Reg.datum 2009-08-31
Antal inlägg: 1
Omdöme: 0
|
Läst en del här i forumet och fått en del råd men ändå så är man ju lite undrande och råd är viktiga från er som en dag var otränade, hade en olust inför träning men ändå hade ett driv om att förändra ert liv och därmed börja träna.
Självklart är råd från er vältränade också välkomna!
Fyllde nyss 40, har tränat tidigare i mitt liv men det var ca 15 år sen.
Är 178 cm och väger 89 kg, har kulmage...
Vill bli mer aktiv, få en bra kondition, bli av med kulmagen - genom träning, inga operationer eller sånt.
Nu till frågorna:
Kosten måste läggas om, men jag vill ju heller inte att det påverkar så att jag blir tröttare. Alla säger ät mindre och ät rätt - men, vad är att äta mindre? Av vad?
Jag vill börja träna - har skaffat gymkort och tänkte börja lite försiktigt med t e x att cykla, trappmaskinen och arm och ryggträning. Vad är det ni skulle råda mig till? Jag tänker också börja gå varje dag ca 1 mil.
Alla råd är välkomna!
/Mibben |
Reg.datum 2008-10-10
Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
|
Bra att du bestämt dig för att förändra ditt liv! Det är första steget.
En fara när man ska göra en livsstilsförändring är att man försöker göra allt perfekt från början. Dvs. man börjar träna hårt 5 ggr / vecka och äter nitiskt bara det man hört är bra. Då är risken stor att man tröttnar för att det är en för stor omställning.
Ha istället som första mål att "bara" pallra dig iväg till gymmet och träna 2-3 ggr / vecka och tänk inte på maten. Fråga på ditt gym om du kan få hjälp med ett nybörjarprogram, på vissa ställen ingår det i gymkortet.
Sen när du fått in en vana på att gå och träna, efter säg 2 månader nånting, kan du börja sätta nya mål. T.ex. börja sköta maten bättre. |
Reg.datum 2008-10-10
Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
|
Berätta gärna hur det går för dig, om du kommit igång och tränat något pass än. |