Reg.datum 2011-01-12
Antal inlägg: 5
Omdöme: 1
|
Hej! Har sedan i augusti börjat träna olika pass på gymmet, var väldigt otränad innan och vägde ca 68-69 kg då jag slappat för mycket i soffan. Hela hösten tränade jag ca 3 pass i veckan (mest zumba, body balance och indoor walking) jag slutade även att småäta godis varje dag och höll mig till helger. Efter jul har jag börjat träna mer, 4-5 ggr veckan och mer variation i passen (mest indoor walking, combat, zumba och även lite styrka själv). Jag äter mer regelbundet än innan, mindre portioner och enligt mig själv nyttigare men ändå på denna tid har jag bara gått ner till 65,5 kg! Jag vet inte vad jag ska göra, vägrar börja med någon nutrilett eller liknande då jag vill ha en hållbar livsstil i längden. Kan också tilläggas att jag inte konsumerar några större mängder alkohol (max en gång i månaden..)
Snälla hjälp mig! |
Reg.datum 2011-03-21
Antal inlägg: 4
Omdöme: 0
|
Ta ytterligare lite mindre portioner.
Då du var väldigt otränad innan,så har du säkert gått upp i vikt av lite muskler.
Vad säger spegelbilden för nåt jämfört med innan träningsstarten? |
Reg.datum 2011-03-24
Antal inlägg: 12
Omdöme: 2
|
Satsa mer på styrke träning och bygg muskler för det är det som bränner fett.. sen ett tips till, sluta med socker "så mkt det går helst inte över 5gram per mål om det tex är mat du äter som innehålller socker dvs typ allt man köper." om du kan, jag vet det är svårt men har precis slutat med det själv för 2 månader sedan.. jag äter inget med över 5 gram socker i.. eftersom det är socker i all mat.. Och redan har jag gått ner och förlorat massa fett på magen..
lycka till mvh fd sockerberoende |
Reg.datum 2011-03-24
|
Men ska vell oxå tilläga att man väger ju mer med muskler men får man en snygg slimmad kropp tror ja man inte bryr sig om man väger lite mer.. nu vet ja inte hur lång du är men 68 kg är annars en bra vikt om det är muskler i kroppen inte i ändast fett om du tex är 150 cm lång 170 cm och väger runt 60-70 är en sund vikt.. det är magen och andra ställen att titta på så man ej har för mkt fett runt där.. tycker du inte ska tänka så mkt på vikten den går upp och ner ändå när man tränar.. |
Reg.datum 2011-01-12
|
Tack för tipsen!
Mindre portioner känns svårt då jag känner mig hungrig väldigt ofta under dagen redan som det är. Spegelbilden har ju förändrats lite och kan ha vissa kläder som jag inte kunnat ha på ett och ett halvt år innan men de sitter fortfarande för tight över magen.
Jag tycker styrketräning låter som nått jag ska testa mer, vore skönt att förbränna mer så man kan unna sig något gott lite då och då. Jag är 167 cm lång men känns som att allt sitter över magen och på ryggen. Vikten är väl kanske inte så noga egentligen bara det att jag gick upp 8 kg på ett år och skulle gärna vilja gå tillbaka till mitt gamla jag, så bara mina favoritjeans passar igen blir jag glad  |
Reg.datum 2011-03-21
Antal inlägg: 4
Omdöme: 0
|
Gå ner är ju alltid svårare än gå upp,så det krävs en del självdisciplin.
Ät mer grönsaker så du blir mätt.Försök ligga på ett högre proteinintag,bra sådana är fisk,ägg och kyckling. Undvik att äta så mycket pasta,bröd och potatis.
Hoppa över allt vad läsk heter.
Proteinrik mat mättar bättre än kolhydratrik mat+är nyttigare.Fett ska man inte sluta med i mitt tycke.
Köp en sån där billig liten våg och väg all mat i ett par veckor så du får en hum om hur mycket kalorier du får i dig.
Man får unna sig lite extra ibland,annars är det lätt att tappa lusten totalt helt.
