Reg.datum 2011-06-07
Antal inlägg: 5
Omdöme: 1
|
Har vi några LCHF:are här? Sugen på att diskutera energi% intag
Både viktnedgångsmässigt och långsiktigt. |
Reg.datum 2011-06-13
Antal inlägg: 3
Omdöme: 0
|
Jag äter enligt LCHF och mår riktigt gott av det. Det är ju lite av grejjen kan jag känna , att inte räkna kalorier som man gör på många andra dieter. |
Reg.datum 2011-06-14
|
Jag går på LCHF, sedan två veckor så är fortfarande ny och letar optimalt intag. Störs över mina smygande kolhydrater, fattar inte vart de kommer från  |
Reg.datum 2011-06-13
|
Ja, det är lite pyssel i början med maten. Jag åt väldigt mycket bacon och ägg till att börja med i ren glädje över att jag fick! Nu går det mer i perioder. Jag äter väldigt mycket kyckling, ägg, kan lika gärna ta en kycklingklubba till frukost som något annat. Man får undvika alla halv o helfabrikat om man ska leva helt utan kolisar, så är det. Nu äter jag lite mer för tillfället , kan ta ett par knäckisar, lite morötter då o då. Är du intresserad av tips så säg bara till, har en massa bra länkar! |
Reg.datum 2011-06-07
|
JAG vill ha mera tips! Vi har en LCHF tips och pepp-tråd på FB men massa bra saker.
För min del just nu är det -20kg fram till jul som gäller men jag vet att när jag kör strikt viktminsknings LCHF går jag ner ca 1kg/vecka och det är lite väl fort tänker jag. Jag vill ha en bestående minskning där kroppen och sinnet hinner vänja sig. 0,6kg/vecka är tanken så jag syndar med vin och nötter på helgerna...
Brukar dricka ägglatte till frukost men har precis fått upp ögonen för avidin, ett äggviteprotein som blockerar B-vitaminet biotin's upptag... Man ska tydligen värma äggvitan i en minut minst 70 grader för att förstöra avidinet.
Jag har gett mig DEN på att bevisa för alla att man kan gå ner i vikt utan att dra ner på kalorierna, därför upskattar jag VERKLIGEN matdagboken här. Dock är jag lite dålig på att fylla i den... Och jag har aldrig varit bra på att räkna kalorier så jag vet ju inte hur jag åt innan... |
Reg.datum 2011-06-14
|
Tips är alltid bra!
Vi kör en riktig god shake till frukost, som håller oss mätta 3-4 timmar iaf.
1 ägg, 1 dl turkisk yoghurt, 1 dl grädde, 3 msk linfröölja, kanel, halv dl bär och gärna ingefära. Jag brukar lägga till mer ägg ibland.
Jag äter väldigt lite ägg och bacon, men använder massor smör på allting. Just nu har jag tex en sådan där tråkig låda med kycklingdelar i ugnen som jag kryddat extra, lagt smör på och även blomkål.
Älskar LCHF! |
Reg.datum 2011-06-17
Antal inlägg: 7
|
Det är aldrig bra att helt utesluta livsmedel. Man BEHÖVER kolhydrater, dock kan man ju välja rätt kolhydrater, inte vitt socker osv. Men...allt detta fett och protein? Visst, man rasar säkert i vikt och mår super, men njurarna mår inte särskilt bra? Kolesterolet sänks men koronarartärerna slaggas igen. Att ha lågt kolesterol är inte samma sak som att ha "rena" artärer. Ät lagom av allt. |
Reg.datum 2011-06-14
|
Där har du fel =) Läs denna artikel på DN: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fet-mat-gor-dig-smalare och denna på Kostdoktorn.se: http://www.kostdoktorn.se/njurar-annu-en-lchf-myt-dor |
Reg.datum 2011-06-07
|
Jag äter aldrig så nyttigt som när jag kör lchf. Alltid grönsaker isf pasta/ris/potatis. Nyttiga fetter och inget behov av godis, kakor etc. Lchf-tänket tycker jag (som är Atkins-inspirerad med stänk av Sanna Edin och Mats Eric Nilsson) är lite stort, jag tänker hälsa, ekologi, närproducerat och naturligt. Jag vill ju må bra i både kropp och själ! Varför en brasiliansk oxfilé när det finns oxkött ifrån den här världsdelen? |
Reg.datum 2011-06-13
|
Just det där som Viibus säger, om att äta naturlig mat, blir mer och mer viktigt för mig. Köper ytterst sällan färdiga kryddblandningar och buljonger p.g.a alla tillsatser tex. På KolhydraterIFokus finns ett stort länkbibliotek, Där finns recept på allt man kan tänka sig och tips om allt annat också.
Nu är det ju inte så "konstigt" längre att äta LCHF som det var för 5-6 år sen. det tycker jag är väldigt skönt, även om jag aldrig har lyssnat på all skrämselpropaganda om den här kosten. |