Reg.datum 2011-03-03
Antal inlägg: 21
Omdöme: 12
|
Kortfattat innebär det 16 timmar fasta och 8 timmar där fastan bryts (breakfast). Det finns de som fastar längre(20-24h) och de med något kortare fasta, det är ganska flexibelt.
Du väckte mitt intresse, alltså läste länkarna men kan ju säg att engelska är inte min starka sida precis. Så berätta gärna mer om de här korta fasta perioderna! Alltså va kör man efter för upplägg osv...?? |
Reg.datum 2009-11-26
Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
|
Citat:
Du väckte mitt intresse, alltså läste länkarna men kan ju säg att engelska är inte min starka sida precis. Så berätta gärna mer om de här korta fasta perioderna!  Alltså va kör man efter för upplägg osv...??
Mitt upplägg ser ut såhär:
Träningsdagar:
Mat 14.00 +- en timme
Träning 16.00 +- en timme
Mat efter träningen
Mat 22.00 +- en timme
Liknande upplägg på dagar utan träning, men med mindre mängd kolhydrater och lite mer av det andra. Vissa dagar kan det hända att maten äts under 4 - 5 timmar, andra dagar kan det var 10 - 11 timmar. Det beror lite på vad som görs. Jag "hoppar över" frukosten.
Uppläggen varierar, men grundbulten är; ät maten under åtta timmer, det mesta efter träning.
Om du gör en google-sökning på "Periodisk Fasta" hittar du flertalet diskussioner på Kolozzeum, Body och en hel radda med andra forum och bloggar där du kan se andras funderingar och upplägg.
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
För mig har det varit en bekräftelse på hur kroppen fungerar, att det går att prestera bra/tappa vikt/ gå upp i vikt/bli stark utan att mata kroppen från uppvaknande till sänggående. |
Reg.datum 2011-03-03
Antal inlägg: 21
Omdöme: 12
|
Jag läste eat, stop eat av Brad Pilon, han hävdar ju att en 24 timmars fasta några gånger i veckan ska va effektivast, eller va tror du? Är de kanske bättre å 16 timmars fasta liknande ditt upplägg??
+ om man kör en 24 timmars fasta 2 gånger i veckan är det vansinne att träna dom dagarna då, styrketräning alltså? För jag tänkte du får ju ingen uppbyggnad då utan protein intag. Kanske bäst å hålla sig till konditions träningen på dom dagarna? |
Reg.datum 2009-11-26
Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
|
Jag har inte provat 24-timmars fasta eller läst "eat, stop eat" så jag kan bara spekulera.
Det kan säkert fungera helt ok, särskilt i syfte att gå ned i vikt, om man orkar hålla ut fastedagarna.
Träning ska hållas på ätdagarna, kan inte tänka mig annat, kroppens återhämtning är som bäst direkt efter ett pass, att göra på annat vis är kontraproduktivt. Eventuellt att man tar promenader under fastan.
Sen tycker jag det låter knöligt om man ska pussla ihop det socialt, där är kortare fasta smidigare, man kan luncha med arbetskamrater eller skolkamrater, äta middag på kvällningen med flickvän/pojkvän/sambo/särbo/kulbo/barn/faan och hans moster.
Finns förmodligen några som testat i "Periodisk fasta"-tråden på kolozzeum, sök i den så lär du hitta erfarenheter och diskussioner om det. |
Reg.datum 2011-03-05
Antal inlägg: 25
Omdöme: 6
|
har inte läst alla inläggen. men kasta vågen o köp in måttband istället.. det är DÄR du ser skillnaden..
jag har stått stilla på vågen i mer än en månad, men minskat midjemått med 2 cm.. på en månad..
du förlorar fett, med bygger muskler, då kanske man inte rör sig i vikten..
som sagt.. måtta istället..  |
Reg.datum 2011-09-11
Antal inlägg: 3
Omdöme: 0
|
Hej, glöm inte att inte bara stirra dig blind på siffrorna på vågen. Kolla kroppsmått, gör före och efterfoto och tänk i stället hur bra din kropp mår, och inte hur den ser ut!
Btw, muskler väger MER än fett! Därför kan man också gå upp lite  |
Reg.datum 2011-08-07
Antal inlägg: 17
Omdöme: 1
|
Alla vet väl att muskler väger mer än fett! Det är svårare att gå ner i vikt om man inte väger så mycket när man börjar. Du borde istället mäta midjemåttet. Du har garanterat krympit ett antal cm Ät regelbundet, tre mål mat varje dag samt 1-3 mellanmål. Kom ihåg att inte äta för mycket kolhydrater innan läggdags. Men om du tränar sent så måste du få i dej nån kolhydrat källa. Bli aldrig hungrig..ha alltid en frukt eller en bar i väskan=) |
Reg.datum 2011-01-12
Antal inlägg: 5
Omdöme: 1
|
Tack för alla tips! Vet inte riktigt vad jag har ändrat på, har nog tagit in lite olika tips från alla och har lyckats att ta mig ner till att pendla mellan 59-60 kg så det går sakta åt rätt håll iallafall! |