Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
|
Hej alla!
Jag undrar lite angående morgoncardio. Efter Vätternrundan 19/6 är jag rätt sugen på att lägga in ett par morgonpromenader innan frukost för att försöka få ned kroppsfettet ytterligare. I stort sett alla Body Builders och Fitness-atleter verkar köra på det, så det lär ju vara effektivt.
Vad har ni för erfarenhet av Morgoncardio?
Ger det så bra resultat som det sägs?
Vad är lagom längd på ett pass?
Hur påverkas förbränningen av rent protein innan promenaden?
Tack på förhand |
Reg.datum 2009-11-26
Antal inlägg: 153
Omdöme: 37
|
Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet du lägger konditionen, förbränningen av energi skiljer inte om du lägger den på morgonen, eftermiddagen eller kvällen, innan eller efter matintag.
Lägg träningen när den passar dig bäst och du känner att du presterar bra, då ger träningen mest.
Ju längre du tid håller på med aktiviteten desto mer energi förbränner du, tränar du med hög intensitet bränner du mer energi än om du tränar med låg intensitet. Det är ingen magi som sker för att man lägger träning vid en viss tidpunkt. Så att förbränna mest energi ska du exempelvis springa eller cykla i högt tempo under så lång tid som möjligt.
Kan/vill man av någon anledning inte hålla högt tempo får man hålla på längre i ett lägre tempo för att förbränna samma mängd energi.
Kan inte tänka mig att förbränningen påverkas annat än marginellt av proteinintag innan promenad, om den påverkas överhuvudtaget.
Min erfarenhet av morgonträning är att det frisätter tid till annat på eftermiddagen och kvällen.
Lycka till på rundan!  |
Reg.datum 2009-11-01
|
Grejen med morgonpromenaderna, som det sägs, är att högre förbränningsandel kommer från fett eftersom glykogendepåerna är mindre efter en lång natt.
Jag känner mycket väl till att intensiteten styr förbränningen, det säger sig självt. Men jag kör redan fyra riktiga konditionspass/vecka, så fler sådana pass är jag ej ute efter. Jag vill hitta träningsformer där stor andel av bränslet kommer från fett, och således med minimal muskelnedbrytning. Det är därför jag är nyfiken på just morgoncardio.
Det är inget problem för mig att eventuellt gå upp lite tidigare på morgonen för en promenad - jag är en riktig morgonmänniska . Faktum är att jag allra helst lägger mina pass på morgonen/förmiddagen dels för att prestera maximalt och dels för att det är skönt att ha kvällarna lugna.
Tackar . Ska köra allt för att klara mitt mål, under 10 tim . |
Reg.datum 2009-11-26
|
Då är promenader ett utmärkt sätt att förbränna mer energi, skonsamt och kanske positivt för din återhämtning. Men, det är fortfarande förbrukningen av energi som styr om du tappar vikt, inte att du försöker mixtra med fettförbränningen.
Av de studier och diskussioner jag följt så tyder det på att om fettförbränning vid ett tillfälle är något högre t.ex. vid morgonpromenaden på tom mage, så kommer kroppen vid ett senare tillfälle justera så att fettförbränningen jämnar ut sig och i slutänden har du förbränt samma mängd fett som om du inte tagit promenaden.
Samtidigt som fettförbränningen pågår så pågår även fettinlagringen, det är två skilda processer som sker hela tiden. Det som kan påverkas är energitillförseln till fettinlagringen. Tillförs inte tillräckligt med energi lagras inte tillräckligt med fett in för att täcka den förlust som fettförbränningen ger.
Avundas dig som kan prestera bra på morgonen, för mig fallerar det totalt, men det är skönt att ha träningen avklarad och resten av dagen ledig.
Jag ska förmodligen också delta i rundan, men som funktionär och det nöjer jag mig med  |
Reg.datum 2009-11-01
|
Promenader passar utmärkt för mig. Tycker det är riktigt skönt med lågintensivt som omväxling till mina riktigt träningspass som oftast är tuffa. Är absolut bra för återhämtningen också, kommer nog lägga promenaderna på ca 45 min, vilket bör vara lagom längd för att inte slita alltför mycket på kroppen.
