Normalviktig men känner mig fet och ful, what to do?

2011-10-31 15:08
Reg.datum 2011-10-26

Antal inlägg: 3
Omdöme: 0
Hej, vänder mig nu till er här på dumbbell eftersom ni alltid verkar ha bra svar på alla frågor...

Jag är 17 år, 163 cm lång och väger just nu 64 kilo.

Jag har under lång tid kontrollerat mitt matintag och har alltid ätit nyttigt, mycket grönsaker, lite kolhydrater osv. Inget hände med vikten så jag insåg att jag var tvungen att börja träna (ja, jag var dum och trodde att det skulle räcka med att bara äta mindre...). Försöker springa 4 dagar i veckan, gymmar en dag och får mycket vardagsmotion genom att jag spenderar mycket tid i stallet och på hästryggen. Mockar, bär tunga höpåsar och sådant. Cyklar/går även till skolan några kilometer varje dag.

Nu till saken, mitt BMI ligger på 24, alltså precis under överviktig. Gick till min idrottslärare/gyminstruktör för att få hjälp med min viktinedgång som står helt och hållet still. Han avfärdade bestämt BMI-testet och gjorde istället två olika test på mitt skelett för att få fram min skelettvikt och på så sätt kunna räkna ut hur mycket jag bör väga. Han kom fram till att jag har ett väldigt tungt/stort skelett och att jag enligt båda testen ska ha en minimi-vikt på 63 kilo och max-vikt på 72 kilo.

Alltså väger jag ju egentligen bra, men jag känner mig så fruktansvärt ful och pluffsig, vad skulle ni rekomendera, är det okej att trotsa dessa värden och banta ner till 55 kilo som jag vill ligga på? Hur ska jag i så fall gå till väga för att göra det på ett hälsosamt sätt?

Kan tillägga att jag är vegetarian och att min idrottslärare/gyminstruktör anser att mitt kalori-intag är så litet att jag äter mindre än kroppen behöver bara för att överleva.
2011-10-31 15:38
Reg.datum 2011-02-06

Antal inlägg: 15
Omdöme: 1
Om du tycker att du är ful och plufsig (vilket jag är helt säker på är en överdrift :)) och har blivit tipsad om att inte gå ner i vikt kan du ju börja träna styrka.. Då får du muskler och ser allt annat än plufsig ut, man blir som regel inte muskulös som tjej heller, bara slimmad eller uppstramad eller vad man nu ska kalla det =)

Till vegekosten.. du skriver inte vilken sorts vegetarian.. Äter du fisk, kyckling, ägg? Måste se till att få i dej både vitaminer, mineraler och protein som du behøver om du ska orka träna ordentligt! =)
2011-11-01 09:46
Reg.datum 2011-10-26

Jag började träna på gymmet för ett par månader sedan men tröttnade ganska snabbt, nu har jag inte varit där på två veckor och är inte särskilt pepp på att gå dit igen. Dels märkte jag inget resultat, varken i spegeln, på måttbandet eller på att jag blev starkare, och dels är det så kallade "gymmet" vi har här endast ett litet friskotek med två små rum som alltid är överfulla med stora biffiga killar som lyfter fruktansvärt mycket mer än mig.

Angående vegekosten så är jag lakto-ovo-vegetarian, dvs. att jag äter ägg och mjölkprodukter men inte kött, fågel, fisk, skaldjur osv.
2011-11-01 19:12
Reg.datum 2010-10-24

Antal inlägg: 48
Omdöme: 11
Det är som Suzhi säger att om du börjar bygga lite muskler kommer känslan av plufsighet helt att försvinna. Musklerna kommer stabilisera hållningen, ge en annan hårdhet på kroppen och det tar flera år att bli väldigt biffig och som tjej krävs det ännu mer. Om du bara körde på gym 1 gång i veckan är det inte så konstigt att resultaten blev små, kör du däremot upp till 3 gånger ska du se att det går som på räls i början. Om gymträningen dessutom går ut på att sitta i maskiner så förstår jag att det känns väldigt trist och inte ger så jättemycket resultat. Det är mycket roligare att köra med fria vikter.
2011-11-01 21:18
Reg.datum 2011-02-06

Helt enig med Hugok, fria vikter och lite oftare så ger styrketräning mer resultat =) Jag førlorade 7% kroppsfett på 4 mån, gick från 28% til 21% från januari til maj, bara gjenom att byta massa kondition mot massa styrka =) Tränar fortfarande kondition och sprang 1/2 maraton i sept, men använder ca 80 % av min träningstid på styrka..
2011-11-01 22:50
Reg.datum 2011-10-26

Tack för tipsen, ska försöka pallra mig iväg till gymmet lite oftare, det gäller väll bara att göra det några gånger för att få in rutinen och lära mig att strunta i alla som kollar snett när jag kommer med mina lätta vikter...
Till viss del finns det fria vikter också men jag har aldrig vågat testa dem eftersom jag inte har en aning om hur och vad man ska göra och hur tugnt man ska lyfta. Vad har ni för tips att ge till en total nybörjare på denna sortens träning?

Förresten har jag även en till fråga, den lilla vikt jag har tappat har nästan enbart trillar bort från brösten och magen, dock bara 4 cm från det sistnämnda. Mina problemområden, rumpan och benen, har istället blivit större (!!) av löpningen. Vad kan detta bero på och vad ska jag göra för att få en mer proportionerlig kropp? Jag har tumstorlek 31 i byxor och small i tröjor så ni förstår nog att det ser väldigt konstigt ut.
2011-11-02 07:32
Reg.datum 2011-02-06

De stora biffiga killarna, kan man prata med dem eller är de helt hemska? Jag brukar prata med "biffarna" på mitt gym, fråga om de kan hjälpa mig, visa mig etc. De är ju väldigt trevliga mina biffar =) Så kan de mycket om styrketräning.. Annars kanske gymmet har instruktører eller andra som jobbar där som du kan fråga.. Eller googla styrketräningsprogram nybørjare eller nåt.. Finns mycket på internet..

Om det førsvinner från øverkropp och inte underkropp kanske du har mer muskler på underkroppen som gør at du ser "større" ut der och førlorar mindre i cm just där.. Det är sånt som førsvinner med ålder, träning osv. När man är tonåring är det mycket som sker i kroppen så det är inte säkert att det är sån du ser ut permanent :)
2011-11-10 08:40
Reg.datum 2011-08-07

Antal inlägg: 17
Jag förstår precis vad du menar. Jag är själv en kort tjej 160 och väger runt 60kg vilket oxå får mitt BMI att bli mycket enligt mig. Men BMI funkar inte för alla så man ska inte stirra sig blind på det. Det finns andra tester man kan göra för att räkna ut hur man ligger. Man räknar då i % kroppsfett, muskler å hur mycket vatten man har i kroppen. Denna metod är mycket tillförlitligare. Vi får nog acceptera oss som vi är helt enkelt ;)

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;