Tränings schema

2008-11-07 20:40
Reg.datum 2008-11-07

Antal inlägg: 1
Omdöme: 0
Hej!
Jag har skrivit ihop ett träningschema ikväll som jag tror skulle vara bra? Eller vad tror ni? Jag kan inte namnen på alla övningar så jag har skrivit så att jag själv förstår men om ni undrar något så fråga bara. Jag vill gärna ha förslag på förbättringar!

Måndag: Armar 1min och 30sek vila mellan seten.
Biceps curl 5*6
Triceps Push-down 5*6
Biceps Z-stång med stöd 5*6
Triceps V-handtag push-down 5*6
Biceps Hammer curl 5*6
Triceps Z-stång liggande över huvudet 5*6
Biceps Rep-lyft 5*6
Triceps Rep-drag 5*6
Handleds curl med hantlar 5*6
Vrida hantlar 5*3 åt varje håll

Tisadag: Bröst och Mage 1min och 30sek vila mellan seten.
Sitt-upps 3*max
Bänkpress 4*7
Benlyft 3*max
Lutande bänkpres 4*6 både lutande neråt och uppåt
Magmaskin 3*max
Flyes i maskin 5*6
Lyfta benen i ställninen 3*max
Hantelpress 4*6

Onsdag: Rygg och Axlar 1min och 30sek vila mellan seten.
Z-stången framåt med raka armar 3*8
Rygglyft i ställning 3*8
Lyft över huvudet med fast stång 4*7
Roddmaskin 5*6
Hantlar ut åt sidorna 3*8
Den andra maskinen 5*6
Hantlar hängande vid sidan 4*6

Torsdag: Kondition
Löpband ca.30min
Crossover ca.10min
Roddmaskin ca.10min

Fredag: Armar 3min vila mellan seten.
Samma som måndag.

Lördag:Bröst och Mage 3min vila mellan seten.
Samma som tisdag.

Söndag: Rygg och axlar 3min vila mellan seten.
Samma som onsdag.

Sista veckan i månaden är vilo-vecka, bara 2-3 konditionspass.

Är det stor risk för överträning med detta schemat?

Mvh/ Jonas
2008-11-08 10:58
Reg.datum 2008-10-10

Antal inlägg: 40
Jesus. Hade jag haft huvudet för det hade jag kört på detta träningspschema. Men jag skulle nog sanbbt trötna och riskera att lägga av helty med ett såpass strikt schema.

Kan inte ge några råd eftersom jag aldrig tränat på den nivån. Men det låter vettigt med en vilo-vecka i månaden. Håll hårt i den är allt jag kan säga, kan nog lätt bli att man känner att man kastar bort en vecka med ett såpass tungt schema.
2008-11-08 12:38
Reg.datum 2008-10-10

Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
Utan att veta din träningsbakgrund så tycker jag spontant att det låter alldeles för mycket.

Håll dig till 3-5 pass i veckan. Och kör du så mycket som 5 pass försök hålla passen ganska korta, typ 40 minuter. Annars kommer du troligtvis bli övertränad, om du inte sköter vila och kost extremt bra.

Men berätta gärna lite om din träningsbakgrund.
2008-11-12 11:43
Reg.datum 2008-11-12

Antal inlägg: 1
jag tycker det ser helt ok ut! köra detta i 2-3 veckor sedan vila 1 hel vecka.
kul! det är bara att äta äta äta!
2008-11-23 14:21
Reg.datum 2008-11-23

Antal inlägg: 4
tjena jag är helt ny här på sidan och kommer vara helt ny med träning ja ska börja tränna nu på måndag styrketräning och ska börja dricka kolhydrats dricka som innehåller kolhydrat + protoiner men min fråga är hur ska jag börja tränna vad tcyker ni ?

ska jag ta de lungt för första gången och sen komma igång ?
och hur ska ja ta det lungt hur ska jag göra ska jag värma upp i 10-15 min med cykel eller löpning och sen börja tränna ?

jag är 185cm lång och väger 65kg
ja vill inte blir jätte stor jag vill bara få kött så jag kan gå upp 10 kg eller något som en nermal 19 åring.
2008-11-23 15:07
Reg.datum 2008-10-10

Citat:
Subhi skrev:
ska jag ta de lungt för första gången och sen komma igång ?
och hur ska ja ta det lungt hur ska jag göra ska jag värma upp i 10-15 min med cykel eller löpning och sen börja tränna ?
Ja, jag tycker du ska börja lugnt. Bättre att köra lite för lugnt än lite för hårt i början. Pratar av egen erfarenhet här.. När jag började träna körde jag på lite för hårt och fick underarmsinflammation som tog ett par månader att bli av med. Inte kul alls.

Börja med ordentlig uppvärmning, 10-15 minuter löpning/cykel/rodd låter bra. Sen kör varje övning 3 gånger (set) med 10-15 repetitioner varje gång. Använd en vikt som gör att du inte blir helt slut i muskeln. Börja hellre med en lägre vikt och höj till nästa gång än tvärt om. Försök köra övningen kontrollerat.

När du sen tränat 4-5 veckor och lärt dig övningarna och kroppen börjar vänja sig kan du successivt börja öka vikterna lite snabbare.

För tips om hur man utför övningar se här: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
Men fråga gärna om ni har instruktörer som går runt på gymmet. På vissa gym ingår gratis genomgång i gymkortet.
2008-11-24 22:05
Reg.datum 2008-11-23

shit bra tack för du berättar dettaa för mig nu för jag gick och tränade med brossan idag och han tvingade till mig med mycke vikt de va inte kul haha.
men jag tränade biseps och triseps idag.
ggggggggggggggg
2008-11-25 12:10
Reg.datum 2008-11-23

jag har en till fråga varför ska jag värma upp genom att cykla eller rodd eller löpning jag har funderat på att gå upp i vikt e det inte smartare och börja uppvärmningen med någon lätt vikt och göra typ 3*10 5kg och sen börja med högre och högre ?
2008-11-25 16:11
Reg.datum 2008-10-10

Citat:
Subhi skrev:
jag har en till fråga varför ska jag värma upp genom att cykla eller rodd eller löpning jag har funderat på att gå upp i vikt e det inte smartare och börja uppvärmningen med någon lätt vikt och göra typ 3*10 5kg och sen börja med högre och högre ?
Det är en smaksak. Personligen vill jag bli varm i hela kroppen innan jag tränar. Men jag vet att exempelvis Max-OT förespråkar den typen av uppvärmning som du nämner.

Tycker du om det, så kör på det. Träningen är ingen exakt vetenskap, utan olika personer fungerar på olika sätt.
2009-09-20 20:36
Reg.datum 2009-09-20

De tar ca 15-20 minuter innan din kropp är helt uppvärmt igenom, innan ett pass så ska dina leder å muskler vara mjuka å flxibla.. Om du inte är helt uppvärmt är skaderisken grymt stor.. och de är inte alltid att du känner en skada när den kommer uten den kan smyga sig på vilket kan ställa till de nått fruktansvärt.

Angående Tränings schemat så håller ja fullt med Calle, på tok för mycket.. så vida du inte är nått stort himla monster eller går på anabola.. kör en 4 - 5 pass i veckan om du vill men lägg dig på 2 - 3 övningar för varje muskelgrupp mer behövs inte..

Kör riktigt tungt (men så du ändå kan kontrollera vikten) och ät mycket mat!

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;