Kostupplägg under nattjobb?

2011-09-02 10:30
Reg.datum 2011-08-07

Antal inlägg: 17
Omdöme: 1
Ska börja jobba natt och undrar hur man ska lägga upp kosten och träningen??? Känner mig helt vilsen :S. Tränar 5-7 dagar i veckan. Vill inte att mitt jobb ska gå ut över träningen och kosten. Snälla hjälp..alla tips är välkomna =)
2011-09-08 19:27
Reg.datum 2011-09-05

Antal inlägg: 5
Omdöme: 0
Hej. Har själv jobbat natt i 8 år. Nattjobb kan verkligen ställa till det med kost och fritid/träning.
Sömnen mellan mina nattpass och hur jag "går på" och "går av" pass är den viktigaste faktorn för mig då det avgör hur jag mår och hur pigg jag är. Gällande kosten så äter jag inget alls på natten utan äter frukost, lunch, middag O.S.V. på dagen. Tränar gör jag innan jobbet. Såhär ser det ut och detta funkar jättebra för mig. Kanske till någon hjälp för dig i alla fall. Lycka till!
2011-09-22 22:58
Reg.datum 2011-02-07

Antal inlägg: 20
Omdöme: 18
Det finns många som arbetar nätter utan att äta vilket jag personligen inte förstår hur man orkar med, hade arbetet varit förlagt under dagtid så hade man ju ätit. Med det sagt så förstår jag att vissa kan ha problem med att äta på nätterna då magen kan hamna lite i otakt innan man vänjer sig.

Mitt upplägg ser ut som så här när jag arbetar (ungefärliga tider), men kan förstås variera:

18.00 Frukost (går jag upp tidigare så blir det ofta lagad mat).
20.00 Eventuellt en frukt.
22.00 – 23.00 Proteindrink och ev. en frukt eller litet ost.
01.00 Lagad mat.
04.00 Mellanmål (frukt och kvarg).
07.00 – 08.00 Proteindrink och ev. en frukt.
Tränar jag så blir det även en gainer.
Kan även bli en proteindrink eller ett mellanmål till.
Beroende på om jag ska arbeta natten efter så kan detta variera litet. Ska jag inte arbeta nästkommande natt så är jag ofta uppe under dagen och äter även då var 3-4:e timma, det är bara att komma ihåg att ju närmre läggdags det blir desto färre kolhydrater.

När det kommer till träning så tränar jag helst när jag går av från ett pass och inte ska till jobbet på kvällen, då slipper man tidspressen och kan träna så länge man vill. Ibland får man såklart klämma in ett pass på mellandagarna, men då får man anpassa träningen litet så det inte tar för lång tid. Har jag inte jobbat natten innan men ska jobba på kvällen så brukar jag träna tidigt på morgonen, så jag kan sova under dagen. Hur man väljer att passa in träningen är helt och hållet upp till en själv, personligen vill jag inte ha tidspress när jag tränar så jag väljer att passa in det på morgonen.

Mitt upplägg är baserat på arbetstider mellan ca 21.00 – 07.00 och att man sover på dagen. Jag är en nattmänniska så kort sagt så lever jag på natten som andra gör på dagen, det vill säga att jag sover alltid minst 8 timmar under dagen.
Min gyllene regel är väl den att alltid försöka äta något var 3:e till var 4:e timma för att hålla magen och ämnesomsättningen igång.

Hoppas du fick ut någonting av detta och lycka till!
2011-09-23 10:48
Reg.datum 2011-08-07

Antal inlägg: 17
Omdöme: 1
Tack för alla bra tips =) Så roligt att nån vill dela med sig av sina erfarenheter. Tro dock att jag kommer äta under natten annars så svimmar jag nog :P hihi. Så följer nog ditt tips "Wannabe tjejen"

Ha det gott =)

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;