Recept/Maträtter

1. 1
  2. 2
2011-07-10 20:24
Reg.datum 2011-01-20

Antal inlägg: 3
Omdöme: 7
Tänkte vi kunde ha en tråd där vi bara har massa olika nyttiga maträtter. För de fantasilösa som jag;)
2011-07-10 21:02
Reg.datum 2011-01-20

Startar tråden med en av mina favoriter.

Tacos
500g Nötfärs
1 påse tacokrydda, eller kryddning efter eget bevåg.
1dl vatten.
Salsa(hemgjord på krossade tomater,vitlök,örter,lök,chili,salt och peppar)
Kvarg(istället för gräddfil)
Guakamole
Fullkorns-tacobröd
Grönsaker, det du är sugen på.
T.ex: paprika, gurka, lök, majs, tomat, chili, isbergssallad, champinjoner, advokado mm.

Tillagning:
Bryn köttfärsen i stekpannan, blanda i kryddorna och rör om, tillsätt vatten efter egen smak(personligen gillar jag den torr). Låt det sjuda några minuter på låg värme. Voila...

Servera:
Lägg upp ett fullkorns-tacobröd på en tallrik, häll på lite tacos, en klick salsa, en klick kvarg, lite guakamole och de grönsaker du vill, rulla ihop den och NJUT:)
2011-07-10 22:15
Reg.datum 2010-06-27

Antal inlägg: 13
Omdöme: 2
Linsröra med chili och kidneybönor

2 burkar krossade tomater (eller hackade färska för den som är hurtig)
3 matskedar tomatpuré
1 halv chili (eller hel för den som vill ha lite extra spicy)
vitlök 2-3 klyftor
gul lök
en nypa riven ingefära
1 burk kidneybönor
1 dl röda linser
salt
peppar
(chilikrydda Santamaria chili explosion)

Börja med att koka linserna några minuter för dom som inte behöver blötläggas.
Sedan häller man dom krossade tomaterna och purén med resten av ingredienserna i linserna.
Koka på låg värme i ca 10 minuter.

Sen har du en härlig proteinrik och stark gryta. Väldigt bra att ha i kylen och värma.
Avnjutes gärna med Keso!
2011-07-11 09:01
Reg.datum 2011-07-01

Antal inlägg: 12
Omdöme: 1
Havregryns gröt med äggvita

60 Gram havregryn
4 äggvitor
Fusksocker
Kanel

Koka upp gröt i en kastrull, vispa ner äggvita i kastrullen och sänk värmen. Rör om ordentligt med en visp så det inte fastnar, tillsätt fusksocker och kanel, serveras med lättmjölk!
2011-07-11 09:57
Reg.datum 2011-06-03

Antal inlägg: 8
Omdöme: 0
Fiberhavregryns gröt med Proteinpulver

½ dl Fiberhavregryn
1 dl vatten
10g Rapsolja
35g Proteinpulver
30g Lingonsylt (Lättsockrad)
kanel
5g Linfo (Hela)
70g Mjölk

Koka upp gröt som vanligt (jag kör min i micron) När gröten är klar blandar ni i rapsolja o proteinpulver (jag föredrar chokladsmak) Blanda noga så allt går in i gröten.
Häll upp gröten på en tallrik, ha på lingonsylt, kanel och Linfrö och sedan mjölk.

Varför jag har i rapsolja är för att vi i mig bra fett. Och självklart kan ni höja mängden på gröten. Jag orkar bara ½ dl :)
2011-07-12 22:07
Reg.datum 2011-01-20

Popeye´s favvo, Spenatsoppa.

600g Fryst hackad spenat
6dl Vatten (1dl/100g brukar vara bra)
Salt
Peppar
Piffi allkrydda
ev. lite chilipulver
Kvarg
Ägg

Häll i vattnet i en kastrull och koka upp det, släng i spenaten, krydda efter eget tycke (brukar bli en del för att få smak). Låt det koka en stund, typ 10min. Koka samtidigt upp så många ägg du vill ha till i en separat kastrull.
Servera i en hjuptallrik med äggen i och uppdelade i halvor, plus en klick kvarg.
Snabbt, enkelt och proteinrikt.
2011-07-13 14:05
Reg.datum 2010-06-27

Antal inlägg: 13
Omdöme: 2
omelett med fetaost och oliver

3 ägg
1,5 dl lättmjölk
salt
peppar
(chilipeppar färsk sådan om man vill ha den lite spicy)

Vispa äggen och mjölken lite lätt, häll i stekpannan. Stek på medelvärme så inte den bränner fast i botten och när omeletten börjar bli klar häller du på fetaosten och oliverna.
Kan med fördel ätas med keso och ruccolasallad.

En väldigt enkel och mättande måltid som går väldigt snabbt att göra.
Ganska så billig också!
2011-07-18 21:59
Reg.datum 2010-10-27

Omdöme: 1
Jag vill tipsa om kvarg med Fun Light och bär/frukt om ni inte redan har testat det. Perfekt att t.ex. äta på kvällen då det är väldigt kalorifattigt och innehåller mycket protein. Funkar även bra med till exempel müsli, nötter, honung eller liknande om du vill ha ett mer komplett mål.

2011-07-20 09:54
Reg.datum 2010-08-15

Antal inlägg: 96
Omdöme: 43
Supersmarrigt proteinfluff.

½ burk kesella lätt
1 dl naturellt proteinpulver (jag använder Whey - 80 naturell från Star Nutrition)
ca 1 dl frusna bär och/eller frukt
ca 2-3 msk kokosflingor
Flytande honung/socker/sötningsmedel efter tycke och smak. Kan uteslutas om man tycker att frukten ger tillräcklig sötma.

Kasta i allt detta i en mixer och kör tills allt är väl mixat. Sen är det bara att njuta!

Går att variera i oändlighet. Kokosflingorna kan uteslutas eller så kan man byta ut dem mot exempelvis nötter, havregryn, solrosfrön, torkade gojibär eller varför inte lite mörk choklad! :) MUMS!
2011-08-08 12:58
Reg.datum 2011-08-08

Antal inlägg: 6
Omdöme: 0
Noggy (= äggmjölk, LCHF-kost)
1 helt rått ägg+2 gulor mixas med ev smaksättning (t.ex. kakao, kanel, vaniljPULVER, kaffepulver eller vad man hittar för favorit. Fantasin begränsar)
Medan du mixar häller du i 50gr smör smält i 3dl kokande vatten
Användning: drickes varm, blandas till "kaffelatte", går att spara i kylen och kan drickas kall eller värmes sakta under omrörning i kastrull om du vill ha den varm igen.

Kom dock ihåg att mixa SAMTIDIGT som du häller i vattnet annars koagulerar äggen till klumpar = väldigt osmakligt enligt mig.
  1. 1
  2. 2

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;