Reg.datum 2011-08-08
Antal inlägg: 8
Omdöme: 0
|
Hej!
Äter ca 1300 kcal om dagen med ca 4 tim mellanrum. Äter nyttigt med "rätt" kolhydrater, inget socker och i princip ingen alkohol. Har räknat ut att jag förbrukar ca 2400 kcal/dag (enligt RMR-PAL). Väger 68 kg till 172 cm. Har inte gått ner något på 2 veckor. Vad ska jag ändra på? |
Reg.datum 2009-11-26
Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
|
Räknefel eller så väger/uppskattar du maten galet. Du får mäta, väga och räkna noggrannare.
Om du får i dig ~1000kcal under ditt rmr går du ner i vikt. |
Reg.datum 2011-08-08
|
Hej Zlangen!
Jag lovar, jag räknar helt rätt. Håller på med min våg hela tiden. Plus att jag inte fuskar, allt jag äter skrivs upp. Jag känner mig smalare men vågen visar som sagt samma... |
Reg.datum 2009-11-26
|
Jag tvivlar ändå på att du räknar rätt, 1300kcal är vad en 160cm lång 13-åring
som väger 55kg behöver en dag i sängläge.
Men om du upplever att du kommer i bättre form så är det bara att strunta i vågen och fortsätta. |
Reg.datum 2011-02-06
Antal inlägg: 15
Omdöme: 1
|
Om du ska gå ner de sista kilona så kan du inte gå minus 1000 kcal per dag! Inte mer än det heller! Kroppen går ju in i survivalmode och tror att du svälter den! Om man är kraftigt overviktig kan man gå minus 1000 kcal per dag och fortfarande går ner i vikt, men som din vikt&längd framstår är du ju inte överviktig!! MAX 500-700 kalorier i förlust per dag! Då går du ner i vikt! ( om vikten är så viktig.. personligen tycker jag kroppssammansättningen är viktigare.. Man kan ju förbättra kroppen utan att gå ner i vikt!)  |
Reg.datum 2011-08-08
|
Har dock hört att sparläge är bara en myt, hur som helst så är det komplicerat. Nej överviktigt är jag ju inte, har några kilon jag vill bli av med. Och ditt tips är ju inte så svårt, att äta mer Får testa det i ett par veckor. |
Reg.datum 2011-08-08
|
Intressant är om det spelar roll vad kalorierna består av. Klart att man ska äta tillräckligt med protein och fett också, men sen då? Tycker att det är jobbigt att jaga kolhydrater hela tiden. Dessutom är det svårt att komma upp i tillräckligt med kalorier om man inte äter hyfsat mycket kolhydrater. |
Reg.datum 2009-11-26
|
Ja, svältläge är en seglivad myt. Åk till svältdrabbade områden i Afrika och föreslå ett för stort underskott så att kroppen går in i sparläge, så har vi en lösning på svältkrisen.
"Felet" ligger oftast i en felskattning av matintaget och/eller en felskattning av den arbetsinsats man tror sig göra på gymmet, löpspåret eller gymnastiken. |
Reg.datum 2011-08-08
|
Jag tror oftast också att så är fallet. Men om min uppskattning är fel så beror det på att det inte stämmer här i systemet. För jag väger allt och lägger in det på rätt "vara" här. Så isåfall stämmer inte siffrorna här... |
Reg.datum 2011-02-06
Antal inlägg: 15
Omdöme: 1
|
Seriöst! Man kan absolut inte jämföra träning och kost med svältoffer i Afrika!!!!!! Det blir ju oseriöst! De äter så lite att kroppen tär bort. Det gör många anorektiker. Det att äta i +\-0 gör att man står stilla i vikt och om man äter mer går man upp. Men kroppen tror också att om man tränar och är aktiv och har för stort underskott utan att vara överviktig att den måste spara. Vart hittar ni er information egentligen? |