Reg.datum 2011-06-25
Antal inlägg: 2
Omdöme: 0
|
Hej finns den någon där ute som tömmer kylsåpen varje dag, springer till affären för att sedan dra i sig chipspåsar, glasspaket, godis, bullar, pizzor..snälla om någon vet hur man blir av med detta, jag har redan gått upp 20kg sen jul och ju merj ag tränar desto mer äter jag och jag pratar inte om överätning nu utan hetsätning..om maten i skåpen är slut så kan jag äta ren mjöl bara för att äta. Skulle bli enormt glad om någon med erfarenhet kan berätta hur dem gick tillväga.. |
Reg.datum 2011-02-07
Antal inlägg: 20
Omdöme: 18
|
Av din presentation att döma så är hetsätningen antagligen inte din första ätstörning, med tanke på att du säger att du gått upp 20 kg det senaste halvåret och nu väger drygt 50 kg vilket betyder att du med största sannolikhet varit anorektisk.
Jag kan dra upp en hel del fakta och studier som påvisar sambanden mellan anorexia, bulimi, hetsätningsstörning, ätstörning uns och missbruk men detta kommer att bli väldigt långrandigt att läsa så jag kommer helt enkelt ge dig några snabba råd istället.
Det som ofta går fel vid tillfrisknandet från anorexi är att detta oftast bara mäts i kilon och ju snabbare upp desto bättre, att man sedan utvecklar ett beroende till mat med högt fettinnehåll och s.k. tomma kolhydrater uppmärksammas oftast inte förens personen gått långt in i en annan störning såsom bulimi eller hetsätningsstörning.
Jag har själv varit anorektiker, gick därefter vidare till bulimi och till slut enbart hetsätning, detta ledde till att det skiljde över 50 kg mellan lägsta och högsta vikten men störningen och de störda tankebanorna och tvångsmässigheten var i stort sett densamma hela vägen. Om du vill spara några år och är villig att ta emot hjälp så råder jag dig att söka hjälp nu, att ta sig igenom det själv tar oerhört lång tid.
Det svåra är inte att sluta med beteendet, det är att bryta tankebanorna som leder till det.
Stämmer orten på din presentation så finns det, förutom den allmänna sjukvården, en förening i Södertälje: http://hso.sodertalje.dinstudio.se/empty_13.html .
Hoppas du hittar den hjälp du behöver, är det någonting du undrar så hör av dig. |
Reg.datum 2011-06-25
|
Tack för din utförliga svar, jo jag bertättade inte på mitt inlägg bakgrunderna i mitt liv och presic som du säger så har jag vart ganksa så undernärd.
Jag har testat scä, mando ,bup men ingen av dem har gjort mig frisk, ska börja prata med en privat psykolog, och håller tummarna. Får jag fråga hur mår du nu? Vad fick dig att bryta detta beteende? Tack för ditt svar! |
Reg.datum 2011-02-07
|
Det tar alltid ett tag att hitta det som fungerar för en. Mitt problem var främst att jag inte ville ändra på mig, så oavsett vad jag hade testat då så hade det inte funkat p.g.a. bristande motivation.
Idag mår jag bra, är normalviktig och glad över det. Fast jag kan erkänna att det är väldigt sällan jag ställer mig på en våg för det leder lätt till att jag hamnar tillbaka i de gamla tankemönstren, även om jag måste väga mig ibland för att se att jag ligger där jag ska, varken för litet eller för mycket.
Vändningen för min del var att mitt beteende gjorde mer skada än vad jag kunde rättfärdiga för mig själv, fysiskt så har jag reumatiska problem och rent ekonomiskt så var det rent ut sagt svindyrt att äta så mycket samtidigt som det var pinsamt att smuggla mat förbi min sambo som inte visste någonting. Jag insåg väl även i samma veva att även om andra bidragit till min sjukdom så var det bara jag som hade makten att välja att göra mig frisk, det var ett ansvar jag inte kunde lägga på någon annan.
Jag tog tag i problemet på allvar för 2,5 år sedan (efter nästan 10 års sjukdom sammanlagt), men jag kan ärligt säga att jag har inte varit opåverkad av tankarna förens det senaste året. Jag väljer att säga opåverkad då tankarna för min del fortfarande finns där, men idag har jag kontroll över dem och de styr inte mig.
Jag skulle aldrig rekommendera någon att göra som jag gjorde, att försöka tillfriskna utan hjälp och stöd, men jag skulle däremot rekommendera att läsa på om olika behandlingar och olika synsätt för det kan ge en fingervisning om vad man själv tycker är rimligt.
Hoppas du hittar någonting som passar för dig! |
Reg.datum 2010-06-27
Antal inlägg: 13
Omdöme: 2
|
som wannabejustme skrev så håller jag med henne fullt ut. Sen så kan jag säga att självkänslan är grunden till allt, och har du inte jobbat på den så kommer du ingen vart med relationen till din kropp. Jag måste säga att Mia törnbloms böcker är en väldigt bra hjälp på vägen till en god självkänsla. Hoppas det går bra för dig och starkt av dig att du går och pratar med någon. |
Reg.datum 2011-07-01
Antal inlägg: 12
Omdöme: 1
|
Vet inte om det hjälper men ät flera mål om dagen, ät en stor frukost, gröt, mackor, ägg, sallad, flingor T.ex. Mellanmål kan du äta tillexempel en frukt och keso/kvarg. ät en lagom lunch, inte för mycket för då kommer du troligtvis bli trött, ät mycket protein det mättar bra i magen. ät ett till mellanmål, sen middag och ett kvällsmål. jag har själv varit anorektiker men bestämde mig för att jag orkade inte väga mig varje dag ihopp om att ha gått ner mer i vikt, vägde 68 när jag var som smalast och nu äg jag uppe på 84. Mår kanon bra och trivs med min kropp!  |
Reg.datum 2011-02-07
|
Det är ett bra råd med flera mål om dagen, men en sak jag vill tillägga bara är att klargöra skillnaden mellan olika ätstörningar då det inte är så många som kan det.
