Reg.datum 2009-01-17
Antal inlägg: 4
Omdöme: 0
|
Tjo!
Nu är det så att jag har tränat i sådär ett halvår, med enkla övningar som inte kräver utrustning, allt jag har är ett par 3-kilos-hantlar. Jag bor för långt ifrån gym för att kunna gå dit mer än nån gång i månaden. Därför har jag hållit mig till armhävningar, situps, tricepsböj och liknande. Hursomhelst: Nu är jag i bättre form än de flesta i min ålder (15 år), och jag tänkte skaffa lite utrustning. Fysiska butiker är det ont om, och de som finns har priser värre än gymgrossisten.
Så om jag kanske lägger ut en 700 kr som mest, vad bör jag skaffa, och var?
Alltså onlinebutiker, helst allt på samma
Mest tänkte jag träna överkroppen, eftersom jag redan har ganska grova benmuskler (Det är lite av ett mysterium för mig, men anyway). Jag har tittat på dörrtrapetser, hantlar och grepptränare (Jag har väldigt små underarmar), men tänkte kolla vad ni rekommenderar
Tack på förhand
PS. Jag behöver inte några ultra-grejer, för eftersom jag bara är 15 tränar jag inte så hårt, och mer på uthållighet än styrka. |
Reg.datum 2008-10-10
Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
|
Jag hade nog satsat på byggbara hantlar och dörrtrapets.
Här är direktlänkar till en webshop:
Dörrtrapets 235kr
Byggbar hantel 9kg 359kr
Vet inte om det är billigaste eller bästa stället, så använd http://www.prisjakt.nu för att kolla närmare. |
Reg.datum 2009-01-17
|
Okej, kände igen priserna lite... Det är samma företag som GG märkte jag, och de har samma priser. Hursomhelst, de där hantlarna: Det står att de inte är räfflade, är det ett problem? Jag har bara testat räfflade. Sen, hantelset, det kan omöjligt vara ett par hantlar till det priset va? Man köper dem väl en och en? För ifall jag tillexempel kör axelcurls elelr vad det heter bör jag ju ha två hantlar då "/
Om nån annan har tips så välkomna att skriva här. |
Reg.datum 2008-10-10
|
700kr är en ganska tight budget, då vikter tyvärr ofta är dyra överlag.
Räfflade hantlar är bättre då de sitter bättre i greppet och inte glider runt, dock funkar det när det inte är allt för stora vikter.
Priset är nog bara för en hantel ja. Det går att köra de flesta övningarna med bara en hantel, även om två är att rekommendera. |
Reg.datum 2009-01-17
|
Okej, ska fortsätta leta ett tag, men tänkte kolla det här bara: Tränar man axlarna nämnvärt vid chins/pullups? För isåfall kanske det räcker med en dörrtrapets och grepptränare. Och såna här gummiband av olika slag, är de särskilt användbara? Jag vet ingen som använder dem och de finns inte på gymmet så jag kollar med er  |
Reg.datum 2008-10-10
|
I chins tränas baksida axeln en del, men inte övriga delen av axeln. (Kolla gärna in http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BWChinup.html för mer detaljer).
Gummiband är bra för träning av vissa mindre muskler, exempelvis de inre delarna i axeln. Men du kan säkert använda den för att träna även andra delar framgångsrikt, exempelvis biceps. |
Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
|
Tjenare!
Ganska svårt faktiskt att välja utrustning för 700 kr, tufft att få så mycket för det. Gäller alltså att prioritera. Första frågeställningen är ju skivstång eller hantlar. Med tanke på att du vill fokusera på överkroppen är hantlar ett givet val. Hade det däremot för benträning hade jag föredragit skivstång för att kunna göra riktiga knäböj och utfallssteg. En stor fördel med hantlar gentemot skivstång är att det blir mer koordination och balans och du tvingas arbeta exakt lika mycket med varje arm.
Om din budget tillåter hantlar ska du absolut satsa på det eftersom du kan träna hela överkroppen (förutom mage och nedre ryggen) med dem.
Dörrtrapets är ett superbt hjälpmedel eftersom det möjliggör chins, som är bland de bästa och största övningar som finns. Du får med i stort sett hela övre delen av ryggen, baksida axlar och sekundärt också biceps. Med omvänd handfattning får du mer fokus på biceps.
Har själv tränat en del med gummiband på hemmaplan. Med lite fantasi kan du använda dem till nästan lika många muskelgrupper som hantlar. Gummiband bör inte vara alltför dyra och smarta på det viset att det är jättelätt att reglera motståndet.
Hantlar, gummiband och dörrtrapets skulle få dig genomtränad, men förstår att 700 kr är för lite då. Hur som helst lycka till med letandet och hoppas att jag har varit till någon hjälp! |
Reg.datum 2009-01-17
|
Mjaa, det blir nog en dörrtrapets, en sjukiloshantel (bör gå bra om jag använder stöd i axelövningar), grepptränare och kanske nåt gummiband. Tack för hjälpen iaf  |