Träningsschema?

1. 1
  2. 2
2012-01-11 17:38
Reg.datum 2012-01-07

Antal inlägg: 10
Omdöme: 1
Skulle uppskatta om någon med mer koll på läget skulle kunna kommentera min träning.
Har tidigare tränat styrketräning (hela kroppen) 2 dagar/v. Nu har jag även lagt in 3 konditionspass i form av cykling 40 min där det är intervall som gäller (5 min tufft motstånd, 3 min lätt motstånd).
Tränar som så att:
Måndag och fredag: styrketräning (helkropp)
Tisdag, torsdag, lördag: cykling 40 min intervall.

Är det här ett bra upplägg? Eller borde jag köra på ett annat sätt?
Mina mål är: bättre kondis, viktminskning och helt enkelt orka mer/bli starkare.

Tackar på förhand!
2012-01-12 12:43
Reg.datum 2009-11-26

Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
För att det ska gå att ge konstruktiva kommentarer så behöver du tala om vilka övningar du valt, hur många set och repetitioner du kör.

Det finns bra och det finns dåliga helkroppsupplägg.
2012-01-12 13:24
Reg.datum 2010-10-24

Antal inlägg: 48
Omdöme: 11
Som Zlangen säger är det av stor vikt vilka övningar du kör, om du sitter och duttar med maskiner och bicepscurls eller om du kör tunga flerledsövningar. Annars ser upplägget bra ut för dina ändamål.
2012-01-13 12:02
Reg.datum 2012-01-07

Kör dessa övningar;
Leg extension (framsida lår)
Prone leg curl (baksida lår)
Hip Adduction (insida lår & höft)
Hip Abduktion (utsida höft)
Super pullover (rygg och mage)
Compound row ( rygg, framsida överarm)
Vertical chest (axlar, bröst, baksidan överarm)
Overhead press (axlar, överarmar, nacke)
Preacher curl (hela armarna)
Abdominal (mage)
Lower back (nedre ryggen)

Tränar på ett gym som har Nautilus maskiner och varje maskin kör jag ett 1*10-12 rep på,med så pass tyngd att rep 10-12 är riktigt tunga.
2012-01-13 18:30
Reg.datum 2010-10-24

Antal inlägg: 48
Omdöme: 11
Mitt tips är att byta till ett annat gym om det inte finns skivstång och hantlar på nautilusgymmet. Jag har aldrig varit något fan av nautilusmetoden. Se till att köra dessa övningar mest:
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
Skivstångsrodd/sälrodd
Chins
Militärpress

Sedan kan du alltid komplettera med bicepscurls, benpress och lite annat, men dessa övningar bör utgöra basen i din träning.
Alla övningarna hittar du här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Se till att få instruktion på hur man utför övningarna, det är inte säkert att du kan få bra instruktion på nautilus, men du kanske känner någon kunnig. Många är rädda för marklyft eftersom de tror att det är hög skaderisk, men det är inget måste att köra marklyft.
2012-01-13 19:22
Reg.datum 2012-01-07

Okej, tack för tipset =) Dock får det bli Nautilus ett tag till då jag har ett halvår kvar på mitt medlemskap där och inte har råd att köra dubbla gymkostnader då jag är student.
2012-01-14 09:39
Reg.datum 2012-01-07

Får man förresten fråga varför du inte är något fan av Nautilusmetoden?
2012-01-14 11:54
Reg.datum 2010-03-16

Antal inlägg: 4
Nu vet jag inte hur det ser ut på det gymmet där du håller till men basövningar är A & O inom allt som har med styrka att göra.
Rehab-träning är något helt annat vilket är min personliga åsikt om Nautilus.

Därmed håller jag med "hugok" om vilka övningar du borde fokusera på. Dessa övningar aktiverar tillsammans så gott som hela kroppen och på ett mer effektivt sätt än som kan åstadkommas med maskiner oavsett mål.
På ditt upplägg har du mycket som jag ser som isolerande övningar, vilket betyder att du går miste om mycket vad avser stabilitet, rörelselängd och balans.

Jag kan inte heller förstå hur du kan köra 1*10-12 på en övning.
Uppvärmning och tillvänjning är till för att hjärnan skall ge signal om att dessa muskler behöver mer blod och att syresättningen skall höjas, först när muskeln fått detta kan den börja utvecklas och pressas.
Därmed inte sagt att du skall värma upp på varje övning (tyvärr ser man det allt för ofta, ger bara höjda mjölksyranivåer), är en muskelgrupp aktiverad så är den aktiverad, blod strömmar dit och kroppen är beredd på att belastas hårt.

Vad avser träning med stång och hantlar (marklyftet tidigare nämnt) så är det endast okunskap och idioti som skadar dig.

Ta det lugnt, känn efter och utför övningarna lugnt och sansat. Kontakt, teknik och belastningsgrad är alltid viktigare än specifik vikt, tänk på att varje muskel och ben har vissa typer av ledband/fästen för att fungera, dessa måste få växa med muskeln annars kommer skadorna hopa sig. Men när teknik, hållning och fattning sitter på plats så kommer viktplattorna att växa markant.
2012-01-16 17:14
Reg.datum 2011-11-16

Antal inlägg: 19
Omdöme: 2
Håller med föregående talare att basövningarna är dom absolut viktigaste.
Bänk
Mark
Knäböj
Militärpress
Chins
Dips

Dock så finns det ett problem, när jag läser dina målsättningar: Styrke utveckling och viktnedgång går inte hand i hand.

För att gå ned i vikt måste man ligga på kalori underskott.

För att bygga muskler måste man ligga på kalori överskott.

ganska fin balansgång, det räcker med att ligga ett par hundra kcal över behovet varje dygn för att bygga och några hundra kcal under per dygn för att tappa ca 0,5kg i veckan.

Men: Du kommer sannorlikt bli starkare p.g.a att du lär dej tekniken och att dina nerver lär sej samarbeta med vald muskel. Sen om du ligger på ett litet överskott så kommer du fortfarande bygga och så att säga omvandla din massa till kvalitativ massa.
2012-01-16 17:36
Reg.datum 2012-01-07

Okej, tack för svaren =)
Förstår att jag inte kan uppnå båda samtidigt, utan får ta en i taget typ.
Får köra på det jag kör just nu, och blir nog iaf lite starkare, för är totalt otränad. Så får jag byta gym när kortet går ut.

Dock, dessa övningar ni rekommenderar, är det hög belasning på ryggen? Har lite problem med den till och från efter en bilolycka i somras.

Tack! =)
  1. 1
  2. 2

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;