Vad kör DU för träningsschema?

1. 1
  2. 2
  3. 3
2008-12-09 15:47
Reg.datum 2008-10-10

Antal inlägg: 431
Omdöme: 12
Alltså hur ser ditt träningsprogram ut för styrketräning?

Själv kör jag en två-split enligt följande:

Pass 1: Axlar, bröst & triceps
Hammercurl + axelpress (görs i samma rörelse)
Hantellyft åt sidan
Armhävningar
Kryssdrag
Enhandstriceps, kabel

Pass 2: Rygg
Hantelrodd
Omvända chins
Ryggresning
Latsdrag, maskin
Baksida axel, kabel

Kommentarer:
Mage lägger jag in lite i båda passen. Biceps tränas indirekt bra i båda passen. Ben kör jag inte p.g.a. krånglande knä. Jag tränar ungefär 2-3 styrkepass i veckan.
2008-12-26 10:44
Reg.datum 2008-12-26

Antal inlägg: 1
Omdöme: 0
framsida ben och axlar
bröst och mage
baksida och triceps
rygg och biceps
2009-01-20 17:49
Reg.datum 2009-01-08

Antal inlägg: 13
Mitt schema går ut på att träna hela kroppen på 4 dagar mån - torsdag!
3 övningar för varje muskelgrupp 3 set för varje övning 6 rep i varje set!
Men jag kör max-OT och det därför jag kör så få rep = Tunga vikter!
Jag har hållit på & tränat ett tag så jag vet inte om mitt schema passar dig så bra! Är du ny med styrketräning så rekommenderar jag dig att ta det lugnt och avancera i egen takt! Kämpa på & Lycka till!

Måndag: Bröst & triceps
Bröst: 1-Bänkpress 3x6 2-Snedbänk 3x6 3-Kryssdrag 3x6
Triceps: 1-Hantel bakom huvudet 3x6 2-Pushdowns 3x6 3- Stång 3x6

Tisdag: Rygg & biceps
Rygg: 1-chins 3x6 2-T-stångs rodd 3x6 3-cabelrodd 3x6 ryggresning 3x6
Biceps: 1-Hantlar 3x6 2-Hammerkurl 3x6 koncentrationskurl 3x6

Onsdag: Axlar & mage
Axlar: 1-Hantlar åt sidan 3x6 2-Hantlar rakt ut 3x6 Militärpress 3x6 Baksida axlar 3x6
Mage: 1-Sit-up med vikter 3x6 2-Sneda sit-up 3x6 3-Benlyft hängande 3x6

Torsdag: Ben & vader + kondition
Kondition: Löpning coopers test 2km pressa ner tiden så mycket det går!
Ben: 1-Knäböj 3x6 2-Benspark 3x6 3-Baksida lårkurl 3x6
Vader: Vadpress 5x6 + lite småövningar då & då!
2009-01-21 18:11
Reg.datum 2008-10-10

Citat:
Hobbe skrev:
Mitt schema går ut på att träna hela kroppen på 4 dagar mån - torsdag!
3 övningar för varje muskelgrupp 3 set för varje övning 6 rep i varje set!
Men jag kör max-OT och det därför jag kör så få rep = Tunga vikter!
Jag har hållit på & tränat ett tag så jag vet inte om mitt schema passar dig så bra! Är du ny med styrketräning så rekommenderar jag dig att ta det lugnt och avancera i egen takt! Kämpa på & Lycka till!

Måndag: Bröst & triceps
Bröst: 1-Bänkpress 3x6 2-Snedbänk 3x6 3-Kryssdrag 3x6
Triceps: 1-Hantel bakom huvudet 3x6 2-Pushdowns 3x6 3- Stång 3x6

Tisdag: Rygg & biceps
Rygg: 1-chins 3x6 2-T-stångs rodd 3x6 3-cabelrodd 3x6 ryggresning 3x6
Biceps: 1-Hantlar 3x6 2-Hammerkurl 3x6 koncentrationskurl 3x6

Onsdag: Axlar & mage
Axlar: 1-Hantlar åt sidan 3x6 2-Hantlar rakt ut 3x6 Militärpress 3x6 Baksida axlar 3x6
Mage: 1-Sit-up med vikter 3x6 2-Sneda sit-up 3x6 3-Benlyft hängande 3x6

Torsdag: Ben & vader + kondition
Kondition: Löpning coopers test 2km pressa ner tiden så mycket det går!
Ben: 1-Knäböj 3x6 2-Benspark 3x6 3-Baksida lårkurl 3x6
Vader: Vadpress 5x6 + lite småövningar då & då!
Inga problem med skador? Körde själv max-OT för några år sen, men åkte på skador så kör lite lugnare nu.
2009-01-22 12:45
Reg.datum 2009-01-08

