Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
|
Som ni säkert redan vet är det ju under vilan som musklerna får återhämta sig och bygga upp sig starkare. Därför är det alltså ovärderligt att ge sin kropp tillräckligt med vila för att undvika katabol effekt.
I mitt tuffa träningsprogram har jag endast en renodlad vilodag, oftast på söndagar. I det långa loppet har jag märkt att det krävs längre viloperioder för att maximera träningsresultaten. Numer tar jag en ren vilovecka var tredje månad där det endast blir tal om promenader. Detta har gett mkt goda resultat. Veckan efter viloveckan kan jag möjligen vara aningen svagare, men nästkommande vecka är jag starkare än jag var innan själva vilan. Att hårdträna på under lång tid och inte ge kroppen någon sammanhängande vila leder till att man slutligen sätter kroppen i nedbrytande tillstånd och slutligen kommer styrketräningen göra dig svagare.
Därför tipsar jag er andra starkt om att ta minst 3-4 dagars ren vila ibland och gärna uppemot en vecka för att kropppen ska få återhämta sig ordentligt. |
Reg.datum 2008-10-10
Antal inlägg: 40
Omdöme: 0
|
Numera lyckas jag alltid få ofrivilliga viloperioder. Antingen att man blir sjuk eller åker på semester eller nått liknande. Har aldrig hänt att jag tränat 3 månader i rad utan nått avbrott hehe.
Men ett bra tips. Ett tag tog jag faktiskt vilovecka efter 4 veckors träning. Fick liknande effekt som du pratade om. Fast vissa tillfällen kom jag tillbaka starkare än jag var innan vilan direkt på första passet. |
Reg.datum 2009-11-25
Antal inlägg: 14
Omdöme: 0
|
Må vara hänt, dock anser jag att detta är väldigt individuellt och vissa mår bra av en vilovecka ibland och vissa behöver inte det öht. |
Reg.datum 2009-11-01
Antal inlägg: 151
Omdöme: 24
|
Behovet att vilovecka beror ju oerhört mycket på hur pass hårda träningsveckor man har. I mitt fall krävs det en sammanhängande vilovecka för tillräcklig återhämtning, medan för andra kan det räcka med ett par dagar ibland. Det enda man kan fastslå är att kroppen behöver längre återhämtning ibland. |