Periodisk fasta - Hur fungerar det?

1. 1
  2. 2
2010-01-31 17:15
Reg.datum 2008-10-10

Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
Jag har hört många nämna periodisk fasta som ett nytt effektivt sätt att deffa. Jag läste en hel del om kosthållning för ett par år sen, men har inte uppdaterat mig så mycket de senaste åren. Personligen känns det som att det går helt emot det man lärde sig då, vilket var att äta regelbundet (4-6 måltider per dag). Detta oavsett om man skulle ner eller upp i vikt. Istället reglerade man kcal-intaget per måltid.

Nån insatt får gärna skriva lite om teorin bakom periodisk fasta.
2010-01-31 19:51
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
Jag har inte särskilt mycket teoretisk bakgrund kring just detta ämne, har bara läst grundligt om det när Fredrik Paulun har svarat på frågor i sina böcker. Han tror en del på periodisk fasta, han avvisar i alla fall det inte helt. Tror exemplet då var att växelköra lågkcaldiet i 10-12 dagar och mer normal kost lika länge. Tanken med detta är att normalperioderna ska motverka att förbränningen skjunker för mycket. Diet under längre tid medför ju att förbränningen blir avsevärt sämre.

Spontant tror jag säkert det kan vara effektivt om man vill rasa mycket i fettprocent. Men ställer mig frågande till hur effektivt man kan träna under fasteperioderna. Personligen skulle jag föredra mer traditionell deffning för att kunna träna någorlunda bra och för att inte lida alltför mycket av näringsunderskott.
2010-01-31 21:16
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 153
Omdöme: 37
Intressant läsning:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449
http://www.leangains.com/
http://www.andreazengstrom.se/search/label/Vikt%C3%B6kning%20med%20PF%20%28IF%29

Äter själv enligt PF och är nöjd hittils.
2010-02-02 17:49
Reg.datum 2008-10-10

Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
@Zlangen: Riktigt intressant! Berätta gärna mer om dina personliga erfarenheter. Det känns spontant som man skulle bli väldigt trött/hungrig stora delar av dagen.
2010-02-03 14:36
Reg.datum 2009-11-26

Citat:
Macke89 skrev:

Spontant tror jag säkert det kan vara effektivt om man vill rasa mycket i fettprocent. Men ställer mig frågande till hur effektivt man kan träna under fasteperioderna. Personligen skulle jag föredra mer traditionell deffning för att kunna träna någorlunda bra och för att inte lida alltför mycket av näringsunderskott.

Det är tänkt att träningen ska ske under ätperioden, inte under de timmar man fastar. Det är inte en diet enbart för deff, utan det går utmärkt att öka i vikt. Det är fortfarande energi in energi ut som gäller.
Träningen ramas in med mat. Jag har presterat bra på träning och match fram till idag.

Citat:
calle skrev:
@Zlangen: Riktigt intressant! Berätta gärna mer om dina personliga erfarenheter. Det känns spontant som man skulle bli väldigt trött/hungrig stora delar av dagen.

Känner ingen trötthet, tvärtom, upplever mig mer skärpt och på hugget under fastetimmarna. Det var bara i början, den första veckan som hungern var jobbig, man vänjer sig. Det har tydligen med hormonet grehlin att göra, som utsöndras vid de tidpunkter man brukar äta.

Jag har fått det bekräftat att kroppen inte behöver matas med näring så ofta som sägs i byggarsvängen, utan det är mängden som är det viktiga. Fått en mer avslappnad syn på kosthållningen.

Maten smakar bättre :)
2010-02-03 15:24
Reg.datum 2009-11-01

Intressant att höra Zlangen. PF är i stort sett ett helt nytt begrepp för mig. Hur ser dina dagar ut då gällande kost? Vore spännande om du kunde förklara lite mer ingående hur ditt upplägg ser ut. Hur många mål och när på dygnet ungefär?
2010-02-03 19:11
Reg.datum 2009-11-26

Ätperiod mellan 15.00 - 23.00

De dagar jag styrketränar äter jag ett litet mål mat timmen innan träning (ibland händer det att jag bara häller i mig EAA innan). Äter ibland ett litet mål mat direkt efter träning, en stund senare äter jag ett stort mål mat. Innan läggdags får jag i mig ett litet/mellanstort mål.
Börjar styrketräna någon gång mellan 15.00 och 17.00.

Det jag kallar "litet mål mat" brukar bestå av 5dl mjölk (3%), 0,5 - 1dl grädde (40%), 1dl havregryn, ca två matskedar kakao, oboy-pulver och 0,5 - 1 dl vassle om jag har det hemma. Hyggligt energität. :)

Konditionsdagarna skiljer sig inte särskilt mycket , kastar om måltidsordningen något på grund av andra träningstider som jag inte kan styra över.

Vilodagarna innehåller måltider vid 15.00-16.00, 18.00-19.00 och kring 22-hugget.
2010-02-03 19:43
Reg.datum 2009-11-01

Ok, låter aningen drygt att köra så! Jag trivs då super med mitt mer klassiska upplägg med 5-6 mål/dag och målsättningen att det aldrig får gå mer än 3-4 tim mellan varje mål. För mig passar det bra eftersom jag inte har några direkta deffplaner nu, jag går ändå mot mer definition och känner inget behov av att påskynda det.
2010-02-03 20:35
Reg.datum 2009-11-26

Det är ganska smidigt, en vanlig dags ätande, men under en begränsad tidsperiod. Man kan placera "ätfönstret" så det passar de vanor och behov man har. Grundbulten är 16 timmar (varav ~8 sovs bort) fasta och 8 timmar mat.

Det kan verka krångligare än det egentligen är.

Länkarna jag postade tidigare innehåller mer detaljerad info och fördelar med upplägget.
2010-06-03 19:43
Reg.datum 2010-06-03

Antal inlägg: 1
Omdöme: 0
Citat:
calle skrev:

Naej man håller sig mätt rätt länge. Jag fastar mellan 20-12 och äter således mellan 12-20. Man äter så mycket dagen innan att man håller sig mätt länge.

T.ex. idag fastade jag fram till 13 utan problem. Kaffe+vatten is the key.
  1. 1
  2. 2

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;