Reg.datum 2009-11-14
Antal inlägg: 65
Omdöme: 0
|
vad är ditt mål förresten? gå ner i vikt eller gå upp i vikt eller bara o köra på utan mål? |
Reg.datum 2009-11-10
Antal inlägg: 6
|
Jag har inga problem att få i mig mycket protein, det är inte en fråga om kostnad eller aptit. Ekvationen blir dock knepigare när kcal-gränsen ligger på 1540 kcal. Brukar landa på ca 135g protein och kolhydrater, samt 40g fett. Har kollat mycket på flashback och kolozzeum, och ser ingen fördel i att sätta i mig mer än 2g/kk.
Jag siktar just nu på att reducera fettmassan och få bättre definition. Ska satsa mer på styrkemål under jan-mars.
Tack för råden,
/FG |
Reg.datum 2008-10-10
Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
|
@foamgnome: Jag hade nog också kört på alternativ A, och alltså hellre fått i mig några extra kalorier efter träningen än att ligga för lågt på proteinet. De dagar du tränar bör du tillåta ett lite högre kaloriintag än dagar du inte tränar på. |
Reg.datum 2009-11-25
Antal inlägg: 14
|
"Todays workout is a result of yesterdays meals"
/ Jay Cutler
Tycker han summerar kostdelen så bra som det går i en mening. |
Reg.datum 2009-11-14
Antal inlägg: 65
|
Jay cutler käkar dock runt 600 g kolhydrater per dag. Löjligt att bli så insulinresistent men å andra sidan, vem vet om hans dagliga rutin innebär HIIT.
Du tappar mer än du anar genom ligga på 1450 kcal. Läs om IF (periodisk fasta) eller ät minst 2000 kcal per dag. |
Reg.datum 2010-03-21
Antal inlägg: 2
|
Jag har inte alls problem med att träna... Jag tränar ofta och tycker att det är roligt, men det är maten som stör mig!!! Jag vet ju inget och ska man ha hjälp med kosten så kostar det massa pengar, jag pluggar och har inte råd att gå med i någon sådan viktklubb eller dylikt... vill bara ha hjälp med kosten och någon som håller koll på mig, så det är ju rätt bra med den här "kostdagboken" som man kan fylla i vad man ätit... Men jag stör mig verkligen på att jag väger så mycket och behöver verkligen hjälp... Någon som har tips? |
Reg.datum 2009-11-10
Antal inlägg: 6
|
Hej Ultimecea, jag tittade lite i din kostdagbok och även om det är svårt att säga med så kort tid som underlag (2 dgr) verkar du göra det lite svårt för dig med kosten du äter. Mycket onyttig restaurangmat med högt innehåll av mättat fett och kolhydrater, och för lite bra proteiner - och för tok för lite fibrer och vitaminer. Även om man måste äta ute finns det ofta bättre alternativ än hamburgare och oljestinn kinamat, som det ofta är svårt att hålla sig mätt på. Som student är det även billigare att styra upp med matlådor med bra protein (kycklingfilé, fisk, lövbiff), grönsaker (ovan jord) och fiberrika kolhydrater (matvete, hel bulgur, bönor). Försök att inte hoppa över frukosten, det sätter tonen för resten av dagen.
Det finns jättebra kostråd på nätet, jag har lärt mig väldigt mycket på t.ex. flashback träningsforum. Jag kollar inte in forumet här så mycket, men släng en kommentar på min dagbok om du vill ha specifika länktips.
Lycka till! |
Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
|
Ultimecea, jag håller med om det Foamgnome säger angående din kost, ditt upplägg innehåller många brister. Felet ligger inte i ditt nuvarande kcal-intag, utan i vart kalorierna kommer ifrån. Först och främst anser jag att du äter alldeles för proteinfattigt. 15%E är enligt mitt synsätt för lite. Jag strävar efter att ligga kring 30%E från protein. Just Protein har många positiva effekter. Det mest intressanta för din del är nog att det är bäst av alla näringsämnen att mätta - i förhållande till kcal-innehåll. Dessutom gör det att kolhydrater tas upp långsammare, vilket givetvis är gynnsamt för formen och hälsan. Försök ersätt en del kolhydrater med mer protein. Här följer några bra proteinkällor:
Kesella
Keso
Ägg
Tonfisk
Påläggsskinka
Ost 5-10% fett
Försök eftersträva en energifördelning enligt isomodellen, alltså ungefär lika stor E-andel från alla näringsämnen. Ett annat tips är att göra som jag och ha en GI-tabell sparad på skrivbordet så jag lätt kan skapa mig en uppfattning om hur bra kolhydraterna är. Sikta då på källor med högst 70 i GI. Du kommer snabbt inse då att jasminris är riktig skräpmat!
Om det är till någon hjälp kan du kika på de få gånger jag har använt kostdagboken. Jag är mycket noggrann med vad jag stoppar i mig för att maximera min hälsa och träning.
Lycka till! Om du väl har bestämt dig för att lägga om kosten riktigt och är beslutsam kommer det gå kanonbra |
Reg.datum 2010-03-21
Antal inlägg: 2
|
Jo jag har insett det också efter lite efterforskning på nätet ^^ Synd bara att de ända dagarna jag fyllde i så åt jag skräpmat Annars brukar jag äta ganska mycket hemma och göra egen mat med grönsaker till varje rätt. Men jag har insett det där med proteinerna... Det är ganska svårt att dela upp det så att det blir lika men jag ska verkligen försöka Tack era svar!
Mycket uppskattat... Har dock gått in på en annan sida där de räknar min energiförbrukning varje dag och där har jag lite bättre koll så det är därför jag inte fyllt i något här...  |
Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
|
Tycker du ska äta regelbundna mellanmål också för att behålla skärpan och slippa blodsockerfall. Jag äter 6 måltider/dag. Du kan få tips på mitt "patenterade" mellanmål som är supergott och jättenyttigt:
100 gram minikeso
50 gram kesella
1 dl havredryck
Blåbär
Vindruvor
Apelsin
Via det får du i dig protein och även lite nyttiga kolhydrater från frukterna. Bredvid det brukar jag ta 10 gram mörk choklad (86%) och torrostade jordnötter för att få i mig bra fetter. Testa det ! |