Lycka till,allt tar sin tid. |
Reg.datum 2010-08-15
Antal inlägg: 96
Omdöme: 43
|
För att gå ner i vikt så krävs det att du gör av med fler kalorier än du stoppar i dig, så antingen får man äta mindre eller träna mer. Eftersom du ändå går ner i vikt, om än lite långsamt så tycker jag du ska öka träningen, och då göra sånt som förbränner mycket kalorier. Har du provat att gå snabba promenader på ca en timme före frukost? Nu när våren är här så är löpning något jag rekommenderar dig att prova, jobbigt visst men det är träning som biter riktigt bra på fläsket. Variera gärna jogg med tuffare intervallträning. Går du på gym så testa även spinning, riktigt roligt och tufft! Sen gäller det att ta vara på all vardagsmotion man kan få, sitt still så lite som möjligt och ta aldrig de lätta alternativen i vardagen.
Och stirra dig inte blind på vågen, ta fram ett måttband och mät dig själv istället! Min morgonvikt kan diffa ett par kilo från dag till dag så jag väger mig sällan, går mer på det jag ser i spegeln och ser på måttbandet.  |
Reg.datum 2011-03-24
|
tycker absolut du ska testa riktig styrketräning.. va inte rädd för o bli stor i kroppen du blir snarare mindre bygga muskler är riktigt svårt för tjejer.. få lyckas men bara du får starkare muskler kommer du bränna fett dygnet runt även när du sover.. Tänkt inte så mkt på kalori intaget det kan göra vem som helst seg o trälig av o så tappar man motivation.. ät det du tycker om men om du äter varje 2-3 timmar så kommer du inte vara lika hungrig.
Skippa aldrig frukost o ät mer en tex en frukt till mellanmål det blir du sällan mätt på.. vet många som gör det misstaget även gjort själv.. ta hellre en proteindrink med bär eller måltidsersättning eller tex Riskaka med keso min favorit..
Mer proteinrik mat är alltid bäst.. det kan man i princip äta mkt av o det behövs inte så mkt för att man ska bli mätt... äter man kolhydrater ändast så blir man lätt hungrig efter någon timme igen.. |
Reg.datum 2011-01-12
|
Jag har ökat mängden grönsaker o minskat kolhydraterna och ägg och kyckling äter jag ofta. Vet med mig att jag äter ca 2 mackor om dagen så kanske ska byta ut dom mot nått annat? Att räkna kcal känns inte riktigt som min grej...
Snabba promenader på morgonen vet jag är effektivt då jag testat det förut men som mitt liv ser ut just nu så skulle det innebära att jag får gå upp halv 5- 5 på morgonen och det är jag kanske inte så pigg på direkt. Ska försöka börja gå på helgerna iallafall! Löpning har jag testat men mitt knä och mina benhinnor börjar spöka då. Måttbandet ska jag se till och ta fram, har hittills mest gått på hur kläderna sitter och det börjar ju synas lite skillnad om än marginellt.
Det låter ju inte så dumt! =) Bra mellanmålstips där, frukt blir man ju inte mätt på! |
Reg.datum 2011-03-24
|
Det beror vell lite på vad du äter för mackor kolla gärna hur många gram socker dom innehåller många ligger tex över 10 gram socker, vilket är katastrof.. Enligt mig finns ingen större bov för vikten än socker.. visst vi alla älskar sött o socker men det går att sluta med det bara man vill.. Äta nångång ibland dom som kan tex på en fika eller vid något stort tillfälle som kalas osv.. jag själv kan inte eftersom jag varit extremt socker beroende och tar jag en godisbit så är jag fast där igen..
Jag har även den värsta formen på kroppen av dom alla äppleformen dvs fet i midjan men smala ben och armar i övrigt.. För oss som har en sådan form är socker och kolhydrater det som gör oss feta och stillasittande livsstil. Vi har även extremt svårt för att bli smal om midjan och för att lyckas kräver mkt uppoffringar..
Jag får gå upp klockan 4 varje morgon för att gå ut på promenad eller springa innan jobbet.. jag har valt den livsstilen och jag hoppas att jag kommer tacka mig själv för det någon dag
Man får även lägga ner rätt mkt pengar på att vara smal och hälsosam med tanke på att man ska helst äta 5-6 ggr per dag och tillskott är nästan ett måste för att få i sig alla näringsämnen.
ett tips är annars att du kör intervall träning 20 min 3 ggr i veckan och då menar jag extrem intervall träning så du får igång pulsen.. gärna 3 timmar efter att du ätit något för att bränna fett ist för kolhydrater. |