Kommande träningsperiod, den inför Vansbrosimningen, kommer ge mig utrymme att lägga in promenader eftersom den övriga träningsdosen kommer sjunka. Mina simpass kommer knappast överstiga 1,5 tim, oftast blir det nog kring 60 min/gång. Simningen är också relativt lågintensiv i jämförelse med de flesta andra träningsformer, i alla fall för mig. Det blir en enorm skillnad mot nu inför Vättern. Mina normala pass kör jag 3 tim cykel . Dessutom kommer jag ej gå brevbäring (1-2 tim trappgång/dag) under sommaren.
Intressant det du säger, verkar som du är påläst. Har själv ej riktigt koll på just detta. Kan tänka mig att det finns viss placebo-effekt med morgonpromenader, fast samtidigt bör det ge någon effekt eftersom så många tävlingsatleter satsar på det.
Det är super att ha förmågan att träna tidigt . Jätteskönt att ha det avklarat innan jobbet eftersom jag är fräsch på träningspasset och sedan pigg på jobbet .
Under rundan kommer jag absolut vara avundsjuk på dig som är funktionär, kommer bli hårt slit och smärta. Men är övertygad om att klara det - har avverkat 220 mil nu - och tror jag har chans att klara mitt mål, under 10 tim . |
Reg.datum 2009-11-26
|
En svensk klassiker låter intressant, hade jag haft ekonomi hade jag gjort den.
Jag ska rota fram referenser och diskussioner så kan du ögna igenom och skapa din egen uppfattning.
Att många tävlande strosar runt tror jag beror på att det är behagligt när kroppen är såpass tömd och energilös som inför en tävling, och så minskar skaderisken. Tror också vissa gör det för att "alla andra gör ju det" utan att egentligen veta varför och att vissa skulle få bättre resultat av att jogga/springa istället.
Med 220 mil borde det inte var några problem att ta sig runt, rekommendationen tror jag ligger på ~90 mil, men jag har ingen aning om din målsättning är realistisk.
Min egna erfarenhet är att majoriteten av de startande ser pigga och glada ut när de passerar min by, men att leenden och pigga ögon har bytts mot något helt annat vid Stora Hammarsundet och sista biten in i mål
Jag hoppas du får bra väder, regn och rusk gör rundan hemsk har jag hört. |
Reg.datum 2009-11-01
|
Det är en rolig utmaning och jag anser att man bör genomföra en svensk klassiker någon gång under livet - om man är aktiv som person. Finns inget bättre tillfälle än nu när jag är 21 år och i riktig toppform. Men visst kostar det en del, både i anmälningsavgifter och sedan kör jag kolhydratladdning inför allt utom simningen, vilket också innebär kostnader. Tanken på Vätternrundan är att ej äta vid någon station, jag har istället med mig 4-500 gram kolhydrater i pulver- och barform + ev lite proteinpulver. Ska samråda med en dietist som jag känner innan jag spikar det helt.
Säkerligen så att många apar efter när det gäller morgoncardio.
Har absolut kört tillräckligt inför, nu har det visat sig att jag tom har kört för hårt. Körde 14,2 mil i ons, vilket var för hårt mot kroppen. Hade 39,3 i feber nästa morgon, vilket säkerligen beror på överansträning. Nu är jag feberfri, men ingen optimal uppladdning. Ska ta det lugnt under helgen för att ej få nytt bakslag och köra igång lugnt sedan på sön/mån.
Om jag återfinner formen till rundan tror jag att målsättningen är möjlig. Förra lör hade jag mitt genrep, Siljan Runt, på 16 mil. Klarade det på 4.57 (snitthastighet precis över 32 km/h) trots att jag körde ett antal mil själv. Med rätt klungor, bra väder och en stor dos vilja/smärttålighet hoppas jag kunna snitta precis över 30 km/h.
Hehe, sista 10 milen måste vara helvetiska! Jag har hört från andra att det går att hitta ett antal gråtande mån under rundan .
Vädret betyder oerhört mycket. Hoppas på mer tur med det nu än på Öppet Spår. Då hade det snöat kraftigt under natten. |