott kan ge viss hjälp, men det finns inga mirakeltillskott, i alla fall inte några lagliga. Grunden för träningsresultat är ändå att den normala kosten sköts någorlunda. |
|
Medlem sen: 2010-01-03 Län: Kronoberg Inlägg: 4 | EAA direkt före / EAA direft efter passet. Det mest effektiva vad jag har lärt mig. |
|
Medlem sen: 2008-10-10 Län: Västra götaland Inlägg: 254 | Citat: EAA direkt före / EAA direft efter passet. Det mest effektiva vad jag har lärt mig. Jag kör på samma sätt. Vad använder du för märke? |
|
Medlem sen: 2009-11-25 Län: Västernorrland Inlägg: 14 | Jag äter mat innan och jag äter mat efter. Väntar med kost_tillskott_ tills jag behöver det, jag menar, om jag använder det nu när jag egentligen inte behöver det..Vad ska jag då addera när jag behöver tillskott på riktigt? Ännu mera kosttillskott? Det blir en jävla massa pulver piller och grejer man måste peta i sig då isf. |
|
Medlem sen: 2009-11-14 Län: Västra götaland Inlägg: 65 | Proteintillskott är om du har underskott på proteinmängden du inte lyckas få i dig. ett EAA tillskott är för att stimulera proteinsyntesen (åstadkomma en toppning). Det är mer för den som vill satsa lite mer, men behöver tillskott ,de gör du inte nej. |