Spinkig kille söker muskler

1. 1
  2. 2
  3. 3
2010-04-21 07:12
Medlem sen: 2009-11-26
Län: Östergötland
Avatazia:

Vad är anledningen till att du tar till otrevligheter?

Dina inlägg är osammanhängande och svåra att förstå, ibland känns det som om du klipper och klistrar vilt ur artiklar från AST utan att du har någon vidare koll på vad du skriver om eller vilka inlägg du svarar på.

Det går utmärkt att lägga på sig muskler utan att bli fet, det är en klar fördel att inte "grisbulka", man behöver inte heller ha jättekoll eller bli neurotisk över näringsämnenas fördelning, äter man enligt de riktlinjer man får i hemkunskapen så kommer man långt. Man får hitta det sätt att äta som passar bäst, om det sen är fördelat på två mål mat om dagen eller sex mål mat har ingen betydelse.

Läs på och försök få en förståelse för hur mag- och tarmkanalen fungerar, maten som äts rinner inte igenom kroppen på 20 sekunder, det kan ta upp emot ett dygn innan det du äter kommer ut ur ändalykten.
Magsäcken kan rymma en volym på sex liter, maten (beroende på storlek och sammansättning) kan vara i magsäcken upp till sex timmar, i magsäcken sker inget upptag av näring, det sker i tunntarmen.
Tunntarmen är två till tre meter lång och det det kan ta upp till 10 timmar innan maten lämnar den för att hamna i tjocktarmen, det är en fråga om hur stor mängd och vilken sammansättning maten har.
Ett riktigt skrovmål tar således god tid på sig och man behöver inte äta så ofta, ett väldigt litet mål tar kort tid på sig, vilket betyder att det befinner sig kortare tid i tunntarmen och man behöver därför tillföra mat oftare, MEN upptaget av näring är fortfarande likvärdigt.

Du verkar tro att det bara finns ett sätt att förändra kroppen på, du har fel! Om det är enligt Macke89s tillvägagångssätt eller mitt, eller något därimellan har mindre betydelse.

Att du tycket det är "tandlöst" och "något att stoppa långt upp i röven" får stå för dig, och tyder bara på din okunskap.

Ett litet urval med diskussioner och litteratur som rör det jag skriver om;

http://leangains.com/
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449
http://forum.body.se/showthread.php?t=14945
http://en.wikipedia.org/wiki/Intermittent_fasting

http://www.idrottsbokhandeln.se/bocker/SISU-Idrottsbocker/1340/Idrottsnutrition/647/

http://www.idrottsbokhandeln.se/bocker/SISU-Idrottsbocker/1340/Idrottarens-aterhamtningsbok/690/

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550
2010-04-21 07:17
Två av länkarna blev inte bra, de ska leda till dessa titlar:

Idrottsnutrition - Asker Jeukendrup, Michael Gleeson, Marie Broholmer

Näringslära för högskolan - Lillemor Abrahamsson, Agneta Andersson, Wulf Becker, Nilsson (red.)
2010-04-21 15:28
Macke89
Medlem sen: 2009-11-01
Län: Uppsala
Oavsett vad som är "sant" i detta sammanhang tror jag på mitt upplägg, dvs att fördela matintaget på många små mål mat per dag. Det gör jag dels för att de allra flesta förespråkar det, bland annat Fredrik Paulun, men framförallt för att jag har ätit enligt denna modell ett tag och har märkt att det fungerar, i alla fall för mig. När det gäller kost, liksom träning, handlar det mycket om att först skapa sig en baskunskap i ämnet och sedan under resans gång pröva sig fram och utifrån det dra slutsatser om vad som är välfungerande för just en själv. Det är min tes:). Jag har full respekt för att Zlangen har ett annat upplägg.

Den allra största fördelen med uppemot 6 måltider/dag för min del är att jag mår klart bättre på dagarna och håller mig pigg och glad. Det går sällan mer än tre timmar mellan varje mål för min del och det gör att jag undviker riktiga svackor med blodsockerfall etc. Dessutom är jag så förtjust i mina mellamål att det blir som en liten morot att inte behöva vänta för länge på nästa mål:P. T ex är det underbart att kunna se fram emot en härlig mix av keso, kesella, havredryck, blåbär och vindruvor ute på brevbäringen när 30 trappuppgångar återstår:).

Carnegard, du var nyfiken på hur jag äter ungefär. Så här ser en normaldag ut ungefär. Frukost, mellanmål och träningskost ser i stort sett lika ut varje dag.

