Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
|
Hej alla!
Nu vill jag dela med mig lite av mitt senaste träningsår. För drygt ett år sedan hade jag motivationsbrist med träningen och behövde en riktig nytändning för att få fart på det igen. Jag hade slutat med fotboll, vilket jag hade lirat sedan jag var 6 år. Det var en stor omställning och tomhet efter den "karriären". Jag ville absolut fortsätta leva aktivt, men behövde på något sätt hitta en genuin gnista. Då kom jag på det som lite har revolutionerat min träning - att hela tiden sträva mot konkreta mål. Först och främst gick jag igenom de flesta gymövningar, sedan vad jag klarade i dem för tillfället och vad jag vill ta om ett år. Det blev en lång checkalista där jag förhoppningsvis skulle kunna sätta ett antal X under det kommande året. Jag försökte lägga ribban så pass högt att det skulle vara en utmaning samtidigt som det skulle vara realistiskt.
Någon gång i samma veva bestämde jag mig för att satsa ordentligt på seriös konditionsträning via att genomföra en svensk klassiker. Det var precis det jag behövde som motivationskälla för att träna kondis 4ggr/vecka, vilket annars kan vara riktigt tråkigt.
Nu, efter ett år, kan jag sammanfatta mitt allra bästa träningsår någonsin, både i gymmet och för flåset. Här följer några av mina utfall:
Gym: Då: Mål: Nu:
Bänkpress: 80 kg max 100 kg 102,5 kg
Djupa knäböj 4a 90 kg 120 kg 120 kg
Marklyft 120 kg 150 kg 175 kg
Hantelrodd 5a 35 kg 45 kg 4a 47,5 kg
Hantelpress, axlar 6a 22,5 kg 27,5 kg 27,5 kg
Snestångscurl 5a 32,5 kg 40 kg 45 kg
Smalbänk 5a 50 kg 65 kg 80 kg
Det var ett smakprov på hur det har gått. Jag är verkligt nöjd:. Samtidigt som styrkan har gått kanon, har jag lyckats kombinera så att jag även har kunnat göra stora framsteg med konditionen. Jag är halvvägs genom klassikern (har Vätternrundan och Vansbrosimningen kvar) och har slagit ordentliga pers i löpning, cykling, längdskidor och simning. Även det visuella är intressant. Jag tycker att kroppen har förbättrats avsevärt under året, framförallt definitionen. Kroppsfettet har garanterat gått ned, det framgår av spegeln och det faktum att jag ligger på samma vikt trots styrkeökning tyder på att jag har ökat lite i muskelmassa samtidigt som jag har förlorat fett.
Utifrån mina resultat vill jag tipsa starkt om att träna målinriktat, det hjälper enormt mycket ! Årsmål är jättebra, men dela även in det i mindre etappmål vecko- och månadsvis till exempel. Jag är övertygad om att målsättandet är den främsta faktorn bakom utvecklingen. Sedan ska jag nämna att jag började med kosttillskott i samma veva och lade om kosten. Framförallt började jag äta fler måltider, mer protein och lite färre och långsammare kolhydrater.
Lycka till med er träning ! |