Står still i viktnedgång

1. 1
  2. 2
  3. 3
2011-09-11 16:54
Reg.datum 2011-02-06

Antal inlägg: 15
Omdöme: 1
http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/Fagstoff/page1021.html

Det är ett ställe med bra forskning. De sponsrar och vägleder norska toppidrottare. Tex Northug, Björgen osv.

1000 kcal i minus per dag kommer från personen som startade denna diskutionen. Hon låg mer än 1000 i minus och undrade varför hon inte gick ner.
2011-09-11 17:21
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Citat:
suzhi skrev:

1000 kcal i minus per dag kommer från personen som startade denna diskutionen. Hon låg mer än 1000 i minus och undrade varför hon inte gick ner.

Hon tror sig ligga på ett underskott på -1000 per dag. Hon gör det garanterat inte för i så fall är hon ett unikum och borde skänka sin kropp till vetenskapen. Människokroppen fungerar enligt fysikens lagar, har man det i åtanke så köper man inte påståenden som att: "jag äter -NNNNkcal per dag men går inte ner i vikt"

Det är alltså ingen som rekommenderat henne det, det är något hon har försökt räkna fram själv. Glöm "survivalmode", om du inte tror på vad som står i länkarna jag postade så läs källmaterialet. Det är vetenskapliga artiklar som du själv kan syna och dra egna slutsatser ifrån.

Böcker kan ha fel, likaså bloggar. Vem som helst kan skriva en bok likväl som starta en blogg och det finns mycket skräp i båda kategorierna. Men personerna som ligger bakom Träningslära och Leangains har gedigen utbildning i ryggen. Det är inte några hobbymotionärer som startat en blogg efter en femveckors näringslärautbildning på distans.

Kolla även:
http://www.ngruppen.se/

Lyle McDonald och Alan Aragon är också två personer som är värda att leta upp material ifrån.
2011-09-11 18:30
Reg.datum 2011-08-08

Antal inlägg: 8
Omdöme: 0
Att ligga minus 1000 kcal/dag är inte särskilt svårt. Om jag enligt uträkningar gör av med 2400 kcal/dag innebär det att jag får äta 1400 om dag. Inte särskilt svårt. Itrim kör 1200 per dag och extrema dieter på 800 om dagen. Inget att rekommendera dock men förekommer.
2012-05-17 13:18
Reg.datum 2012-05-17

Antal inlägg: 3
Det är väll så att ämnesomsättningen minskar efter ett för lågt energiintag. Men gå ner i vikt gör man om man gör sig av med mer energi än vad man får i sig helt enkelt.
2012-05-17 13:23
Reg.datum 2012-05-17

Jag har för mig att vissa studier har faktiskt pekat på att ha ett för så lågt energi intag som 1000 under energibehovet och lägre, under en längre tid är skadligt för hjärnan. Och med ett sådant lågt energi intag så behöver ingen oroa sig för att bygga för stora muskler. snarare tvärtom bryta ner dom man redan har.
2012-05-17 21:32
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
Energiomsättningen minskar väl, på grund av att mängden kropp som behöver förses med energi minskar. Inte på grund av det låga intaget i sig.

Det låter galet att hjärnan skulle ta stryk av ett underskott på <1000kcal. Något har tolkats fel, någonstans?
Igår 00:08
Reg.datum 2012-05-17

så om jag äter mindre per dag men tränar mer så menar du fortfarande att mitt energibehov är mindre än vad det va innan jag skar ner på energiintaget?

Jag såg något program om det när en fortskare gjorde tester på sig själv och tester visade att hjärnan tog en del stryk.
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;