Jag har en tendens att må illa om jag anstränger mig ordentligt. Händer oftast när jag löptränar och det är inte så roligt... Och det är inte det att jag springer som en jäkla idiot utan det kan vara på ett helt vanligt joggingpass i lungt tempo, helt plötsligt kan jag bli helt kräkfärdig. Det kan hända på en lugn morgonjogg före frukost eller om jag tar en eftermiddagsrunda med mat i magen (ätit 2-3 timmar före). Men det händer inte varje gång, men då och då. Jag avskyr att kräkas så detta gör ju att jag inte vågar ta i ordentligt i rädsla av att må illa, och det är lite tråkigt.
Någon som har tips på hur jag kan undvika illamåendet?
Jag har INGEN aning vad du kan göra åt saken. Men jag vet att om man tar ut sin kropp för hårt så säger kroppen ifrån och det kan leda till att du sypr... Jag vet några killar jag känner spelar hockey, och när dom har en vikarie tränare (föridetta proffs tränare), får killarna träna tills dom spyr, och sedan lite till! Sjuk tränare!!
Vätskebrist? Blodsockerfall? Har du testat att "tanka på" när du känner dig illamående? Att dricka lite, eller ta en dextrosol t.ex..? Verkar som att kroppen protesterar lite för nåt i alla fall... Jag hade nog tagit kontakt med vårdcentralen för att höra vad det kan bero på. Går du och oroar dig kan det ju spä på det hela på det mentala planet också och det blir en ond cirkel av det... Lycka till!