Reg.datum 2009-11-26
Antal inlägg: 173
Omdöme: 42
|
Du som nybörjare behöver inte harva i gymmet 2 timmar eller mer, det kommer kanske inte ta mer än 90 minuter. Det är en fråga om vana, det finns ingen minutgräns där styrketräningen helt plötsligt äter upp dina muskler, muskelnedbrytningen sker hela tiden, oavsett vad du gör. Det som styr om du lägger på dig muskler är om du matar kroppen med tillräcklig näring för att proteininlagringen ska bli större än nedbrytningen. Där har du ett av grundproblemen, du matar inte kroppen nog för att lägga på dig, och du vilar för lite?
Och nej, styrketräning är inte särskilt energislukande. Och varför ska du överhudtaget ägna dig åt högintensiv styrketräning?
Jag bryr mig inte så mycket om hur kroppsbyggarre gör, däremot är det mycket intressant i hur styrkelyftare/tyngdlyftare gör, där finns styrka, explosivitet och en hel del muskler, vilket borde vara intressant för dig som vill nå högre inom fotbollen.
Kortisol som frisätts på grund av träning är inget du behöver oroa dig för, det är en naturlig del i den hormonsoppa som utsöndras av träning, det är normalt.
Däremot om du går omkring med stress och oro i kroppen under lång tid, som i sin tur utsöndrar kortisol under lång tid är dåligt.. Där är en betydande skillnad.
Mina erfarenheter säger att du kommer få ett bättre resultat om du bygger upp styrkan med tunga basövningar. Du skriver ju själv att du inte fått ut det vill av det du gjort hittils! Det har ju inte fungerat, varför då inte prova något helt annat? |
Reg.datum 2011-01-28
Antal inlägg: 9
Omdöme: 2
|
Jo, det stämmer, och det är också det jag tänkt göra. Fler tunga, omfattande övningar, mindre koncentrerade, och mer mat!
Tack för svaren, uppskattas. |
Reg.datum 2011-12-23
Antal inlägg: 4
Omdöme: 0
|
Min sambo har samma problem som du, han äter och äter men inget händer.. Men han började med raw meal från clearlife.se till mellanmål då det är svårt att hinna äta men också på kvällen innan sovning.. De funka för honom iallafall, gått upp flera kg.. Kanske något du kan kolla på.. |