rehab joggen innan frukost dumt eller smart?

1. 1
  2. 2
2011-09-04 13:14
Reg.datum 2010-05-23

Antal inlägg: 21
Omdöme: 1
Om man inte vill gå ner i vikt men vill se till att komma upp på morgonen och älskar att träna på morgonen är det positivt eller negativt att träna innan frukost.
Det jag funderade på att göra då är att köra rehab joggen innan frukost, den ska vara långsam, och är mest till för att lära kroppen med belastningen och sjukgymnasten har sagt att jag ska göra den varje dag men jag har varit lite dålig på det :/
Jag vill heller inte behöva köpa ”specialkost” bara för morgon joggen tex proteintillskott tar jag inte som det är nu och det ska behöva en hel del till innan jag börjar ta nått sånt.

om man inte är ute efter fettförbränning skadar man bara kroppen om man ”kör på utan näring” innan frukost
hur länge kan man träna utan frukost och hur hårt kan man ta i, om jag tex känner att jag orkar med ett gympass el dyl kan jag göra det före eller ska jag äta frukost först
nått annat jag ska tänka på? Ett glas vatten innan, inget?, te (inge kaffe tack) annat nyttigt ni kan komma på?

Tack på förhand
2011-09-04 16:07
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Oroa dig inte. Kör joggen på morgonen innan frukost, det kommer inte göra något ont. Du behöver inte heller köpa någon specialkost.

Uppgång eller nedgång styrs av intag av mat och aktivitetsnivå, vilken tid på dygnet spelar ingen roll, att träna på tom mage är inte heller farligt på något sätt. Du ska göra det du trivs bäst med, då kommer resultaten.

Vill du veta mer om träning i fastande tillstånd sök på "Periodisk fasta", "Intermittent fasting" och "Leangains".

Att äta efter träning är det viktiga, att äta innan träning är inte lika viktigt.
2011-09-04 17:41
Reg.datum 2010-05-23

ok vad bra,
man har bara hört av "antitränainnanfrukostarna" att det skulle skada jättemkt att träna innan frukost
2011-09-04 18:32
Reg.datum 2009-11-26

Hade det varit skadligt att vara aktiv innan "breakfast" hade inte människan funnits idag. :)
2011-09-05 13:31
mm
Reg.datum 2011-09-05

Antal inlägg: 1
Omdöme: 0
"Den som inte avsätter tid för träning idag, är tvungen att i framtiden avsätta tid för sjukdom" älskar det citatet för det är SÅÅ SANT!
2011-09-05 16:00
Reg.datum 2010-05-23

zlangen: tänker du att man "tränade" (i brist på bättre ord) innan frukost förr och det är därför inget dåligt?

jag tänkte dels på det långa loppet (förr i tiden så var medellivs längden mkt kortare än nu så man behövde inte tänka på hur sin hälsa skulle vara då man blir 80) och dels så är träning nuförtiden mer repetativ än vad "vardagsmotionen" var förr, även tex löpningen var u annorlunda eftersom man sprang i mer kuperad terräng än dom flesta idag)
men hade som sagt hört en massa "nejsägare" ang innanfrukostlöpning men nu har jag mer kunskap redan :)

mm: det var aldrig fråga om att inte träna och när jag skulle träna.
2011-09-06 22:06
Reg.datum 2009-11-26

Tänkte mer på att man förr ansträngde sig hårt fysiskt för att få mat, jagade och samlade födan. Det kan ha handlat om en måltid om dagen, kanske inte ens mat varje dag.

Sen så har du näring i kroppen sen måltiderna dagen innan, att magen är tom betyder inte att kroppen har slut på näring. Mat kan bearbetas upp till 12 timmar och ibland längre(beroende på storlek och sammansättning) i tarmsystemet innan det skickas ut i blodbanan.
Det finns glykogen lagrat i lever och muskler sen tidigare och det tar inte slut under nattens sömn.
2011-09-07 05:52
Reg.datum 2010-05-23

jo men jag tänkte att då levde man så kort tid jämfört med nu så man behövde inte oroa sig hur det skulle gå när man blir gammal (har jobbat inom äldrevården och harbestämt att jag ska dö "stall pall" och inte ligga och lida i ett ålderdomshem) men morgonjoggingen verkar vad jag har läst hitill med lite hjälp inte vara nått som påverkar så långt fram :)

ang glykogenet så frågade jag denna fråga på ett annat forum och använde glykogenet som argument när nån sa att man bara ska vara i "fettförbränningszonen" om man joggar innan frukost.

men tack du har varit till stor hjälp :D
2011-09-07 06:39
Reg.datum 2009-11-26

Om du vill styra hur du dör får ta dig till ättestupen. Tänk på att "då" fanns ingen sjukvård eller något vetskap om hygien, det är en två orsaker till att vi lever längre idag.

Nej, man behöver inte vara i någon särskild zon om man tränar före frukost. Vill du träna intensiva intervaller, lugn jogg eller långdistans innan frukost så går det bra. Kroppen hade vara osedvanligt korkat konstruerad ifall vi inte skulle kunna anstränga oss vissa tider på dygnet.

Som jag skrev tidigare, det finns näring i omlopp även fast magen är tom.
2011-09-07 09:10
Reg.datum 2010-05-23

jag vet men man kan ju göra vad man kan iallafall (tex har man alkoholism i släkten kanske att dricka alcohol inte är det smartaste)
jo såklart, men eftersom vi lever längre kan vi få helt andra sjukdomar tack vare vårt levnadssätt.

hade räknat ut det där om zon redan, jag menade att jag kontrade med att vi också har kolhydrater i kroppen trots tom magsäck inte bara fett till h*n som påstod att jag bara skulle köra på i "fettförbränningszon" :)
  1. 1
  2. 2

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;