Frukost
Mellanfil
Paulunflingor
Russin
Vindruvor
Kanel
Krossade linfrön
Blåbär

1 kokt ägg
Några skivor Västanost 5%
Leverpastej
Riktig juice

Mivitotal
Krom
Omega 3
Rosenrot

Träningskost
Före:
0,5 dl whey 80
Ett par gram glutamin

Efter:
0,5dl whey 80
Ett par gram glutamin
5 gram kreatin

2 Bananer
Russin
1 kokt ägg (endast efter gym)
50 gram keso (endast efter gym)

Lunch
Fullkornspasta/Fullkornsris/Quinoa/Bulgur
Som fett- och proteinkälla äter jag det mesta, men föredrar fågel, fisk eller köttfärs
Grönsaker
1 frukt

Mellanmål 1
100 gram keso
50 gram kesella
1 dl havredryck
Vindruvor/apelsin

Ca 20-30 gram jordnötter
10 gram mörk choklad (86%)
Ev 1 avokado och 3 dl mellanmjölk

Mellanmål 2
70 gram tonfisk
1 frukt

Kvällsmat
Samma so lunchen fast lite mindre mängd kolhydrater bara

Innan läggdags
3 dl mellanmjölk

Så ser alltså en typisk dag ut för mig:). Vad tycks? Jag anser, utifrån min egen kunskap om näringslära, att jag äter bra och hälsosamt samtidigt som jag tycker min kost är oerhört god:).

Energifördelningen brukar bli ganska mycket enligt isomodellen, alltså enligt följande ungefär:
30-40% Kolhydrater
Ca 30% protein
30-40% fett

Fördelningen beror mycket på vad för slags träning som står på programmet kommande dag. Det styr särskilt mitt intag av kolhydrater. Om jag t ex har ett distanspass på cykel blir det större portion kolhydrater medan om det endast är gym blir det mindre.
2010-04-22 00:14
Medlem sen: 2010-04-18
Län: Uppsala
Så nu har jag läst alla inläggen i tråden.
Jag tycker det är en intressant diskussion nu haft om kosten här och jag tar till mig information ifrån alla parter.

Jag märkte att jag kan ta in mer än 3000kcal/dag och känner också att jag vill göra det, jag har under hela mitt liv haft det omöjligt att fixa underhudsfett på något sätt, och jag vill helt ärligt gärna ha lite fett på kroppen, så kan jag äta så mycket kalorier det går per dag (sålänge det överskrider 2.600kcal/dag).

Har kört över 3000kcal i två dagar nu och känner redan att jag mår mycket bättre och känner mig nästan överpigg. Så det har fått en rejält positiv effekt.

Jag äter frukost, lunch och middag och brukar proppa i mig en del saker imellan också, jag kommer äta så mycket jag kan under varje måltid, men endå ha flera måltider (som Macke89), men har upplevt att när jag missat en måltid (förutom frukost) så har jag klarat mig bra endå under dagen för att det känns som att de tidigare middagarna fortfarande bearbetas.

Så det är ingen idé att säga vad som är bra och dåligt sätt att äta på. Alla har sitt sätt och jag tycker att alla sätt låter skitbra.

Tack för alla svar.
2010-04-22 22:42
Min avsikt med inläggen är inte att få någon att göra exakt som jag gör, utan att visa att det inte behöver optimeras med mat och tillskott hela tiden, eller noja sig för att man råkat missa en måltid.
Kroppen klarar sig gott och väl många timmar utan konstant näringstillförsel.

Träningsvärlden och framförallt bodybuildingen är full av seglivade myter när det kommer till saker kring kost, övningsutföranden och träningsupplägg. Det gick att träna sig rejält grov och vältränad långt innan det fanns tillskott, krångliga tränings/kostscheman och steroider. Några exempel hittar man om man söker på George Hackenschmidt och Bobby Pandour.

När det kommer till Periodisk fasta så är jag riktigt nöjd med upplägget, jag har presterat riktigt bra på handbollsträning och match, jag har lyft mer än någonsin i styrkelokalen (resultaten finns i träningsloggen) utan att behöva lägga på mig onödig kroppsvikt. Jag kommer inte ändra tillbaka till mina gamla vanor i första taget. :)

Jag tycker mig ha vettiga källor till mina påståenden som är objektiva och sökbara för den som är intresserad av att läsa mer. Försöker och vill hålla mig ifrån otrevligheter i inläggen, men det kan bli att temperaturen stiger när jag ser direkta dumheter postas.

Tror jag avrundar här så det inte blir en vägg av text.... :)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.