Proteinpulver då man INTE får i sig tillräckligt med mat?

1. 1
  2. 2
2008-11-22 14:05
Reg.datum 2008-11-22

Antal inlägg: 6
Omdöme: 0
Hur och vad är det jag skall välja för proteinpulver om jag inte äter tillräckligt med mat?
Låt oss säga att jag får i mig drygt 500 kcal via maten, vad bör jag komplettera och hur mycket tro?
2008-11-22 22:05
Reg.datum 2008-10-10

Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
Det är nog bättre att försöka hitta orsaken till att du inte äter tillräckligt med mat. 500 kcal är väldigt, väldigt lite.

Även om du skulle komplettera upp till normala energinivåer med massa proteinpulver, så kommer inte kroppen må bra av det. Proteinpulver innehåller inte speciellt mycket vitaminer och mineraler.

Jag förslår att du istället pratar med en dietist eller läkare. De kan på kort sikt se till att du får näringsdrycker som är lättintagliga (de är goda, jag har smakat :)) och innehåller mycket energi och tillräckligt med vitaminer och mineraler. Och långsiktigt kan de förhoppningsvis hjälpa dig med att gå över till vanlig mat.
2008-11-22 22:51
Reg.datum 2008-11-22

Jovars, även jag är fullt medveten om att 500 kcal är extremt lite och faktum är att jag faktiskt har regelbunden kontakt med läkare samt dietist, känner ändå inte att jag får några vettiga förslag till en mer varierad kost?

Näringsdryckerna är goda, visst, men de enorma sockerinnehåll de innehåller är något jag inte riktigt klarar av då jag känner av "dumpingen" vilket ger mig yrsel, illamåeende osv.

Mineraler samt vitaminer fyller jag på i form av tabletter, visst något som kanske inte håller livet ut - men jag klarar inte riktigt av mat intaget som en "normal" människa gör, vilket visst har skapat en del problem i min vardag när det kommer till träning och annat dyl.

Så, kort sagt kommer proteinpulvret inte heller hjälpa mig något vidare?
2008-11-22 23:09
Reg.datum 2008-10-10

Citat:
Dolly skrev:
Näringsdryckerna är goda, visst, men de enorma sockerinnehåll de innehåller är något jag inte riktigt klarar av då jag känner av "dumpingen" vilket ger mig yrsel, illamåeende osv.

Kan du inte testa att ta en mindre mängd av näringsdrycken vid varje tillfälle och istället dricka den oftare? Då borde blodsockernivån ligga jämnare.
Citat:
Dolly skrev:

Så, kort sagt kommer proteinpulvret inte heller hjälpa mig något vidare?
Nej, proteinpulver är ingen långsiktig lösning, även om det är bättre än inget ifall du inte får i dig energi.
2008-11-22 23:16
Reg.datum 2008-11-22

Jadu, tjata på läkaren verkar vara mitt enda alternativ då!

Har testat drycken i minimala mängder, fast, jag menar jag dumpar redan på en chokladruta, därav problematiken med dryckerna.

Har du koll på vad minimum för näringsintaget per dag ligger för en kvinna? :O
2008-11-22 23:36
Reg.datum 2008-10-10

Citat:
Dolly skrev:
Har du koll på vad minimum för näringsintaget per dag ligger för en kvinna? :O
Tror det ligger nånstans 1900-2400 kcal.
Hittade den här där sidan där man kan få lite exaktare beroende på aktivitetsnivå: http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=977&a=4325
2009-01-08 17:32
Reg.datum 2009-01-08

Antal inlägg: 13
Ät nyttigt tills du känner dig mätt ^^ det är så jag kör! Jag räknar aldrig på näringsintaget. Problemet är att det är väldigt individuellt du kan inte utgå från någon given mall om hur mycket du ska äta pga att den saknar viktig info om faktorer som tex: vikt, hur mycket du idrottar, din fettförbränning, ämnesomsättning osv.. Lös ditt riktiga problem istället --> matintaget!
2009-01-14 17:52
Reg.datum 2008-11-22

Jovars, givetvis är matintaget ett givet problem - men något svårt för mig.
Bakgrund till detta: Jag har genomgått en gastricbypass operation vilket har gjort att jag gått ned 55 kilo på 7 månader, idag ligger jag på normalvikt 170 cm lång 64 kilo "tung". Jag gymmar tre gånger i veckan och detta oavsett matintag, någon gång ibland trycker jag även in ett träningspass extra (beroende på hur jag mår)
Inte hälsosamt - visst, men problemet är ändå att jag inte lyckas trycka i mig mer än drygt 1dl mat åt gången, vilket kan betyda ½ kycklingfilé om inte mindre.
Matintaget blir minimalt per automatik?
2009-07-22 17:02
Reg.datum 2009-05-26

Antal inlägg: 1
Hej.
Har du provat att äta det som är gott och små ät hela tiden. Detta kommer att göra att din kropp kommer in i ett system. Vissa frukter hjälper en att bli "hungrig" apelsiner är ett exempel.
lycka till
2009-10-15 19:24
Reg.datum 2009-10-15

Antal inlägg: 22
Du är ju sugen på proteindrink, då kan du ju även köpa långsamma kolhydrater och tillsätta i drinken, så får du både protein och kolhydrater. Man blir inte överdrivet mätt av det utan kan få i sig ganska mycket.
Gymvaruhuset har "diet carbs" som gör att blodsockret hålles på en låg nivå med utsöndring i upp till 8 timmar tror jag det var.
  1. 1
  2. 2

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;