Hej allihopa som är förståndiga nog att träna med hjälp av denna sida
Vill dela med mig lite av mina erfarenheter av träning, då i gym.
Fram till för drygt ett år sedan tränade jag på utan att göra några direkta framsteg. Jag körde uteslutande repstal på 10-15. Folk i gymmet tipsade mig om att gå nere på färre reps också, nedåt 3-5 ibland. Ganska omgående jag började med det gjorde jag stora framsteg, även på den uthålliga styrkan. En förutsättning för att gå framåt är att hela tiden höja ribban lite och våga lägga på tyngre - man får aldrig bli nöjd och stanna på vikter. Det gäller att anpassa kroppen till tyngre. Varannan vecka kör jag pass med mixat repstal enligt följande: 1a set: 10-15 reps 2a set: 7-9 reps 3e set: 1-6 reps
Detta ger allsidighet i träningen, jag stimulerar därmed både uthålliga och explosiva muskelfibrer. Denna träning har iaf fungerat utmärkt för mig och jag tipsar starkt om ett sådant upplägg.
I gymmet finns det oerhört många som tränar fullkomligt fel i sin strävan efter att kunna lyfta mycket. De glömmer helt bort tekniken. Jag försöker träna strikt i ganska lågt tempo. Dessutom har jag särskilda set som utförs extra långsamt, främst den excentriska delen. Då får jag ta lättare vikter, men får bättre träningseffekt. Jag tränar ju lika mkt på tillbakavägen i rörelserna och det sägs att den excentriska delen är minst lika viktig för att kunna bygga. 1/3 av alla mina set utförs extra långsamt.
Mitt sista tips för stunden är att bygga upp ett träningsprogram som kretsar kring riktiga basövningar. Framförallt fokuserar jag på marklyft, knäböj och bänkpress, som alla involverar flera muskelgrupper samtidigt. Dessutom är de övningarna mycket funktionella eftersom det krävs mycket koordination i utförandet. Sedan kompletterar jag med lite mer muskelspecifika övningar också, men med dessa basövningar och kanske militärpress, utfallssteg och frivändningar har man nästan tränat igenom hela kroppen.
Bra exempel där jag uttnytjar den negativa fasen i tex militärpress.
Gör en strikt 5a för att sedan pushpressa 3 reps till och bromsa ner eftersom negativa (exentricska fasen) bygger mer massa.