Reg.datum 2010-08-15
Antal inlägg: 96
Omdöme: 43
|
Tränade i måndags ett pass jag inte kört på ett tag, och har i veckan haft BRUTAL träningsvärk i mina ben/rumpa och även magen. Knappt så jag tagit mig upp ur soffan och det har varit en mindre plåga att bara gå! Det har därför inte blivit någon mer träning denna veckan, mer än promenader med hunden.
Så, finns det något att göra åt brutal träningsvärk? Eller är det bara att vila och gilla läget när man tagit i liiite för mycket? Kan tillägga att jag stretchade ordentligt efter passet. |
Reg.datum 2010-10-24
Antal inlägg: 48
Omdöme: 11
|
Du kan ju alltid träna en gång till  |
Reg.datum 2010-08-15
|
Citat: Du kan ju alltid träna en gång till 
Inte så lätt när man knappt kan gå! Men i dag är det bättre, inte helt bra men jag har kunnat träna i alla fall!  |
Reg.datum 2011-06-26
Antal inlägg: 1
Omdöme: 0
|
Hej!
Bästa sättet är väl åndå att börja träna lite försiktigt igen och kanske försöka med enkla pass angående det där passet du inte kört så mycket innan. Tänkt dig för innan! |
Reg.datum 2010-08-15
|
Citat: Hej!
Bästa sättet är väl åndå att börja träna lite försiktigt igen och kanske försöka med enkla pass angående det där passet du inte kört så mycket innan. Tänkt dig för innan!
Kan väl även tillägga att jag inte är otränad på något vis, men har inte kört just det passet på ett tag vilket kändes ordentligt i benen efteråt. Jag har absolut inget emot träningsvärk, tvärt om! Jag tycker att man SKA få ordentlig träningsvärk emellanåt, ett tecken på att man verkligen utmanat kroppen.
Men jag undrade bara om det fanns något sätt att få träningsvärken att gå över snabbare? |
Reg.datum 2010-10-24
|
Stretching brukar förkorta träningsverk för mej. Jag håller med om att man ska få redig träningsvärk. Sedan är ju det bästa sättet för att vänja sej att börja köra hårt direkt. |
Reg.datum 2011-02-06
Antal inlägg: 10
Omdöme: -1
|
när man har riktigt träningsverk SKA man träna ändå, det är då kroppen bygger muskler lätt.
Efter du har tränat och fått träningsverk ska du träna inom MAX 5 dagar för att träningarna ska ge resultat! |
Reg.datum 2010-10-24
|
Det där låter trots allt bara som rent påhitt eller någon slags myt. Dock är det bra att träna ändå av anledningen att man kan och att det knappast gör någon skada. |
Reg.datum 2010-08-15
|
Citat: när man har riktigt träningsverk SKA man träna ändå, det är då kroppen bygger muskler lätt.
Efter du har tränat och fått träningsverk ska du träna inom MAX 5 dagar för att träningarna ska ge resultat!
Hm, jag har alltid trott att kroppen bygger muskler när man vilar..? Först anstränger man musklerna, sen äter man och vilar ordentligt så att kroppen kan återhämta sig och bygga muskler. Eller? |
Reg.datum 2011-07-01
Antal inlägg: 12
Omdöme: 1
|
Du har helt rätt Johanna79, när du har tränat hårt bryts muskelfibrerna ned och behöver repareras med protein och vila, tränar du samma muskel dagen efter den brytits ned fortsätter den att bryta ner muskelfibrerna eftersom den inte får någon vila. Så att träna mer är INTE alltid bättre. Vila minst 48 timmar mellan varje muskelgrupp, mage kan man dock träna oftare eftersom den består av andra sorters fibrer! |