LCHF

1. 1
  2. 2
  3. 3
2011-08-09 20:15
Reg.datum 2011-08-03

Antal inlägg: 5
Omdöme: 2
Citat:
Zlangen skrev:

Vi har olika syn på vad som är hälsosamt. Tycker inte man bara ska stirra sig blind på livsmedlens innehåll utan även kika på vad det gör för det sociala och mentala.
Att man äter och dricker saker varje dag som det står "light" på eller som innehåller sötningsmedel betyder inte per automatik att man äter ohälsosamt.

Om tårtbiten som äts med ett glas lightsaft till, innehållandes sötningsmedel varje dag innebär njuting och välmående så har även det sin plats inom ramen för "hälsosamt". Att äta av ovan nämnda saker innebär inte att man vräker i sig av det.

I övrigt är vi nog ganska eniga.

Helt ok! Jag är inte här för en debatt, och jag förstår precis hur du tänker angående det sociala och jag håller med dig. Just nu tittar vi nog bara från två olika synvinklar, vilket är normalt eftersom vi är två olika individer med olika bagage och referenser.
Njuta av både liv och mat ska man absolut!
2011-08-12 08:50
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Citat:
JessicaC skrev:

Helt ok! Jag är inte här för en debatt, och jag förstår precis hur du tänker angående det sociala och jag håller med dig. Just nu tittar vi nog bara från två olika synvinklar, vilket är normalt eftersom vi är två olika individer med olika bagage och referenser.

Ok.

Olika synvinklar, olika individer, olika bagage och referenser till trots så finns där grundläggande funktioner i kroppen som inte tar hänsyn till vad man vet eller tror sig veta... de bara rullar på.

Jag tycker det hade varit intressant att höra hur du resonerade kring det här med "svält" och "förvägra kroppen näring". :)
2011-08-12 21:12
Reg.datum 2011-08-03

Antal inlägg: 5
Omdöme: 2
Citat:
Zlangen skrev:

Jag tycker det hade varit intressant att höra hur du resonerade kring det här med "svält" och "förvägra kroppen näring". :)

Vad jag menade där är att det finns många sätt att gå ned i vikt, varvid svält och förvägra kroppen näring är ett av dem. Som sagt, mina referensramar är såklart mina egna upplevelser närmast och jag har en gång gått ner till undervikt genom en idé om att äta 600 kcal om dagen.
Jag blev smal som attan, men idag vet jag att jag inte var det minsta sund utan njuter istället av att ge min kropp näring.
Nu är jag istället stark och frisk och glad att jag vuxet ifrån en osund syn på min kropp och mat.

:)
2011-08-22 12:47
Reg.datum 2011-08-22

Antal inlägg: 8
Omdöme: 3
Hej!
Jag är ny här. Äter enligt LCHF, eller kanske snarast "LCHF-inspirerat" i perioder. (Främst för att magen mår bättre av det) Är även intresserad av Paleokost, men följer inga principer strikt..
Tycker det vore skönt med en tråd om den här typen av kost utan en massa pricipiellt tjafs. Det finns det så mycket av ändå på diverse forum.
Roligare att få lite inspiration och tips!!
Pizza:
1 msk smör i pannan på medelvärme. Vispa i hop 3 medium ägg med 1 msk
grädde, ner i pannan. Stek på ena sidan tills "botten" fått lite stekyta och blivit fast nog för att vändas.
Vänd och bryn andra sidan. Lägg sedan botten i ugnsform. Lägg på fyllning bestående av tex 1 msk tomatpure blandat med lite krossade tomater + några skivor färsk tomat. Ca 100 g skinka/tonfisk/kyckling el liknande och ca 50 g ost. Krydda med salt, peppar och oregano el färdig pizzakryda.
Gratinera någon minut i ugnen... Gott!!
Enkel Moussaka:
1 msk olivolja i pannan på medelvärme. Ca 200-225 g köttfärs, ev lite gul lök + vitlök, 1/2 Aubergine i kuber, krydda med salt, peppar, gurkmeja, lite ingefära och kanel, samt ev vitlök. Fräs en stund.
Sedan i med 1 msk tomatpure`, ca 150 g krossad tomat, liten skvätt vatten, 1-2 msk grädde, 30-40 g get-/fårost o låt puttra ett par minuter. Klart att avnjutas!
/ Patrik
2011-09-21 16:54
Reg.datum 2011-09-21

Antal inlägg: 4
Omdöme: 1
Jag coachar patienter med LCHF. Helt rätt att man inte behöver kolhydrater för att må bra. Vanlig missuppfattning är att hjärnan måste ha socker, vilket är fel. Man kan lungt vara utan kolhydrater om man önskar det. Alla myter sitter dock djupt ankrade i många, t om läkare.
2011-10-03 19:02
Reg.datum 2011-10-03

Antal inlägg: 1
Omdöme: 0
"Markerar tråden"
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;