Tips på träningsprogram

2009-10-18 12:08
Reg.datum 2009-10-16

Antal inlägg: 1
Omdöme: 0
Hej! Har nyligen börjat träna på gym. Behöver tips på bra träningsprogram.
2009-11-14 14:47
Reg.datum 2009-10-09

Antal inlägg: 5
Ta kontakt med någon av gymmets instruktörer och be om en tid, Programmet varierar beroende på hur mycket du tänkt träna samt vilka muskler.
2009-11-14 20:40
Reg.datum 2009-11-01

Antal inlägg: 151
Omdöme: 25
Instämmer i det som Dif säger också, de är ändå utbildade för att ge sådana råd.

Hur du ska träna i gymmet beror helt på vad du har för ambitioner med det. Om man tränar för allmän hälsa brukar det fungera bra att 1-2 övningar/muskel/pass och träna varje muskel 2 ggr/vecka. Om du däremot är ute efter att bygga volym är det mer fördelaktigt att köra tyngre pass med 3-4 övningar/muskel/pass. Då är träningen så tung att du endast kan träna varje muskel 1 gång/vecka. Jag som försöker träna allsidigt växlar mellan dessa två upplägg, vilket har gett resultat för mig.

Om du vill träna tyngre skulle jag föreslå att du tränar enligt följande. Detta program är för 4 pass/vecka, förslagsvis tränar du då mån,tis, tors och fre. Är smart att ha en vilodag från gymmet mitt i veckan för bästa möjliga återhämtning:
Dag 1: Bröst och biceps
Dag 2: Ben och underarmar
Dag 3: Axlar och mage
Dag 4: Rygg och triceps

Som nybörjare i gymmet, oavsett målsättning, är det viktigt att träna ganska lätt i början och fokusera på at hitta rätt teknik och vänja kroppen vid muskelarbete. Repstal på 10-15, ibland uppemot 20, är att föredra.

Mirjo, jag ger dig gärna mer tips men det skulle underlätta mkt om du berättade om målsättning, hur mkt du ska träna etc.
2009-11-30 13:12
Reg.datum 2009-11-14

Antal inlägg: 65
Köp the maximum muscle guide. Bästa du kan enligt mig.
2009-12-10 12:18
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 2
Är du nybörjare, skulle jag köra på 2 helkropps pass i början tills du får in vanan i övningarna.

Kan du redan det så tycker jag mer att du skall köra såhär:

Bröst & Triceps
Axlar & Mage
Rygg & biceps
Ben

När du kör bröst är triceps väldigt ofta inkopplade och därför onödigt att köra det på en annan muskelgrupp.

Underarmar aktiveras också väldig ofta även fast man inte tror det, behöver du bättre grepp så kan du lägga in underarmar lite när du känner för det.

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;