Nytt gymschema

2010-06-30 17:51
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
Hej!

Under ca 1 år har jag tränat med ungefär samma gymprogram, vilket har gått riktigt bra. Nu vill jag lägga upp det lite annorlunda för att se om det kommer gå ännu bättre. Tidigare låg jag på 4 pass/v, nu tänkte jag försöka med 5 pass/v för att få lite kortare pass. Dessutom ska jag uteslutande köra 5-split för att ej bli övertränad. Innan växelkörde jag veckovis mellan 2- och 4-split. Här följer mitt upplägg:

Gymprogram:
Mån: Ben och mage (prioriterad muskelgrupp 6 set)
Tis:Bröst, biceps och övre rygg/baksida axlar (prio 6 set)
Ons:Nedre rygg och mage
Tors:Axlar, underarmar och vader (prio 6 set)
Fre:Övre rygg och triceps

Vecka 1-3:10 reps
Vecka 4-6:1-5 reps
Vecka 7-915 reps

För de allra flesta muskelgrupper kommer jag utföra 12 set, vilket har varit välfungerande innan. För vader och korsrygg blir det 9 set och för låren några fler set eftersom det är en så stor muskelgrupp. På pappret jobbar de flesta muskelgrupper en gång per vecka, men i praktiken får de flesta arbeta två gånger per vecka. Det är ett av mina syften med detta upplägg.

Vad tror ni om mitt upplägg?
2010-07-06 16:56
Reg.datum 2008-10-10

Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
Tror det kan fungera bra. Det enda jag funderade på är om inte dina biceps kommer bli väldigt slitna? Dels tränar du dem individuellt på tidagen, men sen brukar de ju även få en del stryk vid ryggträning som du kör både onsdag och fredag.
2010-07-06 17:28
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
Du har en poäng gällande biceps, de involveras ju sekundärt i ett antal ryggövningar. Men träningen jag kör på onsdagar är ju endast för nedre ryggen, alltså korsryggen. Då blir det övningar såsom raka marklyft, good mornings och ryggresningar, det påfrestar knappast biceps. När jag tränar övre ryggen på tisdagar som prioriterad muskelgrupp (halvt program) är det fokus på hållningen, alltså högt upp på ryggen. Om jag känner rätt är det framförallt ryggövningar för bredden (latsen) såsom chins och latsdrag som tar mest på biceps.

Jag får helt enkelt känna efter hur det känns efter ett antal veckor med detta program. Vill att de flesta musklerna ska involveras i träningen 2 ggr/vecka.
2010-08-16 11:46
Reg.datum 2010-01-17

Antal inlägg: 15
Omdöme: 0
Måste ställa en jävligt idiotisk fråga. Vad innebär split? I detta fall 5-split istället för 2-4 split.

Ser detta split överallt, men jag orkar inte läsa mig till vad det är, speciellt inte när det går fortare att ställa en direkt fråga, även om den egentligen är onödig.

Thx.
2010-08-16 17:05
Reg.datum 2008-10-10

Antal inlägg: 431
Citat:
KISSfanSwe skrev:
Måste ställa en jävligt idiotisk fråga. Vad innebär split? I detta fall 5-split istället för 2-4 split.

Ser detta split överallt, men jag orkar inte läsa mig till vad det är, speciellt inte när det går fortare att ställa en direkt fråga, även om den egentligen är onödig.

Thx.
5-split innebär att man kör igenom kroppens muskler uppdelat på 5 träningspass. Och 2-split är att man kör igenom det på 2 träningspass (exempelvis ett pass enbart för överkroppens muskler och ett annat för underkroppens).

Mvh Calle
2010-10-21 17:41
Reg.datum 2010-10-21

Antal inlägg: 57
Jag tror inte bicepsen kommer bli så slitna faktiskt, det är en liten muskelgrupp, återhämtar sig snabbt, du fokuserar på dem endast ett pass och på de övre rygg-passet antar jag att du vill fokusera på ryggen och inte biceps så då kommer de inte jobba på det sättet om du söker kontakten och utför övningar för kontakt i ryggen.

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;