Ett av de viktigaste kriterierna för anorexi är BMI-värdet.
Exempel på detta är: En man på 195cm hamnar på en anorektisk vikt vid ca 68 kg, och en kvinna på 168cm hamnar på en anorektisk vikt vid ca 50kg. Det finns såklart andra kriterier som även dem måste uppfyllas, såsom ett sjukligt förhållande till mat och synen på sin egen kropp.
Vid bulimi är man oftast normalviktig. Sjukdomen karakteriseras främst av hetsätning och kompensatoriskt beteende, kombinerat med ett stört förhållande till mat och kroppsuppfattning.
Anorexi och bulimi förekommer även som en kombination i vissa fall, då personen som är sjuk är allvarligt underviktig men har ett bulimiskt beteende.
Ätstörning UNS: Ätstörning utan närmre specifikation.
Kan vara allt från jojobantning till anorexi-light.
I denna grupp ingår även:
BED, Binge Eating Disorder, hetsätningsstörning, som i princip är bulimi utan kompensatoriskt beteende. Personer med denna störning är oftast överviktiga.
Ortorexi som är en överdriven besatthet av att leva hälsosamt. Personen vill oftast inte gå ner i vikt, men det blir en konsekvens av beteendet som grundar sig i att äta så hälsosamt som möjligt och att träna.
Megarexi: Kan väl mer ses som en bakvänd anorexi. Personen ser sig själv som liten och klen när denne i själva verket kan vara riktigt stor och vältränad. Förståeligt nog är det främst män som hamnar inom denna kategori. Megarexi är inte en vedertagen diagnos.
Har man allvarliga problem med sin kroppsuppfattning men inte faller inom ramarna för en ätstörning kan det vara BDD, Body Dysmorphic Disorder, som är en s.k. inbillad fulhet. |
Reg.datum 2011-07-25
Antal inlägg: 1
|
Hej!! Jag har själv haft samma problem som dej, jag gick upp 30 kilo på 3 månader!! Jag vände mej till Ätstörningsenheten i min kommun, man skriver sin egen remiss dit, det blev vänd punkten för mej!! Jag följde dock inte deras kostråd, utan jag började me LCHF för att få bort allt sug och allt som triggar hjärnan, jag är otroligt känslig för minsta lilla socker, sen med hjälp av samtalsterapi så kan jag väl anse mej ganska frisk ! Googla även Bitten Jonsson hon har ett rehab center för dom med ätstörningar och sockerberoende!
Lycka till och hoppas du får hjälp snart, för jag vet vad du går igenom!! |
Reg.datum 2011-06-16
Antal inlägg: 1
|
Ibland äter man för att det ger en belåtenhetskänslor, man mår bra helt enkelt och alla andra problem är borta för ett slag.
För mig hjälpte det att ta kontroll över mitt matintag, frukost, lunch, middag och ett standardmellanmål jag kunde äta om jag ville (ett glas med vaniljyoghurt och flingor) när jag känner mig sugen så dricker jag vatten istället, oftast så hjälper det. Annars så pinar jag mig igenom det, tar en promenad osv. Men nu för tiden går jag alltid förbi chipshyllan och har aldrig några saker jag har lätt för att fastna för hemma (glas, godis, chips osv.) |
Reg.datum 2011-08-13
Omdöme: 2
|
Förr så kunde jag äta en massa chips och choklad varenda kväll.. blev säkert uppemot 3-4000 kcal/dag med mat och godis inräknat, men så högt som 6000+ kcal har jag aldrig uppnått.
Jag vägde som mest ca 115kg, det har tagit ett par år men jag väger nu 90 kilo(längd 1.89m) och går stadigt neråt, har fortfarande en hel del fett kvar som måste bort, och jag äter kanske inte det nyttigaste som finns alla dagar i veckan, men nu kan jag för det mesta kontrollera sötsuget.
Att äta drygt var tredje timme, och alltid äta nyttigt är en bra start, sega kolhydrater som håller godissuget borta osv, håll dig borta från vitt bröd, ha bara det du måste ha i skafferiet och kylen/frysen, finns det godis och annat skräp där så är det bra mycket svårare att motstå, dra och handla efter du äter middag, så blir det mindre impulshandlande pga sötsug och hungerkänslor.
En av de sakerna som har hjälp mig mest är definitivt kvarg!!(kesella), blir jag sugen på något så går jag till kylen och klämmer i mig ett par matskedar med kvarg, låter kanske dumt men det mättar bra.
Såg även att du tränar en hel del konditions saker, vad äter du före/efter träningen? de måltider du har lagt ut visar att du oftast får i dig 10% eller mindre av protein, ät något proteinrikt efter träningen!
Bestäm att nu f** ska du ta tag i det här, gå inte och dra ut på det som jag gjorde.
Blev en hel del text... det mesta har säkert nämnts tidigare.. |