Antal inlägg: 13
Nej inga skador än :D jag förstår riskerna med Max OT men jag har tränat ett tag nu. Jag hade hög fokus i början på lyftteknik och är väldigt noga med det! Sen så överdriver jag inte med vikterna heller utan ligger mellan 5-7 rep. Får se hur länge det håller jag ska köra på fram till sommaren och sedan utvärdera.
2009-01-25 20:23
Reg.datum 2009-01-25

Antal inlägg: 1
Delar kroppen på tre pass/v:
1. Rygg/axlar/mage/20 min cardio
2. Bröst/armar/mage/20 min cardio
3. Ben/vader/mage/20 min cardio
Passar mej...
2009-01-31 12:51
Reg.datum 2009-01-31

Antal inlägg: 7
Har ni kollat på crossfit?
Har gjort min träning sjukt mkt roligare...

www.crossfit.com
2009-02-03 19:49
Reg.datum 2008-10-10

Citat:
matchek83 skrev:
Har ni kollat på crossfit?
Har gjort min träning sjukt mkt roligare...

www.crossfit.com
Förklara gärna i korta drag vad det går ut på :)
2009-02-03 21:09
Reg.datum 2009-01-31

Antal inlägg: 7
Träningsfilosofin rör frågeställningen: What is fitness? och de menar att det är att man är både stark, uthållig, rörlig och explosiv. I praktiken innebär det att man springer intervaller, kör mkt olympiska lyft, aldrig isolationsövningar, mkt chins dips o muscle-ups i ringar etc. Ett typiskt pass kan vara: spring 400m, gör 30 chins och 10 marklyft á 110kg. och så det i fem rundor och på tid. eller fem rundor 30 chins, 40 push-ups, 50 crunches, 60 squats på tid. kombinationen muskelövningar och på tid gör att ngn som jag, som inte har varit mkt för konditionsträning ändå får upp flåset (och en och annan spya) samtidigt som jag får träna styrka. Varje dag står det på sidan vad passet rör. (idag var det bara 5x5 knäböj - inte på tid).
Jag vet hur det här låter, och jag som alltid kört max-ot fnyste bara i början. mitt problem var att efter ett och ett halvt år i i översta tonåren när jag ökat i volym på gymet så började motivationen falna. sen har jag bara styrketränat sporadiskt. nu kommer ngt helt nytt där jag o mina träningspolare varje dag får tävla mot varandra och varje dag får veta vilket datum vi sist gjorde samma sak (lätt att kolla utvecklingen). och jag måste säga att jag kommit förbi en åratals lång platå. Troligtvis växer jag inte lika snabbt som om jag kört max-ot, men skillnaden är att jag nu tycker varje pass är roligt och därför utvecklas mer. dessutom så hade jag aldrig tidigare pallat göra 120 chins, 120 dips på ett pass vilket jag nu gjort flera ggr (tar dock en timme..).
crossfit.com har dessutom en uppsjö videos av riktigt duktiga tränare som lär ut skonsamma och bra sätt att utföra alla olympiska lyft samt att de lär en hur man klarar av den åtråvärda muscle-up'en (som jag ännu inte klarar i ringarna, dock på stång). mina lite grönare träningspartners har dessutom vuxit till sig riktigt ordentligt. Crossfit verkar väldigt poppis hos den amerikanska militären, och dom kan man ju tycka mkt om men jag tror de tränar rätt bra.

Själva beskriver skaparna crossfit såhär: Eat meat and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar. Keep intake to levels that will support exercise but not body fat. Practice and train major lifts: Deadlift, clean, squat, presses, C&J, and snatch. Similarly, master the basics of gymnastics: pull-ups, dips, rope climb, push-ups, sit-ups, presses to handstand, pirouettes, flips, splits, and holds. Bike, run, swim, row, etc, hard and fast. Five or six days per week mix these elements in as many combinations and patterns as creativity will allow. Routine is the enemy. Keep workouts short and intense. Regularly learn and play new sports.
Skulle vara kul att höra era åsikter, och om ni nånsin känner att motivationen dalar så testa det.
2009-07-27 21:53
Reg.datum 2009-05-31

Antal inlägg: 25
Jag kör precis som Hobbe efter Max-OT och efter deras färdiga scheman i 8 veckor, följt av en veckas vila och sen vidare på nästa schema. 4-6 repetitioner vilka ska vara av maximal överbelastning. Ca. 3 minuters vila mellan de tunga seten och så nära 35-40 minuter per pass som möjligt (brukar kunna bli 50-55 minuter rätt ofta ändå;). Oerhört effektiv träningsteknik. Man ökar vilt av Max-OT!
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Bli medlem nu, det är gratis!

Förutom möjligheten att skriva i forumet, så kan du ha träningsdagbok eller matdagbok / kostdagbok. Registera dig här.
;