Står still i Bänk

2009-11-14 14:49
Reg.datum 2009-10-09

Antal inlägg: 2
Omdöme: 0
Hej!

jag står typ still i Bänkpress, kör minst bänk 2 gånger veckan, men inget händer. Har ni något tekniktips eller hur man ska lägga upp bänkträningen?
Tacksam för alla svar!
2009-11-14 16:09
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
Tjenare mate:)!

Du ska nog iaf inte köra mer än dina två pass som du kör nu, då bryter du bara ned musklerna och kan backa istället. I styrkelyftsövningar (bänk, mark och knäböj) är det inte bara råstyrka som avgör hur mycket man tar. Styrkan tar en till en viss gräns, sedan är det tekniken som avgör hur mycket du kan ta. Bänkpress är oerhört mycket teknik. Har du bra brygga i lyftet? Jag är själv dålig på det. Bryggan är bland det viktigaste i teknikväg. Sedan finns det massa andra detaljer, men jag kan inte allt sånt eftersom jag inte är styrkelyftare själv. På uppvägen är det bra att försöka pressa lite snett uppåt, det gör i alla fall de som tävlar.

Om det finns någon styrkelyftare eller erfaren "gymbiff" i ditt gym kan du ju försöka be honom kolla på din lyftteknik. Små ändringar kan göra under. T ex fick jag några tekniktips i mark i somras någon gång. Sedan dess har jag ökat 50-60 kg:D

Det finns en enkel princip för att bli starkare i en övning. Det handlar om att hela tiden pressa sina muskler och anpassa dem till nya vikter. Du kommer ju knappast förbättra din maxstyrka, alltså ditt pers, genom att endast köra set på 7-15 reps. Maxstyrka tränar man genom att köra många set på 1-6 reps. Ett bra knep för ökning är att lägga på lite tyngre än man klarar av och ha en duktig passare bakom som endast hjälper till så lite som möjligt. Då tar du ut till maximalt och anpassar dig till större belastning.

Ett annat sätt som kan fungera är att dela upp utförandet i två delar - så gör styrkelyftarna iaf. Om du t ex har mest problem med den övre delen av rörelsen kan man lägga en decimetertjock kloss på bröstet och endast utföra den delen.

Sist tycker jag du ska komma ihåg att bänkpress endast är en av hur många övningar som helst i gymmet. Det finns inget egenvärde i att bänka mycket, även om det givetvis är coolt att kunna stoltsera med ett fint pers där:P. Om du ökar i nästan alla andra övningar ska du ändå vara nöjd med din träning.
2009-11-17 20:43
Reg.datum 2009-11-11

Antal inlägg: 1
Håller med Macke89 och tycker att han ger ett mycket bra svar! Skulle vara bra med lite info om hur du tränar idag för kunna ge dig fler råd.
2009-11-22 19:29
Reg.datum 2009-11-22

Antal inlägg: 2
Det finns ett program för att bli stark i bänkpress som heter mm2k, om du är ute efter att öka ditt RM i just bänkpress. Om du sköter din träning och kost i övrigt så kan det ju vara så att du nått en punkt i din träning där du måste ändra något för att komma vidare och utvecklas.
Det finns någon eldsjäl som gjort en excelmall för programmet där du fyller i vad du tar 1RM idag och så får du ett program med 14 pass (tror jag att det är). Tar du dig igenom passet vill jag minnas att de säger att du skall öka mellan 10-15 kg. Med ett ökat max ökar du ju även träningsvikten så vad du än har för mål så kan det ju vara värt att pröva. Jag vet inte hur reglerna är för länkning här på forumet men googla "mm2k bli stark i bänkpress" så ska du nog hitta en länk till programmet där.

Lycka till!
2009-11-29 19:03
Reg.datum 2009-11-25

Antal inlägg: 14
Hur länge har du tränat?
Vad tar du i bänk nu?
osvosv

Men annars håller jag med ctorsten
2010-01-13 19:44
Reg.datum 2010-01-13

Antal inlägg: 5
Något som brukar hjälpa mig är viloveckorna. antingen bara från bänkpress och byta till hantelpress några gånger, eller helt enkelt ta 7-10 dagars uppehåll från gymmet äta-och-vila kanske ta några löparrundor istället
2010-01-13 20:04
Reg.datum 2010-01-13

Antal inlägg: 5
menar givetvis att man ska äta och vila under viloveckan, inte uppehåll från det med
2010-01-13 20:11
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
Vilovecka ibland gör susen, i alla fall för mig. Veckan efter är jag aningen svagare, andra veckan brukar jag vara tillbaka på samma nivå igen och tredje veckan lite starkare.

Bänkpress, liksom alla andra friviktövningar, är tekniskt krävande och till slut kommer man till en nivå som är svår/omöjlig att höja för att tekniken inte räcker. Då är det super om man kan fråga någon kunnig i gymmet om tekniksynpunkter. Små ändringar, t ex vinkeln på armbågarna, kan göra många kilos skillnad. Jag har förmånen att träna i samma gym som Borlänge Atletklubb, så finns enorm lyftkunskap att ta del av:).
2011-03-22 09:41
Reg.datum 2011-03-21

Antal inlägg: 3
Citat:
dif_89 skrev:
Hej!

jag står typ still i Bänkpress, kör minst bänk 2 gånger veckan, men inget händer. Har ni något tekniktips eller hur man ska lägga upp bänkträningen?
Tacksam för alla svar!

Ät mer mat och sov mer så kommer du öka.

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;