Reg.datum 2011-06-12
Antal inlägg: 13
Omdöme: 1
|
Undrar om någon vet några bra enkla "hemma-övningar" för skuldror och övre ryggen.
Jag har tillgång till pilatesboll och gummiband typ exetube.
Vore tacksam för svar! Vill ha lite mer synliga muskler på det partiet men får inte till det. |
Reg.datum 2010-10-24
Antal inlägg: 48
Omdöme: 11
|
För hemmabruk blir det svårt att slå chins och pullups så det kan nog vara värt att skaffa en chinstång eller hitta något ställe där du kan köra dessa. Annars kan du använda gummibandet och fästa mitten av det på något stabilt, gå bak en bit samtidigt som du håller i ändarna tills du får rakt utsträckta armar. Sedan är det bara att dra in armarna så att det blir som en slags roddövning. |
Reg.datum 2011-06-12
|
Tack för svar hugok! Pullups är nog lite svårt för mig som har en dålig rygg, men roddövningar med gummiband ska jag definitivt testa.. Tack!!! |
Reg.datum 2010-03-16
Antal inlägg: 4
|
Det borde gå precis lika bra att fästa bandet över en dörr och eftersom kroppen är så pass tung kan latsdrag göras...
Vidare är det liknande hantellyft som är det primära du kan göra för att bygga upp Delta och Trapsen.
Finns oändliga variationer för att bruka gummibandet, men bäst är väl youtube för inspiration om användningsområden.
Ursäkta att jag frågar men med vad menas dålig rygg?
Kan vara intressant att veta eftersom du vill träna bröstryggen och därmed involverar den en hel del... |
Reg.datum 2011-06-12
|
Tack för svaret,,,med dålig rygg menar jag att jag har ett fysiskt jobb som är väldigt tungt, (lyfter tunga saker hela tiden), och jag har haft många ryggskott. Efter att jag börjat träna, har jag dock blivit bättre men känner att vissa övningar och rörelser inte funkar..det är korsryggen det sitter i.. tex har jag jättesvårt att göra armhävningar för att jag måste spänna mig så att ryggen inte svankar ner, och att göra just chins skulle jag nog inte klara. Men gummibandsövningar funkar!! |
Reg.datum 2010-03-16
Antal inlägg: 4
|
Tack för ditt klargörande. Nu vet jag inte exakt hur mycket det strålar från dina tidigare ryggskott men i grund och botten handlar det om magmuskulatur för att bibehålla en god hållning.
Fungerar det att träna "Good Mornings"? Det är iofs en övning för nedre ryggen men om den kan utföras så kan framåtlutande hantellyft (med gummiband förstås) med största sannolikhet utföras.
Dessa isolerar gott över bröstryggen... |
Reg.datum 2011-06-12
|
Ska testas! Ser dock lite tungt ut för korsryggen, men jag ska absolut försöka, tack för att du svarade! |